|

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Advertisements

Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Lærerprofessionen.
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Uddannelsesparathed - hvad er det
Kulturforståelse niveau C Formål: Formålet med kulturforståelse er, at eleverne udvikler deres evne tl at kommunikere såvel inden for som på tværs af kulturer.
Udsatte unge på vej i uddannelsessystemet v. Mette Pless, kandidatstipendiat Center for Ungdomsforsknings medlemskonference 31. Marts 2008.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Alle børn er alles ansvar
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
FORÆLDREMØDE 9. ÅRGANG AUGUST 2014
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Uddannelsesafklarende samtaler
FORÆLDREMØDE 8. ÅRGANG AUGUST Vejledning 8. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
LÆRERE ELEVER FORÆLDRE __________________ EKSEMPLER PÅ TILTAG En ledelse med fokus på naturfag - positiv naturfaglig kultur.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Hvad vil Gud med mig – og hvad vil jeg? Hvordan leder Gud mig?
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Vejledning og undervisning i Uddannelse og Job, samt arbejdet med UPV - et samarbejde.
Robusthed Overlæge Poul Lundgaard Bak Komiteen for Sundhedsoplysning.
Velkommen som forældre. Positivt indtryk  Mange oplysninger  Mange indledende indtryk  Mange ting at holde styr på  Anderledes skoledag de første.
Grethe Lindbjerg Sørensen – Rundt om det affektive Grethe Lindbjerg Sørensen – Klar, parat, vælg – er de unge klar? Valg og.
Portfoliometoden i praksis Et udviklingsarbejde på Frijsenborg Efterskole Efterskoleforeningens Vejlederkonference Vingstedcenteret d. 19. og 20. sept.
Fra handling til forvandling Hele Vejen Rundt Fra handling til forvandling Ideen er skabt Susanne Løkke & John Mejlgren © 2011.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Vejledning af efterskoleelever fra Grønland Arbejdsdeling ml. efterskolen og Det Grønlandske Hus Uddannelse i Danmark eller Grønland Erhvervsuddannelse.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Mindre management, mere Kierkegaard. Efterskoler, Nyborg Strand, 3. 3
Lavet af Cesilie Bitsch og Viktor Aarslev
Efterskolen fra elevens perspektiv
”16-29 årige Unge med særlige behov for vejledning”
Stresscoaching forløb Et individuelt stresscoaching forløb for dig, der har fået stress. Forløbet tager udgangspunkt i din stress-situation og strækker.
Hvad er de unge optagede af? Den følelsesstyrede hjerne!
Lis Brok-Jørgensen -én af konsulenterne
At motivere til forandring
Hvordan motiverer vi de unge?
”Unge, motivation og robusthed”
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Robusthed.dk Værktøjer til livet.
Lavet af Cesilie Bitsch og Viktor Aarslev
Bilag 4 Unge og mentorroller.
Unges uddannelsesvalg
Læge Poul Lundgaard Bak
Motivation på uddannelse
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Velkommen til fagligt samspil
”16-29 årige Unge med særlige behov for vejledning”
Kære lærer Her har du undervisningsmaterialet til CAMPUS+ Denne vejledning er din guide til undervisningen til at få mest muligt ud af CAMPUS +. Opgaverne.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Præsentationens transcript:

http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

Teenagecoach Grethe Lindbjerg Kursus & Foredrag Coaching Vejledning Tidl. efterskolevejleder Uddannelser Kommunikationsterapeut. Diplomuddannelse i vejledning. Matematik- og idrætslærer. http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

Elevens fokus? Elev http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

Vejleder Vejlederens fokus Tid og rammer Love og regler Eleven Praktiske opgaver Eleven http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

Ubalancer i vejledningen Elevens fokus Vejlederens fokus Elevens behov og ønsker Lovgivningens rammer http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

Elevens valgkompetence og hjernens udvikling Rationel viden Følelsesmæssig viden http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

Elevens valgkompetence og hjernens udvikling Egne evner og kompetencer Uddannelsens indhold Uddannelsesstedet Fremtidsmuligheder Rationel viden Følelsesmæssig viden Kunsten er at bruge følelserne intelligent i beslutningsprocesser. http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

Ubalancer i vejledningen Viden Fordomme - Fornemmelser Fakta Følelsesmæssige erindringer http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

Identitet og socialt tilhørsforhold Hvem er jeg? Hvem vil jeg gerne være? ”De unge oplever valget som afgørende for resten af deres liv” Eksempler på reaktioner…. En tilsyneladende succesfuld plan. Kan ikke overskue uddannelsessnak. Frygt for at vælge forkert. http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

Ubalancer i vejledningen Identitet Motivation, interesser og kompetencer Socialt tilhørsforhold Egne ønsker og drømme http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

Emotionelle forstyrrelser Eksempler: Personlige og familiemæssige problemer. Forældres skilsmisse. Sygdom. Mobning. Betydning: Kan ikke koncentrere sig. Ude af stand til rationelle overvejelser. Hvordan hjælper vi elever med emotionelle forstyrrelser? http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

Ubalancer - overordnet Viden Fordomme - Fornemmelser Fakta Følelsesmæssige erindringer Identitet Interesser og kompetencer Socialt tilhørsforhold Egne ønsker og drømme Elevens fokus Vejlederens fokus Elevens behov og ønsker Lovgivningens rammer http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

Ubalancer - eksempler Resultater og karakterer Evner og kompetencer Andres forventninger Egne forventninger Ydre værdier (penge) Indre værdier (livsglæde) Brok og beklagelser Reel viden om uddannelse http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

Skab (mere) balance i vejledningen 1) Vejledningsaktiviteter af alverdens slags. 2) Samtale og spørgsmål. Jeg har lagt mærke til: at du ofte nævner… at du ikke har snakket om… Stil spørgsmål: Hvad tænker du om… Hvordan ved du at… Hvorfor tror du… Hvordan kan det være… Hvor ved du om… http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

Vejledning er en proces Det vigtigste mål med vejledningen: - At hjælpe eleven godt på vej. http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

Spørgsmål og kommentarer ? Teoretisk baggrund: Daniel Goleman og Elkhonon Goldberg. Noemi Katznelson og Mette Pless. DUEK afgangsprojekt om unges uddannelsesvalg og det affektives betydning. Inspiration fra Mentalisering. http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56

Tak for i dag  Hjemmeside: http://grethelindbjerg.dk Bog: Tal med din teenager. http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56