§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Kvalitetsstandarder og individuelt skøn
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Når borgerne klager v. Katrine Langballe
Administrationspraksis for virksomheder i det åbne land
Mindreåriges patientrettigheder
Velkommen til borgermødet i
Væsentlige ændringer Formålsbestemmelse (§ 1)
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Regelforenkling på planlovens.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Love og regler fra A..Z Geoforum workshop om adresser 25. marts 2010.
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
Er kommuner blevet underkendt i nævnet ift. vilkår stillet med baggrund i landskabelige hensyn? Ja, se: NMK af 11/12-13 Nyere afgørelser hvor.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
1 Omvalg – Skattedepartementets kommentar til forlig !
Landinspektør Jørgen Heinemeier, Naturstyrelsen
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Kursus i System- og lovkendskab Kursusgang 1
Plantekongres 2007 Ny miljøgodkendelse af husdyrbrug
Handel med korn mellem landmænd
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Temamøde - vindmøller Advokat Mads Kobberø
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Nedrivning af bevaringsværdige og fredede bygninger Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Byplanafdelingen Teknik og Miljø Aarhus Kommune Lokalplaner på vej 11. marts 2013.
EN BY I KLITTEN – HVAD HANDLER DEBATTEN OM DE DANSKE KYSTER OM? Lone Søderkvist Kristensen Lektor i Landskabsforvaltning Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning,
DABYFO kredsmøde Slagelse den 10. februar B Afslutning af byggesager En generel udfordring for hele landet! I Slagelse gør vi dette: Afslutter.
Grundkursus i § 3 sagsbehandling Naturbeskyttelse historisk Formålsparagraffen § 1 Øvrigt indhold.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Socialcenter København Juni 2016/cls Temadag ATO.
13. december 2006, side 1 Bygningsinspektørmøde i Lejre 3. marts 2010 Gennemgang af Naturklagenævnsafgørelser 1.Håndhævelse af en privatretlig.
Planlovsdage Kim Brodersen Planlovsdag 2012.
23. september 2016 Side 1 Midlertidige opholdssteder til flygtninge og asylansøgere.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Konference om Retssikkerhed på skatteområdet Onsdag den 4. november 2009 Fællessalen Christiansborg.
Byggeloven og sektorlovene Kan Triturus cristatus stoppe en byggetilladelse?
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
BR 007Dansk BygningsinspektørForening Høringssvar DBF Overordnet vurdering Mening, indhold og det administrative. Ikke detaljeret på de tekniske krav,
Husstandsmøller Oplæg til Dansk Bygningsinspektørforening d. 2 december 2009 Teknisk Forvaltning Byg og By.
Møde Fakturering af projekter 2016
DdL-konference forår 2017 VÆKST OG UDVIKLING I HELE DANMARK
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Vintertjeneste på fortove
Rehabilitering og hjemmehjælp
Center natur, miljø og trafik
Møde Fakturering af projekter 2016
BR10 Bebyggelses regulerende bestemmelser.
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Møde Fakturering af projekter 2016
Dansk Selskab for Indvandrersundhed
Advokat Rasmus Holm Hansen
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
Kvalitet i § 50 - undersøgelser
Stikprøvekontrol af de tekniske emner
Præsentationens transcript:

§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse Stk. 2. Inden for byzoner kan kommunalbestyrelsen modsætte sig udstykning og bebyggelse, som er i strid med kommuneplanens rækkefølgebestemmelser. Forbud kan ikke nedlægges, når det pågældende område er omfattet af en detaljeret byplanvedtægt eller lokalplan, der er tilvejebragt før kommuneplanen. Stk. 3. Inden for byzoner og sommerhusområder kan kommunalbestyrelsen modsætte sig opførelse af bebyggelse eller ændret anvendelse af bebyggelse eller ubebyggede arealer, når bebyggelsen eller anvendelsen er i strid med bestemmelser i kommuneplanens rammedel. Forbud kan ikke nedlægges, når det pågældende område er udlagt til offentligt formål, eller når området er omfattet af en lokalplan eller en byplanvedtægt. den pågældende rammebestemmelse skal være formuleret så klart og præcist. at der ikke kan være tvivl om, at den ønskede aktivitet er i strid med bestemmelsen. Der kan ikke nedlægges forbud efter § 12 stk. 3, mod en allerede lovligt etableret anvendelse eller bebyggelse

§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse Skønsmæssige afgørelser = kan nægtes Lovbundne afgørelser = kan ikke nægtes … men skal man nægte? Kravet fortrænger ikke pligt til en individuel og konkret vurdering! Ved vurdering kan man fravige kommuneplanen hvis: mindre omfang ikke overordnet betydning for kommuneplanens virkeliggørelse der anføres en begrundelse   Ved vurderingen skal indgå overvejelser om: kommuneplanbestemmelsens præcision betydning for præcedensvirkning Fravigelser kan angå både anvendelses- og bebyggelsesregulerende bestemmelser

Bjarkes redegørelse Planlovens § 12, stk. 1 er en meget central bestemmelse i denne sammenhæng. Det er den, der siger, at kommunen skal virke for kommuneplanens gennemførelse, herunder ved udøvelse af beføjelser i medfør af lovgivningen. Kommunen har altså en helt generel pligt til i dens faktiske virksomhed og i dens administration at arbejde for kommuneplanens gennemførelse, herunder når der f.eks. træffes skønsmæssige afgørelser efter anden lovgivning. Det betyder f.eks., at kommunen skal vurdere såvel konkrete ansøgninger som kommunens egne dispositioner som bygherre m.m. i relation til kommuneplanens bestemmelser. En kommuneplan udgør således et meget centralt administrationsgrundlag, som kommunen selv er bundet af, selvom kommuneplanen ikke er direkte bindende for borgerne. Kravet om at virke for kommuneplanens gennemførelse fortrænger imidlertid ikke kommunens pligt til at foretage en individuel og konkret vurdering af de enkelte ansøgninger – f.eks. ansøgninger om landzonetilladelse. Kommunens reaktionsmuligheder afhænger bl.a. af, om der er tale om skønsmæssige afgørelser eller lovbundne afgørelser. En skønsmæssig ansøgning kan uden videre afslås med henvisning til kommuneplanen, hvis kommuneplanen findes at være til hinder for det forhold, der søges om. En byggetilladelse til et byggeri, der overholder byggeretten, og som ikke kræver tilladelse efter anden lovgivning, kan ikke nægtes meddelt, idet der er tale om en lovbunden afgørelse. En sådan byggetilladelse kan – i modsætning til skønsmæssige afgørelser (f.eks. landzonetilladelser) – ikke nægtes meddelt med henvisning til kommuneplanens bestemmelser. Hvis kommunen ikke mener, at det er ønskeligt med det pågældende byggeri af hensyn til kommuneplanens gennemførelse, må kommunen nedlægge et § 14-forbud eller et § 12-forbud (§ 12, stk. 2 eller 3). Efter § 12, stk. 3 kan kommunen inden for byzoner og sommerhusområder modsætte sig opførelse af bebyggelse eller ændret anvendelse af bebyggelse eller ubebyggede arealer, når bebyggelsen eller anvendelsen er i strid kommuneplanens rammedel. Forbud kan dog ikke nedlægges, hvis det pågældende område i kommuneplanen er udlagt til offentlige formål, eller hvis området er omfattet af en lokalplan eller en byplanvedtægt.   Som det fremgår af ovenstående, begrænser Planlovens § 12, stk. 1 kommunens råderum i de enkelte sager, idet kommunen har en pligt til at virke for kommuneplanens virkeliggørelse. Det betyder dog ikke, at kommunen ikke efter en konkret vurdering kan fravige kommuneplanen i et eller andet (mindre) omfang, hvis det i det enkelte tilfælde vurderes, at dette ikke overordnet set vil have betydning for kommuneplanens virkeliggørelse. Pligten i § 12, stk. 1 er ganske ubestemt. Det er i praksis antaget, at kommuner kan træffe konkrete afgørelser, som i et vist omfang fraviger kommuneplanen, hvis der kan anføres en begrundelse herfor. Det er  vanskeligt at sige, hvor grænsen går, idet dette beror på en konkret vurdering af det enkelte forhold, men det må antages, at det ikke er muligt med fravigelser i et ”større omfang”, idet kommunen så i stedet for må ændre kommuneplanen med et kommuneplantillæg. Vurderingen hænger i øvrigt sammen med karakteren af kommuneplanbestemmelserne. Det kan være meget forskelligt, hvor klare og præcise disse bestemmelser er. Fra praksis findes der forskellige eksempler på fravigelser fra kommuneplanbestemmelser. Fravigelserne angår såvel anvendelsesbestemmelser som bebyggelsesregulerende bestemmelser. Der kan f.eks. nævnes en vidtgående afgørelse fra 1987, hvorefter en præstebolig kunne opføres i et område, der i kommuneplanen var udlagt til rekreative formål.    I vurderingen af den konkrete sag skal i øvrigt indgå overvejelser af, hvilken betydning den konkrete sag kan få for fremtidige lignende sager (præcedensvirkning).  

Bjarkes redegørelse Planlovens § 12, stk. 1 er en meget central bestemmelse. kommunen skal virke for kommuneplanens gennemførelse, herunder ved udøvelse af beføjelser i medfør af lovgivningen. Kommunen har pligt til i dens faktiske virksomhed og i dens administration at arbejde for kommuneplanens gennemførelse, herunder når der f.eks. træffes skønsmæssige afgørelser efter anden lovgivning. Det betyder at kommunen skal vurdere såvel konkrete ansøgninger som kommunens egne dispositioner i relation til kommuneplanens bestemmelser. En kommuneplan udgør et centralt administrationsgrundlag, som kommunen selv er bundet af, selvom kommuneplanen ikke er direkte bindende for borgerne. Kravet om at virke for kommuneplanens gennemførelse fortrænger imidlertid ikke kommunens pligt til at foretage en individuel og konkret vurdering af de enkelte ansøgninger . Kommunens reaktionsmuligheder afhænger bl.a. af, om der er tale om skønsmæssige afgørelser eller lovbundne afgørelser. En skønsmæssig ansøgning kan uden videre afslås med henvisning til kommuneplanen, hvis kommuneplanen findes at være til hinder for det forhold, der søges om. En byggetilladelse til et byggeri, der overholder byggeretten, og som ikke kræver tilladelse efter anden lovgivning, kan ikke nægtes meddelt, idet der er tale om en lovbunden afgørelse. En sådan byggetilladelse kan – i modsætning til skønsmæssige afgørelser (f.eks. landzonetilladelser) – ikke nægtes meddelt med henvisning til kommuneplanens bestemmelser. Hvis kommunen ikke mener, at det er ønskeligt med det pågældende byggeri af hensyn til kommuneplanens gennemførelse, må kommunen nedlægge et § 14-forbud eller et § 12-forbud (§ 12, stk. 2 eller 3).   kommunen kan dog efter en konkret vurdering fravige kommuneplanen, hvis det i det enkelte tilfælde vurderes, at dette ikke overordnet set vil have betydning for kommuneplanens virkeliggørelse. Pligten i § 12, stk. 1 er ganske ubestemt. Det er i praksis antaget, at kommuner kan træffe konkrete afgørelser, som i et vist omfang fraviger kommuneplanen, hvis der kan anføres en begrundelse herfor. Det er  vanskeligt at sige, hvor grænsen går, idet dette beror på en konkret vurdering af det enkelte forhold, men det må antages, at det ikke er muligt med fravigelser i et ”større omfang”, idet kommunen så i stedet for må ændre kommuneplanen med et kommuneplantillæg. Vurderingen hænger i øvrigt sammen med karakteren af kommuneplanbestemmelserne. Det kan være meget forskelligt, hvor klare og præcise disse bestemmelser er. Fra praksis findes der forskellige eksempler på fravigelser fra kommuneplanbestemmelser. Fravigelserne angår såvel anvendelsesbestemmelser som bebyggelsesregulerende bestemmelser. Der kan f.eks. nævnes en vidtgående afgørelse fra 1987, hvorefter en præstebolig kunne opføres i et område, der i kommuneplanen var udlagt til rekreative formål.    I vurderingen af den konkrete sag skal i øvrigt indgå overvejelser af, hvilken betydning den konkrete sag kan få for fremtidige lignende sager (præcedensvirkning).