Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Advertisements

Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Læringscentret og nye vejledningsformer
Lærerprofessionen.
Medborgerskab – på sporet
Evaluering.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereform august 2014………………
Den åbne skole.
Lærerprofessionen - en definition.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Uddannelsesparathed - hvad er det
- Hvad kan I forvente som forældre?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Sprogpakken Praksisopgaven.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Lærerprofessionen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
FORÆLDREMØDE 8. ÅRGANG AUGUST Vejledning 8. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Velkommen til forældremøde
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Årsplan – en kort en lang
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Svendborg Vejledning som kollektivt arrangement …
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Vejledning og undervisning i Uddannelse og Job, samt arbejdet med UPV - et samarbejde.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Efterskoleforeningens Årsmøde, 2013 Dialoggruppe 5 Vejledning og overgange v/ Bent Bisballe Østergård, Bestyrelsesmedlem Lis Brok-Jørgensen, Vejledningskonsulent.
De syv skolehistorier- hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi? Hvis integreret vejledning er svaret, hvad er så spørgsmålet? Integreret vejledning:
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Integreret og stabil vejledning: Vejledningen er en del af.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Lis Brok-Jørgensen -én af konsulenterne
Ny vejleder…lidt hjææææælp
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
At gøre karriere.
Vejledning i grupper og fællesskaber
Bilag 4 Unge og mentorroller.
UPV – fra dom til proces Stationens indhold
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Ny vejleder…lidt hjææææælp
(og lidt om Arbejdskendskab)
Rita Buhl 22. september 2018.
Kvalitet i folkeoplysningen
Hvor kan jeg hente hjælp?
Tanker og erfaringer om Studievalgsportfolio
UDVEKSLING projekter ang. studievalgsportfolio
Inspirationsworkshop med fokus på
&.
Præsentationens transcript:

Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen

Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Integreret og stabil vejledning: Vejledningen er en del af en samlet årsplan Flere forskellige vejledningsaktiviteter Samarbejde mellem faglærere, kontaktlærere og vejledere Forældreinddragelse Systematisk udvikling af vejledningen Ledelsens interesse og bevågenhed

Efterskoleforeningens vejledningssyn Integreret dimension Danne og uddanne Understøtte skolens værdigrundlag Tilrettelægge livsforløb Træffe reflekterede valg Efterskolens særlige rum Fællesskaber Samspil Tillid, respekt osv.

Integreret vejledning

Integreret vejledning Hvorfor er det en god idé at samarbejde med kollegerne om vejledningsopgaven? Skal vi nu alle sammen til at være vejledere? Skal jeg nu til at lave dit arbejde? Får jeg timer for det? Det gider jeg f….. ikke!

Integreret vejledning Efterskolelæreren – én person, mange kasketter   Hvordan kan faglæreren bidrage til vejledningen? (Hvordan kan kontaktlæreren bidrage til vejledningen?)

Hvordan? Tage ledelsen i ed Informere om vejledningen - Lovgrundlag, UU, ”stå mål med”, eVejledning, brobygning, OSO, efterskolernes muligheder, osv. Invitere til samarbejde Give (teoretisk) viden Hvad gør vi godt i forvejen? Hvordan kan vi gøre mere af det?

Faglæreren Linda Gottfredson: Kognitive kort over erhverv Afgrænses i forhold til køn, prestige og interesse Zone af ”acceptable muligheder” Fravalg fremfor tilvalg – ”good-enoughs” Reproduktion af forældres sociale orden?

Gottfredson Vejledning skal: Udvide det indsnævrede perspektiv Understøtte vækst og reducere angst og usikkerhed i forbindelse med valgsituationer = kompensatorisk

Gottfredson Gottfredsons anbefalinger: Læring Oplevelser og erfaringer Selvindsigt Aktive engagement

Undervisningsbaseret vejledning I praksis arbejdes der i fagene med alle fire felter: Implementering i undervisningen: - valg af temaer, emner, forløb, materiale, tekster, arbejdsmetoder, (selv)evaluering, ud-af-huset, ind-i-huset, italesættelse af valg, erhverv, ”den gode historie”, mm. = Vejleder og faglærer i samspil

Integreret vejledning - få gang i kollegasamarbejdet Tag ledelsen i ed Informér dine kolleger Inviter til samarbejde Hvad gør vi (godt) i forvejen? Spørg i fællesskab

Integreret vejledning - faglæreren i samspil/undervisningsbaseret vejledning Uddannelse og job - det timeløse fag Kompetenceområder: - Personlige valg - Arbejdsliv - Fra uddannelse til job - med hver tre færdigheds- og vidensområder

Uddannelse og job – det timeløse fag Placeres i de obligatoriske fag og i tværfaglige forløb Temaer og aktiviteter, der “foregår i eller inddrager det omgivende samfund” Eleven “afprøver sig selv i praktiske opgaver i og uden for skolen” Eleven skal bibringes ”en mangfoldighed af inspiration og perspektiver”, hvori den enkelte elev kan ”afspejle sine muligheder, relatere sig til andres karriereveje og motiveres til at lære mere for at nå sine egne mål” http://www.emu.dk/omraade/gsk- lærer/ffm/uddannelse-og-job