Læring gennem registrering og indberetning Voksenansvar for anbragte børn og unge Læring gennem registrering og indberetning Målgruppe Private opholdssteder Alle døgninstitutioner Læring gennem registrering og indberetning – opholdssteder og døgninstitutioner
Formål At deltagerne får mulighed for at drøfte, hvordan en god indberetning ser ud. At deltagerne får mulighed for at drøfte, hvordan en indberetning kan bidrage til det pædagogiske arbejde gennem refleksion og læring i personalegruppen. Læring gennem registrering og indberetning – opholdssteder og døgninstitutioner
Indhold Dette moduls indhold: Hvad er en god indberetning? Opfølgning med barnet eller den unge Strukturelle rammer Hvordan sikrer vi læring fremadrettet? Læring gennem registrering og indberetning – opholdssteder og døgninstitutioner
Øvelse: Oplysninger der skal indberettes Hvorfor er de enkelte oplysninger vigtige? Hvordan skal de bruges af de forskellige parter, der skal modtage indberetningen? Myndighedssagsbehandler Socialtilsyn Evt. kommunal eller regional driftsherre, Evt. beliggenhedskommunen( hvis hændelsen er sket på en intern skole) Er der nogle af de oplysninger, der skal skrives i skemaet, som I undrer jer over? Hvilke overvejelser gør I jer i forhold til, hvis nogle oplysninger er svære at udfylde? Læring gennem registrering og indberetning – opholdssteder og døgninstitutioner
Øvelse: Hvad er en god indberetning? Nedskriv de 3 vigtigste pointer om hver af indberetningerne. Læs de 3 indberetninger Notér hvad der er godt i den enkelte indberetning, og hvad der med fordel kunne uddybes eller tilføjes. Skriv de 3 vigtigste pointer ned om hver indberetning. Læring gennem registrering og indberetning – opholdssteder og døgninstitutioner
Drøftelse: Hvad er en god indberetning? Hvilke kvaliteter synes I, at en god indberetning bør have? Hvad tænker I, er det sværeste i forhold til at skrive en god indberetning? Læring gennem registrering og indberetning – opholdssteder og døgninstitutioner
Opfølgning med barnet eller den unge Barnets ret til inddragelse er juridisk forankret. Inddragelsen og kommunikationen med barnet eller den unge skal ske på de præmisser og forudsætninger, som barnet eller den unge har. Husk at det er barnets eller den unges egen oplevelse, der skal beskrives i indberetningen, under punkt 7. Inddragelse af barnet eller den unge. Barnet eller den unge bør få tilbud om og mulighed for at få talt med de involverede parter om konfliktens forløb og dermed få bearbejdet sin egen oplevelse af konflikten. Brug barnets eller den unges egne ord i samtalen. Når man opfanger, synliggør og senere bruger barnets eller den unges egne ord, vil barnet eller den unge få en oplevelse af at blive bekræftet og forstået og dermed have relativt let ved associere til egne ord og beskrivelser. For yderligere viden om emnet om at tale med børn og unge, se modulet: ‘Opfølgning på magtanvendelser - samtale med barnet eller den unge på institution’. Læring gennem registrering og indberetning – opholdssteder og døgninstitutioner
Øvelse: Strukturelle rammer Find et eksempel på en indberetning, hvor det var svært: Der var ikke god tid til at få den skrevet. Når du læste den igennem efterfølgende gav den ikke mening. Barnet eller den unge ønskede ikke at beskrive hans eller hendes egen oplevelse osv. Find et eksempel på en indberetning, hvor processen gik præcist som den skulle: Der var tid til at få den skrevet. Når du læste den igennem efterfølgende gav den god mening. Barnets eller den unges egen oplevelse blev beskrevet osv. Læring gennem registrering og indberetning – opholdssteder og døgninstitutioner
Opsamling: Hvordan sikrer vi læring fremadrettet? Hvilke tanker har oplægget skabt hos jer? Bør der ændres noget i vores eksisterende praksis? Hvordan arbejder vi videre med dette område? Læring gennem registrering og indberetning – opholdssteder og døgninstitutioner