Introduktion + Filosofi, etik og etiske problemstillinger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
WHO`s definition af selvmord
Set i forældreperspektiv
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hvis du søger nogen, der vil gøre hvad som helst for at glæde dig ...
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Anerkendende refleksion
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Hvad er korruption? En kort introduktion
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
God trivsel = God læring
Pligtetik.
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Å.
?.
En roman af Niels Rohleder
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Refleksioner og opsamling ift. i går
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Skolebestyrelsen Havnbjerg Skole Skolens Værdisæt – i korte træk Mål “Skolen skal være et sted, hvor alle trives til glæde og gavn for et godt læringsmiljø.”
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Velkommen til opdagelsesrejsen!. 2 Hvorfor tage på opdagelsesrejse? I de gode gamle dage tog man på opdagelsesrejse for at blive rig og berømt (og måske.
‘Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig’ (Matt 25,40). Livets Ord April 2016.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Det gode liv De store spørgsmål.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Kort gennemgang af begreberne:
Personlig stof- og alkoholpolitik
- Kom tættere på dit barns skolegang
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Sådan udvikler du din tro til modenhed
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Jeg vil til læge nu – det er akut!
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Slagterbutikken - teori
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Danskerne findes i mange modeller
Velkommen til fagligt samspil
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
HVAD ER ADFÆRD?.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Jagten på den excellente kommunikationskultur i Børn og Unge
Præsentationens transcript:

Introduktion + Filosofi, etik og etiske problemstillinger

1. Introduktion til religion 9. klasse Dilemma-cases diskussion Teori

Præsentation Glædet mig til at starte i 9Y Motiverende komme til undervisning Fokus på at skabe varierende og spændende undervisningsaktiviteter Frihed under ANSVAR  Lærerrollen/Min personlighed Lær at navigere inden for friheden uden at bryde alle rammer Undgå at være sur/gider ikke at skælde ud Fælles aktiviteter  alle skal være med  god klassekultur Lytte til hinanden Det skal IKKE være træls at komme til mine timer Medbring PC

Kristendom - Karakterfag: - Alle har mulighed for at blive sindssygt dygtige, I bestemmer stort set selv! - Mundtlighed - Laver sine lektier - Lytter, spørger og diskuterer

Hvilken rute ville du vælge? Nemt er kedeligt Udfordring er interessant

Pre-Test Fremskridt ✔ ✗ ✔ 10 - 4 = 6

Karakterer og kommentarer Hvad er den bedste type feedback? Ruth Butler (1997) Gruppe Feedback Udvikling Respons A Kun kommentarer B Kun karakterer C Karakterer og kommentarer 30 % fremgang Positiv Ingen fremgang Øverste 25% + Nederste 25% - Ingen fremgang Øverste 25% + Nederste 25% - 185

7 skridt til feedback-himlen Sæt dig mål Lav et udkast Selvevaluering Ret til, hvor du finder nødvendigt Lærer-feedback Færdiggør arbejdet Karakter

Dilemma 1: 1. Lægens dilemma En erfaren læge står over for at skulle redde fem døende patienter, som hver mangler et forskelligt organ for at kunne overleve. Desværre er der ingen organer til rådighed på hospitalet.  Samtidig har lægen en sjette patient, der lider af en livsfarlig sygdom, som betyder, at patienten vil dø tidligere end de fem andre patienter.  Men lægen er i besiddelse af medicin, der vil kunne holde patienten med den livstruende sygdom i live i nogle få år. Hvis den sjette patient ikke får medicinen, vil han dø, men lægen vil kunne bruge patientens organer til at redde de fem andre patienter.

Dilemma 2: 2. Mulig børnemishandling Du arbejder med at fremkalde billeder og har inden for en kortere periode modtaget seks billeder fra det samme forældrepar. På billederne ser du forældrene med en ung dreng. I tre af de seks billeder ser drengen forslået ud. Du får en mistanke om, at forældrene mishandler barnet.  Ifølge politikken for din arbejdsplads skal mistænkelige billeder indberettes. Hvis du fortæller om billederne, kan det få store konsekvenser for forældrene, som måske er uskyldige. Indberetter du ikke billederne, skal du gå med uvisheden om, at barnet fortsat bliver mishandlet.

Dilemma 3 3. Vagten i koncentrationslejren Du er fange i en koncentrationslejr. En sadistisk vagt er i færd med at hænge din søn, fordi han forsøgte at flygte. Vagten beder dig om at trække stolen væk under din søn. Hvis du afviser ordren, vil vagten dræbe ikke kun sønnen der prøvede at flygte, men også din anden søn, som er en anden uskyld fange. Du er ikke i tvivl om, at vagten mener, hvad han siger.

Hvordan vurderer man en god handling? Konsekvensetik: Jeremy Bentham  mennesket stræber efter lykke. En handling er god, hvis den giver mest mulig lykke til flest mulige mennesker. Kigger på konsekvensen af en handling. Målet helliger midlet  Okay at stjæle mad, hvis man selv er ved at sulte ihjel. Hvad synes i om denne teori? Er der nogle problemer ved denne teori?

Hvordan vurderer man en god handling? Pligtetik/sindelagsetik Kant: Alle mennesker har en fornuft til at vurdere godt/ondt. Brug den. Etik ud fra fornuften. Den gælder for alle(universiel), da alle har en fornuft. Kø-princippet (f.eks.) Hvis intentionen bag handlingen er god, så har man handlet godt. Konsekvensen ligegyldig. Målet helliger ikke midlet. Problemer ved denne slags etik?

Dilemma 4 8. Overfyldt redningsbåd Du er strandet med 30 mennesker i en redningsbåd, som er skabt til kun at rumme syv. Båden er for tung at padle og vil med sikkerhed synke. Dermed vil alle drukne. Du kan redde nogle af menneskerne i redningsbåden ved at smide dem over bord, der er svagest til at ro. Hvad vil konsekvens etikken sige? Hvad vil pligtetikken sige?

Dilemma 5 5. Dommerens kidnappede datter Du er dommer i en sag, hvor den anklagede er beskyldt for at have begået bankrøveri. Du ved dog, at den anklagede er uskyldig. Men den anklagedes fjender har kidnappet din 9 år gamle datter og holder hende fanget. Du ved ikke, hvor hun er. Politiet har mislykket forsøgt at finde hende. Kidnapperne har efterladt dig en note, hvor der står, at hvis du dømmer den uskyldige røver skyldig, vil de løslade datteren. Du frygter, at kidnapperne mishandler eller torturerer din datter.

Den barmhjertige samaritaner https://www.youtube.com/watch?v=4suerqQrAjk http://www.fsgh.dk/fileadmin/user_upload/billeder/etikNOTAT_- _Naesten/Lignelsen_om_den_barmhjertige_samaritaner.pdf