http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56
http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56
Teenagecoach Grethe Lindbjerg Kursus & Foredrag Coaching Vejledning Tidl. efterskolevejleder Uddannelser Kommunikationsterapeut. Diplomuddannelse i vejledning. Matematik- og idrætslærer. http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56
Elevens fokus? Elev http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56
Vejleder Vejlederens fokus Tid og rammer Love og regler Eleven Praktiske opgaver Eleven http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56
Ubalancer i vejledningen Elevens fokus Vejlederens fokus Elevens behov og ønsker Lovgivningens rammer http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56
Elevens valgkompetence og hjernens udvikling Rationel viden Følelsesmæssig viden http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56
Elevens valgkompetence og hjernens udvikling Egne evner og kompetencer Uddannelsens indhold Uddannelsesstedet Fremtidsmuligheder Rationel viden Følelsesmæssig viden Kunsten er at bruge følelserne intelligent i beslutningsprocesser. http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56
Ubalancer i vejledningen Viden Fordomme - Fornemmelser Fakta Følelsesmæssige erindringer http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56
Identitet og socialt tilhørsforhold Hvem er jeg? Hvem vil jeg gerne være? ”De unge oplever valget som afgørende for resten af deres liv” Eksempler på reaktioner…. En tilsyneladende succesfuld plan. Kan ikke overskue uddannelsessnak. Frygt for at vælge forkert. http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56
Ubalancer i vejledningen Identitet Motivation, interesser og kompetencer Socialt tilhørsforhold Egne ønsker og drømme http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56
Emotionelle forstyrrelser Eksempler: Personlige og familiemæssige problemer. Forældres skilsmisse. Sygdom. Mobning. Betydning: Kan ikke koncentrere sig. Ude af stand til rationelle overvejelser. Hvordan hjælper vi elever med emotionelle forstyrrelser? http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56
Ubalancer - overordnet Viden Fordomme - Fornemmelser Fakta Følelsesmæssige erindringer Identitet Interesser og kompetencer Socialt tilhørsforhold Egne ønsker og drømme Elevens fokus Vejlederens fokus Elevens behov og ønsker Lovgivningens rammer http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56
Ubalancer - eksempler Resultater og karakterer Evner og kompetencer Andres forventninger Egne forventninger Ydre værdier (penge) Indre værdier (livsglæde) Brok og beklagelser Reel viden om uddannelse http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56
Skab (mere) balance i vejledningen 1) Vejledningsaktiviteter af alverdens slags. 2) Samtale og spørgsmål. Jeg har lagt mærke til: at du ofte nævner… at du ikke har snakket om… Stil spørgsmål: Hvad tænker du om… Hvordan ved du at… Hvorfor tror du… Hvordan kan det være… Hvor ved du om… http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56
Vejledning er en proces Det vigtigste mål med vejledningen: - At hjælpe eleven godt på vej. http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56
Spørgsmål og kommentarer ? Teoretisk baggrund: Daniel Goleman og Elkhonon Goldberg. Noemi Katznelson og Mette Pless. DUEK afgangsprojekt om unges uddannelsesvalg og det affektives betydning. Inspiration fra Mentalisering. http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56
Tak for i dag Hjemmeside: http://grethelindbjerg.dk Bog: Tal med din teenager. http://grethelindbjerg.dk | + 45 23 44 34 56