”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Undervisningsplanlægning
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP)
Afgangsprojekter Diplom Bygning
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Grønt Flag – Grøn Læreruddannelse
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Praktisk om opgave og oplæg
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Formidlingskursus PRAKTISK INFO TIL KURSISTER I ‘PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER’ Susanne Vork Svendsen, Arts Lars Krogh og Jens Holbech, Science and Technology.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Tidsplan for eksamen 40s umd
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
SRP 2014.
Digitale biblioteker og web 2.0
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Introduktion til 4. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
EKSAMEN OG PRØVER.
Stine Skøtt Thomsen - Sex og Samfund - NGO-træf 18. marts 2006 WHRAP Partnerskab for Fortalervirksomhed om Kvinders Sundhed og Rettigheder i Sydasien Et.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Bachelorprojekt Forår og efterår2016 International virksomhedskommunikation Professionsbachelor i engelsk og it-baseret markedskommunikation.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
IT-Kravspecifikation Datatekniker H5 Introduktion.
N-SN Diplomingeniør i Bæredygtig Energiteknik Studinævn for Energi N-SN
Orientering om bachelorprojekt 2016 International virksomhedskommunikation Professionsbachelor i engelsk og it-baseret markedskommunikation.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Software Architecture in Practice
Målgrupper, genrer & medier
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Målgrupper, genrer & medier
SSO - Større skriftlig opgave
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
SSO - Større skriftlig opgave
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Studieretningsprojektet
Infomøde om synteseopgaven
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
Bachelorprojekt Forår og efterår2016
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling” - et valgfrit kursus på 6. semester Folkesundhedsvidenskab - udbudt i samarbejde mellem Center for Global Sundhed ved AU (GloHAU) og Civilsamfund i Udvikling, CISU

Kursusmål Formål: teoretisk introduktion til global folkesundhed, principper for civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling samt mulighed for at konkretisere disse principper gennem kontakt til og undersøgelse af en dansk civilsamfundsstøtteorganisation med internationalt indsatsområde Mål: via et samarbejde mellem akademisk teoretisk tradition og civilsamfundsorganisationers praktiske virke at bringe en samlet forståelse for internationalt udviklingsarbejde og dermed bidrage til kvalificeringen af fremtidens aktører

Undervisere og vejledere Per Kallestrup Dinesh Neupane Johannes Nordentoft

”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling” - Hvad forventer du, at det handler om? - Hvad skal du have ud af det?

Kursusindhold Kombination af forelæsninger, gruppearbejde samt undersøgelse af praksis i en dansk NGO og vil omhandle følgende emner: Principper og mål for global sundhed Sundhedspolitik, sundhedssystemer og kulturel betydning Smitsomme og ikke-smitsomme sygdomme Seksuel og reproduktiv sundhed Sundhedskommunikation Hvad er udvikling og hvilke faktorer er afgørende ift global sundhed Civilsamfundets rolle mht global sundhed NGO-approaches til community arbejde herunder projektplanlægning (The Development Triangle) og bæredygtighed Partnerskaber og ejerskab hos partnerorganisationen Selvstændig undersøgelse af praksis i form af beskrivelse, undersøgelse og analyse af en dansk NGO og dens mål, arbejdsform og organisation

Kursusopbygning 4 uger med teoretiske forelæsninger og holdtimer – se detaljeret undervisningsplan 5 uger med selvstændigt analysearbejde i dansk NGO – vejledning tilbydes før og under forløbet 3 uger med rapportskrivning, der udgør kursets prøveform og skal afleveres d. 1.5. – evalueres med bestået/ikke bestået Rapporten kan udarbejdes individuelt eller i grupper af maksimalt 4 personer. Opgavens omfang er på maksimalt 10 normalsider. Skriver flere studerende opgave sammen, øges opgavens omfang med 5 normalsider pr. studerende.

Undervisningsplan Dato Tidspunkt Form Emne Underviser 30.1 08.15-10 F Intro til kurset/NGO/CSO-arbejdet Principper og mål for global sundhed + Sundhedspolitik, sundhedssystemer og kulturel betydning Kapitel: 1,2,5 og 6 Per 10.15-12 G 2.2 14.15-16 6.2 8.15-10 Smitsomme og ikke-smitsomme sygdomme + Seksuel og reproduktiv sundhed + Sundhedskommunikation Kapitel: 9,10,11,12 Dinesh 9.2 20.2 Hvad er udvikling og hvilke faktorer er afgørende ift global sundhed + Civilsamfundets rolle mht global sundhed Kapitel 15,17 + andet relevant materiale fra CISU CISU 23.2 Gruppefremlægning ift. Kapitel 3,4,7,8 og 13   Valg af organisation + intro til problemformulering 27.2 NGO-approaches til community arbejde herunder projekt-planlægning og bæredygtighed + Partnerskaber og ejerskab Kapitel 14,16 og andet relevant materiale fra CISU 2.3 Intro til CISU + Afrunding/klargøring til feltarbejdet Johannes, og Per

Kursusopbygning 4 uger med teoretiske forelæsninger og holdtimer – se detaljeret undervisningsplan 5 uger med selvstændigt analysearbejde i dansk NGO – vejledning tilbydes før og under forløbet 3 uger med rapportskrivning, der udgør kursets prøveform og skal afleveres d. 1.5. til vejlederen – evalueres med bestået/ikke bestået Rapporten kan udarbejdes individuelt eller i grupper af maksimalt 4 personer. Opgavens omfang er på maksimalt 10 normalsider. Skriver flere studerende opgave sammen, øges opgavens omfang med 5 normalsider pr. studerende.

Undersøgelse af praksis i en dansk NGO Læringsmål: Med udgangspunkt i disse hovedemner er målet med undersøgelsen at den studerende tilegner sig praktisk forståelse for internationalt udviklingsarbejde. Herunder at den studerende kan: indsamle, analysere og vurdere eksisterende informationer inden for global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling. redegøre for og reflektere over udvalgte teorier, metoder og praksis inden for emneområdet. formidle metoder, problemer og resultater inden for emneområdet skriftligt til målgrupper såvel indenfor som udenfor folkesundhedsområdet.

Undersøgelse af praksis i en dansk NGO Selve opgaven som munder ud i en skriftlig rapport kunne f.eks. omfatte et af følgende områder: beskrivelse, undersøgelse og analyse af et specifikt projektforslag / igangværende projekt ift. valg af metode og tilgang for den konkrete sundhedsindsats beskrivelse, undersøgelse og analyse af NGO’ens foreliggende strategier og handleplaner for arbejdet indenfor sundhedsområdet beskrivelse, undersøgelse og analyse af NGO’ens hjemmeside og øvrige formidling af sundhedsindsatser i udviklingslande til den danske befolkning

Kursusopbygning 4 uger med teoretiske forelæsninger og holdtimer – se detaljeret undervisningsplan 5 uger med selvstændigt analysearbejde i dansk NGO – vejledning tilbydes før og under forløbet 3 uger med rapportskrivning, der udgør kursets prøveform og skal afleveres d. 1.5. – evalueres med bestået/ikke bestået Rapporten kan udarbejdes individuelt eller i grupper af maksimalt 4 personer. Opgavens omfang er på maksimalt 10 normalsider. Skriver flere studerende opgave sammen, øges opgavens omfang med 5 normalsider pr. studerende.

Litteratur Lærebogen: ”Global Health 101” (3rd Ed.) Supplerende litteratur (via Blackboard): Civilsamfundsstrategien, UM 2008 Positionspapirer: Advocacy, Partnership, Sustainability, The Development Triangle