Arbejdshukommelse Interventioner.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Faglig læsning i naturfagene
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Taskbaseret sprogundervisning
The Big Why? Får I ikke svar på i dette indlæg
Matematik – hvor sejler vi hen? Aarhus 29. marts 2012
Dialogspørgsmål til forflytningspyramiden
Konference d. 14. april. Program • Hej • Mine erfaringer • For / imod • Prøve • Frederiks historie • Kristians historie • Kristian demo • Henrik demo.
Introduktion af Pulse Smartpen
Skolereformen Overordnede mål:
Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold.
Bytte   PowerPoint  .
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Skolereform august 2014………………
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Observation af din/andres undervisning –
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
1 Social Networks En kommunikationsoversigt til mennesker med komplekse kommunikationsbehov og deres kommunikationspartnere Sarah W. Blackston, Ph.D Mary.
En kompleks opgave for dansklæreren
Negative tal Sisse Bülow Brandt LH
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Faglig fordybelse i indskolingen
Sprogpakken Praksisopgaven.
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Muligheder i Matematik
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Dialogspørgsmål til forflytningspyramiden
Lærerprofessionen.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Matematikfilm - en forklaring! Et lommefilmprojekt.
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Folkeskolens afgangsprøve
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Multimodale læremidler. Understøtte undervisningen 2 Et læremiddel til at understøtte undervisningen i erhvervsøkonomi for læsesvage elever: - Multimodalt.
Web didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne.
Observation af elevens læring og lærerens undervisning Skolelederens fokus på sin observation.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Mikael Galmar eeskole.dk
Forsat arbejde med Indiens døtre og emnet læring
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Produkt 7 IT- didaktisk design Jonas, Michael og Helena.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Det rummelige efterskolekøkken
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved industriel produktion og mekanik og læsevejleder Aktionslæringsforløb KEND DIT VÆRKTØJ.
Præsentationsportfolio
SÅDAN STARTER DU MED VURDERING AF ARBEJDSBEVÆGELSER / EGA
Hvorfor dansk på GF1?.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Præsentationens transcript:

Arbejdshukommelse Interventioner

Interventioner - elever med dårligt fungerende arbejdshukommelse Løbende vurdering Overvåg barnet Erkend svigt i arbejdshukommelsen Planlægningsfase Undervisning Vurder belastningen af arbejdshukommelsen Brug af hukommelseshjælp Gentag vigtig information Reducer belastningen af arbejdshukommelsen Hjælp eleven til udvikle egne strategier til at understøtte hukommelsen

Interventioner - Planlægningsfasen Vurder belastningen af arbejdshukommelsen Reducer belastningen af arbejdshukommelsen Lange sekvenser; tekststykker, sætninger, talrækker og mundtlige instruktioner Hvilke læringsmål skal arbejdes der med, og hvordan kan man lette vejen til målet Ukendt indhold; uforudsigeligheden og den manglende forforståelse inden for et givent emne stiller store krav til arbejdshukommelsen Stilladsering -Forforståelse -Nøgleord -Direkte og forenklede instruktioner -Gentagelse – fra tidligere lektioner og aktiviteter -Visuelle hjælpemidler -Italesæt læringsaktiviteterne Instruktioner uden umiddelbar genkendelse

Interventioner - Undervisning Brug af hukommelseshjælp Gentag vigtig information Udvikling af selvhjælps-strategier Hjælpemidler: -Nota -CD-ord -Visuelle hjælpemidler; billeder, film, plakater, piktogrammer mm. -Tallinjer -Alfabet -Ugeskema -Læseskema med instruktioner -Logbog -Ipad -PC Gentagelse af læringsaktivi-teter letter belastningen af arbejdshukom-melsen Fokus på det sproglige! Eleverne skal være sprogligt aktive -Bede om hjælp -Gentagelse af aktiviteten verbalt -Optage læringsaktiviteter og instruktioner