Nov. 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Advertisements

Livsvilkår for børn på asylcentre
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
Opgaven jeg fik stillet
International Linje.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
På vej mod ungdomsuddannelse
Tilmelding til ungdomsuddannelser 2010
Skolevæsenet. Geografiske, tekniske og økonomiske udfordringer De store geografiske afstande, tekniske udfordringer med Tele´s radiokæde og sattelit forbindelsen.
Orientering forældremøde 9. klasse
Hvordan søger man om optagelse?
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Forældremøde 7. klasse.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Fem lærere på mentorkursus
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Velkommen til forældremøde
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Uddannelsesstøtteforvaltningen
Velkommen til forældremøde
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Side 1 Comenius Individuel elevudveksling. Side 2 Program 1.Generelle oplysninger om Comenius individuel elevudveksling 2.Kontaktlærer- mentorordningen.
Ung grønlænder i DK langt hjemmefra, mangel på sne
Undervisningsbaseret vejledning og samarbejde om vejledningsopgaven på TEC! 1 Carin Rabell.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
KAN MAN GAMBLE SIT LIV VÆK? - En præsentation om gambling og ludomani Selvmord Arbejdsløshed Skilsmisse Løgn Sygdom Kriminalitet.
Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Efterskoleforeningen Kursus for nye forstandere Liselund 2014 Anette Ingemansen Vicedirektør Nye forstandere 2014.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Seminar om efterværn i Ilulissat november 2010 vedr. Piareesarfiit i Grønland v/ Marie Pedersen u Den lokale erhvervsskole, daværende STI,
Grønlandske efterskoleelever Langt de fleste elever har et godt efterskole ophold i Danmark Det er en stor hjælp for senere uddannelsesforløb at de har.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Tosprogede elever Maren Ottar Hessner, pædagogisk konsulent Efterskoleforeningen.
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2015.
Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse Konference om flygtningebørn gruppeoplæg 1 mandag den 23. maj 2016 Den gode overgang fra.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
VELKOMMEN TIL MELLEMTRINNET 4. KLASSE, 5. KLASSE OG 6. KLASSE.
Torben Stolten Thomsen HANSENBERG Projektleder og international koordinator Sådan forbereder vi eleverne på at rejse ud!
Vejledning af efterskoleelever fra Grønland Arbejdsdeling ml. efterskolen og Det Grønlandske Hus Uddannelse i Danmark eller Grønland Erhvervsuddannelse.
Præsentation til Arbejdsmarkedsudvalget Den 3. april 2017
Fem lærere på mentorkursus
Forældremøde i 9. klasse
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
Sygedagpenge og ferie Du kan ikke modtage sygedagpenge under ferie, uanset om ferien afholdes i ind- eller udland. Lav altid en aftale med din sagsbehandler.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Læring gennem registrering og indberetning
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Kontakt din vejleder når du vil skifte!
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Erhvervsvejledning til Grønland
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Optagelseskrav Stx, hhx, htx & hf Fra foråret 2019
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Personligt Tillæg Folkepension.
Camilla Green Schwarzbach og Signe Rørdam Thomsen
Forældremøde.
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Frederiksberg den 15. august 2019
Præsentationens transcript:

Nov. 2016

Grønlandske efterskoleelever Langt de fleste elever har et godt efterskole ophold i Danmark og ca. 80% gennemførte sidste år. Nyttigt for senere uddannelsesforløb at de har været på efterskoleophold i Danmark. Gymnasierne (GUX) er glade for dem. Dansk stadig nødvendigt i forhold til uddannelse efter folkeskolen Efterskoleforløb 2009/2010 – 2016/2016 (Grl.statistik 2016) 2016/2016: 4 ud af fem påbegyndte forløb blev gennemført i Dk (i GRL: 3 ud af 4) Mere end hver tredje på en årgang starter på et efterskoleforløb

Hvad kan skolen gøre inden optagelse Indhente deres folkeskolekarakterer Tag en samtale med forældre og den unge Lav en forventningsafstemning Information om hvilken slags efterskole I er (kristen, sports m.m.) Skolens regler Hvad den unge forventer at få ud af opholdet HUSK: info-materiale på efterskoleforeningens hjemmeside

Udfordringer som skolen skal være forberedt på Sproglige Kulturelle Økonomiske Sociale Faglige

Sproglige udfordringer Eleverne: kommer fra et samfund hvor de hører det danske sprog i mere eller mindre omfang Har haft danskundervisning i folkeskolen, men i meget svingende kvalitet Kan have modstand mod at bruge det danske sprog Skolen bør overveje: Undervisning i dansk som andet sprog eller Ekstraundervisning i dansk Skolen kan søge staten om tilskud til to-sprogede elever (se BKG af lov om efterskoler og frie fagskoler §23 stk.6)

Kulturelle udfordringer Tilbageholdenhed Verbal – nonverbal kommunikation Latterliggørelse ved fejl (gør det svært at kaste sig ud i at sige noget på dansk) Individ- eller gruppeorienteret

Økonomiske udfordringer Personindkomst før skat i 2015 afrundet/1000 i Grl: byer: ca. 238 bygder: ca. 165 (laveste indkomst i bygder: 77) Født i Grl.: 201 Født udenfor Grl: 2014 482 (Grønlands statistik) Personinkomst før skat i 2014 i DK: 299 (Danmarks statistik) Nogle forældre har sæson arbejde/skiftende indtægt

Sociale udfordringer 36,2% har en udd. udover folkeskolen i 2014 (Grønlands statistik, personer over 16 år) 1/5 af forældrene har et potentielt skadeligt alkoholmisbrug (SFI 2015) 1/3 af unge udsat for seksuelle overgreb inden deres 18 år. ¼ af alle unge grønlændere har overvejet selvmord (SFI 2015) Ludomani udbredt Stort mørketal for forskellige diagnoser, der i DK ville være spottet i folkeskolen Mange lav indkomst familier

Inklusion Utryghed kan gøre det svært at blande sig med de danske elever Buddy-ordning med en dansk elev kunne være en ide Kontaktlærer har en vigtig rolle som informations- og kulturformidler samt som omsorgsperson Brug PP materiale vi har lavet til eleverne som præsentation af eleven og Grønland (www.nordatlantiskhus.dk/dgh)

Støtte fra Selvstyret Støtten fra Selvstyret bevilges fra Sprogcentret i Sisimiut på baggrund af en ansøgning fra eleven og forældrene Skolen indstiller elev som parat til et efterskoleophold Hvis en elev er i Pleje er det socialforvaltningen der finder skole og kontaktfamilie til eleven Støtten er i form af start og hjemrejse, rejse ved alvorlig sygdom/dødfald hos familien samt tilskud til skolen på pt. 281 kr. pr. uge (der er dog en ny BKG på vej hvor nogle elever får en større beløb i støtte)

Kontaktfamilie Betingelse for økonomisk støtte fra Selvstyret Forældrene skal selv finde en kontaktfamilie En slags plejefamilie, men forældrene har stadig ansvaret Nogle elever kender ikke kontaktfamilien på forhånd Har ikke et økonomisk ansvar for eleven. Nogle har en trang økonomi Nogle kan have svært ved at kommunikere på dansk Hvis kontaktfamilien stopper skal forældrene selv finde en ny ellers vil eleven blive sendt hjem

Faglige forudsætninger Kvaliteten af undervisningen meget svingende i Grønland Nogle er undervist i dansk af lærere der måske ikke er uddannede og som ikke har forudsætninger i at undervise i Dansk En del klarer sig dårligt i Mat., Dansk og Eng. 2014 var det ca. 30% der ikke bestod problemregning 34% der ikke bestod eng. En del forældre har ikke kunnet hjælpe mht. lektier

Det Grønlandske Huses rolle Selvstyret giver de Grønlandske Huse får 268 kr. pr. elev pr. måned til at: Arrangere modtagelse ved ankomst til Danmark Afholde møde med kontaktfamilier inden ankomst Tage ud til efterskoler i forbindelse med forskellige vanskeligheder der kan opstå Vejledning i forhold til ansøgning om uddannelse Arrangere hjemrejser og andre rejser I 2016 modtog DGH-Odense 89 efterskoleelever spredt ud på 38 efterskoler i Region Syddanmark Der er desuden elever der afbryder eller flytter efterskoler

Erhvervsvejledning DGH Det Grønlandske Hus I Odense holder informationsmøder for eleverne vedr. ansøgning om uddannelse i Grønland: Tidsfrister i Grønland Uddannelser i Grønland – Sunngu.gl Udfyldelse af ansøgningsskema/digital ansøgning til uddannelser i Grønland Ansøgninger sendes til forældrene og det er deres ansvar at sikre at ansøgninger udfyldes færdigt og sendes afsted til Majoriaq

Vejledning til uddannelse DGH holder et arrangement hvor vi hjælper eleverne med udfyldelse af ansøgningsskema til Grønland Efterskolen skal give erhvervsvejledning på lige fod med de danske elever Obs på at de udover ansøgning om uddannelse også skal søge om stipendium eller særydelser fra Grønlands Selvstyre Kontakt DGH Odense hvis I er i tvivl om noget

Eksamen Det kan være hensigtsmæssigt for nogle elever at fravælge at gå op til eksamen Vurderingen foretages med elev og forældre med udgangspunkt i elevens uddannelsesplan De har ofte i forvejen afgangseksamen fra Grønland til brug for ansøgning om uddannelse

Hjemrejse DGH sender rejseansøgningsskema til efterskolerne Disse udfyldes i samarbejde med forældre og kontaktfamilie og returneres til DGH Billetterne kan ikke ændres efter bestilling DGH sørger ikke for ledsagelse til Kastrup Lufthavn DSB billetten til lufthavnen kan refunderes hos Sprogcentret i Sisimiut