Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Ungdommens Folkemøde
Karrierelæring på egen krop
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Antal besvarelser: 52.
Relationer på arbejdet.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
Din kreative online praksis!
FRONTERNE (Til citatet) Mener du stadig det?.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Velkommen Robusthed basiskursus
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Det gode møde i folkeskolen
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Den gode tone Lse.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
En tur i galleriet….
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Køreteknik.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Dagens program Du skal have kendskab til:
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Karl Henrik Flyums model
Sådan bruges video- s og emnerapporter
Ansøgning for dummies.
Sådan bruger du præsentationen
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Anders Lundby – STIL Bjarne Frandsen, Efterskoleforeningen
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvad er meningen med dit liv?
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg? Rammesætning for KV: Hvorfor tror I, at vi skal tale om valg? I dag skal du arbejde med dine egne holdninger og værdier mm. Der er ingen forkerte svar. (Det kan være en ide, at aftale med klasselæreren på forhånd, så at han/hun deltager som hjælper/processtøttende)

Diskutér fordele og ulemper Høj løn Mange udlandsrejser Diskutér fordele og ulemper Stil dig, hvor du synes, at det er vigtigst i forhold til dit fremtidige arbejdsliv. Skriv evt. overskrifter på papir og læg i hjørnerne. Diskuter med de andre, der står samme sted, hvorfor du har valgt at stille dig, hvor du står. Gode kolleger Samarbejde Job som giver høj status

Diskutér fordele og ulemper Overvejende praktisk uddannelse Boglig/praktisk uddannelse Diskutér fordele og ulemper Læg nye papirer i hjørnerne. Stil jer på jeres nuværende ønske i forhold til uddannelsestype – hænger dette valg nu sammen med, hvor du stod før? Hvordan/Hvorfor ikke? Diskutér sammenhængen til foregående slide. Gode argumenter til, hvorfor du står, hvor du står. Hvordan hænger valgene sammen?. Diskutér de to slides op mod hinanden Spørgsmål: Hvordan hænger det sammen? Hvilket uddannelser kunne det være? (Først valgte jeg det, og så valgte jeg det – og nu skal jeg fortælle, hvordan hænger dette sammen) Teoretisk boglig uddannelse Ingen uddannelse

Hvem har indflydelse på dit valg? Familie Venner Hvem har indflydelse på dit valg? Her er der to muligheder: A) Eleverne bliver stående (ved det valg de lige har truffet), og diskutere så hvordan fx familien (hvis man står i øverste venstre hjørne) har påvirket valget, osv. B) I har truffet nogle valg (foregående slide) – hvem/hvad påvirker dig i dine valg? Stil jer. Diskuter med hinanden. Lærer, vejleder, andre Medier

Hvornår og hvordan foretager du et valg? - og hvad har du så fravalgt? køb af mobil konfirmation introduktionskurser valgfag, fritidsinteresser køb af tøj andet Elever skal nu ned at sidde. De skal individuelt finde 3 episoder, hvor de har truffet et valg. De skal skrive episoderne/valgene ned, og præsentere dem for sin sidemand. Hvad valgte du? Hvad fravalgte du? Vejlederoplæg: Vi skal give tydelig instruks i hvornår, hvordan og hvorfor foretager du et valg. Vægt på hvordan og hvorfor? Altså: Jeg har behov for en mobil, så jeg gik ned i TDC – hvorfor valgte jeg denne mobil? Hvad er det, jeg ikke vælger? Vi skal nu prøve at kigge på et valg, du har truffet. ..

Hvad nu hvis… Mobilen er udsolgt og der ikke er flere på lager? Din mor eller far havde bestemt, at du skulle konfirmeres? Det valgfag du gerne vil have, ikke bliver oprettet? Nu viser det sig, at dét du gerne vil, ikke findes/ikke kan lade sig gøre. Hvad sker der så? Har du været i en situation, hvor du skulle træffe et valg om? Hvordan gjorde du det? Hjælpere (robusthed)? Vælg enten makkerarbejde eller diskussion i klassen.

Spørg klassen, hvad de ser - hvad er forskellen Spørg klassen, hvad de ser - hvad er forskellen? Differentiér i forhold til din klasse (gruppespørgsmål, sidemandssamtale eller højt i klassen) Hvad er mest realistisk? Hvad kan du gøre for at nå de mål, du har? Har man de samme mål hele livet igennem?  Hvem kan hjælpe, når du ønsker at nå et bestemt mål? Hvordan kan dine styrkesider have betydning for de ønsker, drømme og mål, du har? Koble til næste slide om styrkesider..

Mine styrker https://www.ug.dk/filmomdigoguddannelse/find-dine-styrker Hvilke styrker tænker du er gode at have, når man træffer valg. Skriv dem på tavlen. Hvilke styrker skal du bruge, hvis og når du skal træffe et omvalg? Skriv styrkerne op på tavlen. Hvilke styrker, der står på tavlen, har din sidekammerat?

Anders Matthesen: ”Hvad med dig selv”: Rasmus Bjerg: ”Klokken var lidt i 10”: https://www.youtube.com/watch?v=jG-YEYtubi4 Anders Matthesen: ”Hvad med dig selv”: https://www.youtube.com/watch?v=xgp-eF-LvbA Casper Christensen: ”Studievejleder Fyrst Walther giver gode råd”: https://www.youtube.com/watch?v=U2DKdknwPFs Rita: ”Komikernes Skole-hjem samtaler” https://www.youtube.com/watch?v=3iA6HI1Fl1s Dette PP er frivilligt og det er tanken at du kun vælger én af filmene. Meningen er at understregen pointerne i forrige ved at spørge: Vælger du selv hvad du vil ha ud af skolen/ungdomsuddannelsen/livet? Vælger du selv, hvem du vil være? Det kan også være du har din egen ynglings-lille film, der understreger pointen

Opsamling på dagens program Du har lært noget om: Hvornår og hvordan du træffer valg? Perspektivering: Dit næste valg – hvornår? Slutprodukt – noget med at gå nysgerrig ud i verden, lige før valg af ungdomsuddannelser Hvordan kan du bruge denne session når du skal til at vælge uddannelse næste år? Hvad skal du være opmærksom på, når du vælger?