Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016 SPOR: ADL - Tema: Hverdagsrehabilitering. Kl.14.15: case og begrundelse for valg af tema v. Anna Birte Andersen Kl.14.30: egen refleksion – skriv på gule sedler: hvilke ADL opgaver har jeg lavet inden for den sidste måned Kl.14.40: gruppearbejde 1: (5 grupper á 8 personer) Kl. 15.15 Pause Kl. 15.30: oplæg omkring Rehabilitering v. Birte Nagel Kl. 15.45: gruppearbejde 2 (5 grupper á 8 personer) Kl. 16.30: fælles afslutning – hvad vil vi arbejde videre med – evaluering af emnet Velkommen præsentation af ABA bn kort gennemgang af program
CSH’s begrundelse for valg af tema til ADL modul Vi har flere gange oplevet, at vi (det offentlige) hos borgeren laver parallelforløb - i værste fald forløb, der modarbejder hinanden Oplevelse af, at kommunens øvrige ”hjælpesystem” ikke kender til os og ikke inddrager viden om synshandicap – selv hvor det oplagt er relevant I Aarhus Kommune arbejder vi pt. med indførelse af ”Forløbsmodel”, som gerne skal give sammenhæng for borger – med afsæt i
Gruppearbejde 1: ADL opgaver Præsenter jeres gule sedler for hinanden Gruppér dem efter emner Diskussion i gruppen: 1. hvem får tilbudt ADL træning og hvor meget? 2. Hvilket undersøgelsesredskab bruger du, når du vurderer, om borger skal tilbydes ADL undervisning? 3. Sætter du mål i forhold til udbyttet af undervisningen? Hvilke redskaber bruger du? (overvej om der er noget, der er vigtigt at dele med alle ved den fælles afslutning) Frem til kl. 15.15 – derefter kaffepause
Netværksdage 2016 - Hverdagsrehabilitering Lovgivning Kommuner skal tilbyde rehabiliteringsforløb i henhold til servicelovens § 83 a: ”Kommunalbestyrelsen skal tilbyde et korterevarende og tidsafgrænset rehabiliteringsforløb til personer med nedsat funktionsevne, hvis rehabiliteringsforløbet vurderes at kunne forbedre personens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83, stk. 1. Vurderingen skal være individuel og konkret og tage udgangspunkt i modtagerens ressourcer og behov”.
De to hyppigst anvendte definitioner på rehabilitering i Danmark: ”Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Rehabilitering baseres på borgerens hele livssituation og beslutninger og består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats”. Kilde: "Hvidbog om rehabiliteringsbegrebet - Rehabilitering i Danmark" (2004) "Rehabilitering kan defineres som en række indsatser, der støtter det enkelte menneske, som har eller er i risiko for at få nedsat funktionsevne, i at opnå og vedligeholde bedst mulig funktionsevne, herunder at fungere i samspil med det omgivende samfund" Kilde: World Report on Disability, 2011 – World Health Organization & The World Bank, ©WHO, 2011. Denne definition anvendes af Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsen.
Håndbog i rehabiliteringsforløb på ældreområdet efter lov om social service https://sundhedsstyrelsen.dk/da/Feeds/~/media/6D27215F08464CA0A68E949BBA4BD23B.ashx
Forslag til faser i et rehabiliteringsforløb Fase 1: Visitation. I denne fase vurderer en myndighedsperson, om borgeren er i målgruppen for rehabiliteringsforløb efter § 83 a i Lov om social service. Hvis den ældre er i målgruppen, er det op til myndighedspersonen at vurdere hvilken faggruppe, der skal varetage funktionen som forløbsansvarlig. Refleksion: hvem er det hos jer?
Fase 2: udredning Her har den forløbsansvarlige ansvaret for i samarbejde med borgeren og eventuelt pårørende og/eller relevant fagpersonale at foretage udredning af borgeren. Udredningen danner baggrund for målsætningsarbejdet i fase 3. Refleksion: Hvem og hvilke redskaber?
Fase 3: Målsætning I denne fase samarbejder borgeren og den forløbsansvarlige om at sætte kort- og langsigtede mål for rehabiliteringsforløbet. Målene kan med fordel SMART-sikres og skal skrives ind i rehabiliteringsplanen. Specifikt: Hvad er det helt konkret, der er målet? Målbart: Hvordan ved vi, at målet er nået? Accepteret: Er målet meningsfyldt for alle parter? Realistisk: Er det muligt at nå målet med den afsatte tid og ressourcer? Tidsafgrænset: Hvornår skal målet være nået? Refleksion: Hvilke ydelser sættes der mål for?
Fase 4: Målrettede indsatser og opfølgning. I denne fase samarbejder borger og relevante fagpersoner om de aftalte indsatser i rehabiliteringsforløbene. Den forløbsansvarlige koordinerer forløbet og er ansvarlig for løbende at følge op på mål og plan i samarbejde med borgeren. Refleksion: Hvem er eventuelle samarbejdspartnere?
Fase 5: Afslutning. I denne fase drøfter den forløbsansvarlige og den ældre, om målene for rehabiliteringsforløbet er nået. En myndighedsperson foretager en ny helhedsvurdering for at afgøre, om borgeren har behov for hjælp efter § 83, et nyt rehabiliteringsforløb eller begge dele.
Hverdagsrehabilitering Hverdagsrehabilitering er betegnelsen for en indsats, der er målrettet borgere med nedsat funktionsevne og et deraf følgende behov for personlig pleje og/eller praktisk hjælp i hverdagen. Indsatsen foregår i borgerens hjem eller nærmiljø. Formålet er at hjælpe borgeren til bedst mulig funktionsevne og autonomi samt udskyde behovet for personlig pleje og/eller praktisk hjælp i hverdagen.
Gruppearbejde 2: Hverdagsrehabilitering oplæg Anna Birthe Vi håber at du som baggrundsviden har undersøgt fælgende: - Undersøg, hvordan Hverdagsrehabilitering foregår i de kommuner, du betjener. - Hvem visiterer? - Hvem udfører rehabiliteringen? Læs casen Diskutér, hvordan I kan tænke jer at arbejde med hverdagsrehabilitering – er der en god model? Hvilke barrierer er der evt.? Brug evt. casen som udgangspunkt til at skitsere et forløb – rollefordeling – hvor er synskonsulenten på?- hvad kan uddelegeres til kommunal terapeut eller sosu Er der redskaber vi kan anbefale eller har brug for at arbejde videre med? (undersøgelsesredskaber/målsætningsredskaber/evalueringsredskaber) Overvej om der noget, der er vigtigt at dele med alle ved den fælles afslutning. Frem til kl. 16.30
TAK for i dag