Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Integreret og stabil vejledning: Vejledningen er en del af en samlet årsplan Flere forskellige vejledningsaktiviteter Samarbejde mellem faglærere, kontaktlærere og vejledere Forældreinddragelse Systematisk udvikling af vejledningen Ledelsens interesse og bevågenhed
Efterskoleforeningens vejledningssyn Integreret dimension Danne og uddanne Understøtte skolens værdigrundlag Tilrettelægge livsforløb Træffe reflekterede valg Efterskolens særlige rum Fællesskaber Samspil Tillid, respekt osv.
Integreret vejledning
Integreret vejledning Hvorfor er det en god idé at samarbejde med kollegerne om vejledningsopgaven? Skal vi nu alle sammen til at være vejledere? Skal jeg nu til at lave dit arbejde? Får jeg timer for det? Det gider jeg f….. ikke!
Integreret vejledning Efterskolelæreren – én person, mange kasketter Hvordan kan faglæreren bidrage til vejledningen? (Hvordan kan kontaktlæreren bidrage til vejledningen?)
Hvordan? Tage ledelsen i ed Informere om vejledningen - Lovgrundlag, UU, ”stå mål med”, eVejledning, brobygning, OSO, efterskolernes muligheder, osv. Invitere til samarbejde Give (teoretisk) viden Hvad gør vi godt i forvejen? Hvordan kan vi gøre mere af det?
Faglæreren Linda Gottfredson: Kognitive kort over erhverv Afgrænses i forhold til køn, prestige og interesse Zone af ”acceptable muligheder” Fravalg fremfor tilvalg – ”good-enoughs” Reproduktion af forældres sociale orden?
Gottfredson Vejledning skal: Udvide det indsnævrede perspektiv Understøtte vækst og reducere angst og usikkerhed i forbindelse med valgsituationer = kompensatorisk
Gottfredson Gottfredsons anbefalinger: Læring Oplevelser og erfaringer Selvindsigt Aktive engagement
Undervisningsbaseret vejledning I praksis arbejdes der i fagene med alle fire felter: Implementering i undervisningen: - valg af temaer, emner, forløb, materiale, tekster, arbejdsmetoder, (selv)evaluering, ud-af-huset, ind-i-huset, italesættelse af valg, erhverv, ”den gode historie”, mm. = Vejleder og faglærer i samspil
Integreret vejledning - få gang i kollegasamarbejdet Tag ledelsen i ed Informér dine kolleger Inviter til samarbejde Hvad gør vi (godt) i forvejen? Spørg i fællesskab
Integreret vejledning - faglæreren i samspil/undervisningsbaseret vejledning Uddannelse og job - det timeløse fag Kompetenceområder: - Personlige valg - Arbejdsliv - Fra uddannelse til job - med hver tre færdigheds- og vidensområder
Uddannelse og job – det timeløse fag Placeres i de obligatoriske fag og i tværfaglige forløb Temaer og aktiviteter, der “foregår i eller inddrager det omgivende samfund” Eleven “afprøver sig selv i praktiske opgaver i og uden for skolen” Eleven skal bibringes ”en mangfoldighed af inspiration og perspektiver”, hvori den enkelte elev kan ”afspejle sine muligheder, relatere sig til andres karriereveje og motiveres til at lære mere for at nå sine egne mål” http://www.emu.dk/omraade/gsk- lærer/ffm/uddannelse-og-job