Kommunernes økonomistyring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God kommunal økonomistyring
Advertisements

Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Den offentlige sektors økonomi - Kapitel 9 Hvor stor skal den offentlige sektor være? Hvordan skal skattepolitikken indrettes (efter Robin Hood principper.
Informationsmøde for koordinatorer i de faglige netværk – rammeaftalen for det specialiserede socialområde Konsulent Ann Kühnel Liljenberg, Sekretariat.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
Praksiskoordinator Brian Errebo Jensen, Ribe Amt,
Køb af andelsbolig - hvorfor man altid skal tænke sig om, når man køber bolig – også når der er tale om en andelsbolig!
De kommende 4 år – udfordringer for samarbejdet • Konference om samarbejde om psykisk syge den 16. juni 2010 Martin Lund – direktør i Region Hovedstadens.
Budgetgrundlag i planteavlen
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Ekonomisk styrning og effektivisering i de danske kommuner - Peter Gorm Hansen.
AMO-reformen og dens ambitioner Anders Kabel SAM’s bestyrelse
Styringskrav for jobcentre
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Status for Økonomisk Balance og Økonomistyirng17. december 2006 Status for Økonomisk Balance og Økonomistyring Regnskab 2006 Redegørelse for årsagerne.
Temadag om takstberegning Herning
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Pressen og Danmarks Statistik Statistisk Forening, marts 2006.
Tillidsreformen – hvordan har jeg arbejdet med reformen og hvor langt er vi nået? MED konference
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 11, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen B B udgettering.
Borgermøde Torsdag den 16. juni Proces: Der er gennemført et anlægsseminar i marts og et seminar i maj, hvor fokus var på driftsbudgettet. Der er.
Budgetorientering 2015 Juni Budgetprocedure & tidsplan Maj & juni 2014:Fagudvalg og økonomivalg orienteres om og drøfter budgetsituationen for 2015.
Oplæg vedrørende ny struktur på ældreområdet V/ Ældrechef
Balancen mellem lighed og effektivitet - knivsæggen i udligningssystemet.
Bevar Andkær Skole Møde den Det vi ved om lukning af Andkær: Økonomi udvalget har den 7. april vedtaget en budgetstrategi, som skal føre frem.
Fokus på det specialiserede område
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Nye ældre – nye muligheder
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Over-/underskudsopgørelse 2009 samt Rammeaftale 2011 Carsten Tinggaard Nielsen, Koncernøkonomi.
Budget, økonomi og økonomistyring i Region Hovedstaden v/ økonomidirektør Peter Mandrup Jensen Regionsældrerådet den 10. marts 2010.
Forstå kommunens indkøb v/ Pia Ziegler Indkøb- og udbudschef i Hillerød Kommune Navn / stilling / oplæg.
Den generelle økonomiske politik, her offentlige udgifter og indtægter I 1930’erne steg det samlede offentlige udgiftstryk målt som udgifternes andel af.
Kandidattræning 2013 Velkommen
1 PÅ VEJ MOD MINIMALSTAT……… BUDGETLOVEN & KONSEKVENSERNE FOR DEN KOMMUNALE VELFÆRD.
Sorø Kommune Side 1 af 6 Regnskab Sorø Kommune Regnskabsopgørelsen ( Minus er udtryk for et underskud) Sorø Kommune Årsregnskabet 2015 Mio. kr.
Fremtidens offentlige sektor – Og ledelsen af den - Socialdemokratiske mål og visioner…
FÅ MERE AT VIDE OM PENGE – OG BLIV ENDNU KLOGERE HÆNGER PENGENE PÅ TRÆERNE…? Indlæg om ungdom og penge !
Oplæg til økonomisk politik Tema i Økonomiudvalget den 8. februar 2011.
Investeringer og nye tiltag i lyset af refusionsomlægningen pr. 1. januar v. Beskæftigelseschef Katrine Birk.
1. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
! FÅ MERE AT VIDE OM PENGE – OG BLIV ENDNU KLOGERE Indlæg om ungdom og
Maj 2017 Statens styring af kommunerne i dag - udvikling og dilemmaer frem mod 2027 Martin Præstegaard.
Opsamling om B2014 Hvad forventede vi? Hvad kiggede vi på?
Opmærksomhedspunkter
STATENS STYRING AF KOMMUNERNE I DAG
Kommunernes økonomistyring
Kommunernes økonomistyring
Introduktion Kommunens budget og økonomistyring
Rammeaftale 2018 – Baggrund og opstart
Kommunernes økonomistyring
Aftale om regionernes økonomi for 2010
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Status for økonomiforhand-lingerne
Orientering omkring Budget
Digitalisering i den offentlige sektor
Opmærksomhedspunkter
BUDGET, OPSPARING og LÅN
KORA temamøde Motivation og ledelse.
Ghanas graduation IDA arrangement 4. februar 2019
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Kommunernes økonomistyring KORA Konference om Kommunernes økonomistyring 22. november 2016 #korakonf2016

Styring af den kommunale økonomi i Danmark 22. november 2016 Styring af den kommunale økonomi i Danmark - en fortælling om aftaler, aftalebrud og sanktioner Peter Holdt-Olesen, Analyse- og Forskningschef

Hvad kan jeg tilbyde på 15 minutter? Kort om aftalesystemets logik og indhold Styringskrisen frem mod 2010 Sanktionslovgivningen og dens effekter

Den danske aftalestyring af kommunernes økonomi KL ”sælger” økonomisk ansvarlighed og ”køber” lokalt prioriteringsrum Regeringen afstår fra økonomisk detailstyring mod at kommunerne agerer ansvarligt og påtager sig ubehagelige prioriteringsopgaver Denne logik er udfordret, men når vi ser fortsatte økonomiaftaler, er det jo fordi begge parter stadig ser en interesse heri. Sanktioner kan enten opfattes som et brud på eller et sidste forsvar for aftalestyringen.

Styringskrise - handler om mere end aftaleoverholdelse Skattefinansieret resultat, uvægtet gennemsnit, kr. pr. indb., 2009-niveau

Statens svar blev sanktioner 2009: Sanktion hvis kommunerne samlet bryder den aftalte servicevækstramme Fra 2011: Fokus på regnskabsudgifter og overgang til delvist individuelle sanktioner

Ressourcestyring i sanktionernes skygge - en helt anden historie… Baggrund: Ingen offentlig tilgængelige nøgletal, der sagde noget om, hvor godt kommunerne havde styr på deres husholdningsøkonomi – dvs. hvor gode de er til at styre deres ressourceanvendelse og sikre balance mellem udgifter og indtægter samt balance mellem budget og endeligt regnskab 2012: Første regnskab i 12 år med samlet overskud

Mulige utilsigtede effekter af sanktionslovgivningen Overdreven forsigtighed, systematisk underforbrug? ”Pengeafbrænding” sidst på året? Ufrivillig prioritering af vare- og tjenesteydelser på bekostning af løn? Ellers snarere sanktionsmekanismer Skattesanktion: 75 pct. indviduelt i første år, dernæst 50 pct. i år 2 og 3, samt endeligt 25 pct. i år 4.

Et systematisk kig på sanktionernes betydning for: Budgetoverskridelser Budgetpræcision Timing af forbrug Forbrugs-sammensætning

Budgetterne bliver overholdt – og præcisionen er uændret

Let øget forbrug i 4. kvartal – på udvalgte varer og tjenesteydelser Tænkningen er, at man holder igen på hele budgettet først på året, og senere skruer op der hvor man kan, hvis sanktionsfaren kan afblæses. Fødevarer, anskaffelser, øvrige varekøb, entreprenør- og håndværkerydelser samt øvrige tjenesteydelser NB! Husk proportionerne Samlet flyttes forbrug på ca. ½ mia. kr. Det svarer til 0,4 pct. af de samlede serviceudgifter

Ingen bevægelse fra løn til varer og tjenesteydelser

Kan der sættes flueben ud for den kommunale ressourcestyring? Ellers snarere sanktionsmekanismer Skattesanktion: 75 pct. indviduelt i første år, dernæst 50 pct. i år 2 og 3, samt endeligt 25 pct. i år 4.

Stadig rum til forbedring i en række kommuner Hvorfor ikke? Stadig rum til forbedring i en række kommuner Vanskelige styringsmæssige og politiske udfordringer Det specialiserede socialområde begynder at røre på sig igen Enhedsudgifterne på ældreområdet skal endnu længere ned Politisk opbakning til stram økonomistyring er en flygtig størrelse UBU: +15 pct. 07-10 V-handicap: +25 pct. 07-10 Ældre: -20 pct. 07-15