Naturfagsprøven BS 2016-2017.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
The Fittest will survive
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Eksamen og eksamensbilag :
Introduktion til Medier og Kommunikation //
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Grøn skole. Grøn skole - nationale krav:  Undersøgelse: Undersøg Undersøg naturen omkring skolen. Find ud af hvilke planter og dyr der findes i nærheden.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Problemer eller udfordringer.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Eksamen.
Skriftlighed i biologi
 1. lektion › Oplæg om synopsis › Oplæg om den individuelle fremlæggelse, vejledning og godkendelse af problemformulering i uge 6  2. lektion › Oplæg.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Ny Fælles Naturfagsprøve
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Overdragelse af Naturfagsprøven November Punkter Prøvebekendtgørelsen for Trekronerskolen Vores prøveoplæg Afvikling Erfaringer.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Mundtlig matematik eksamen
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
SKABELON.
Fælles undervisning frem mod fælles prøve
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Fremtidens drikkevandsforsyning En god start, en god side, Et par gode øvelser og gode diskussioner.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fællesfaglig.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Projektopgaven.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Den fælles prøve med *Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed.
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Mål og perspektiver for naturfagene
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Festival og fællesfaglige fokusområder
Udkast til justering af KS
Frederik, Viktor AA, Julie N og Caroline
Den naturvidenskabelige metode
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Det handler om eleverne
1. Trin – Problemstilling
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsprojektet
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Prøven i Natur/teknologi
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Naturfagsprøven BS 2016-2017

Prøvens forløb 2 timer i alt Ca. 1,5 time i prøvelokalet 0,5 timer til censor og lærer til at fastsætte karakter Max 6 elever inde ad gangen. Starter ud med at forklare problemstillingen til lærer og censor (gerne tekst, figurer og billeder) Sætter forsøg og modeller klar (I SKAL bruge modeller) Forbereder og undersøger uddybende spørgsmål Lærer og censor kommer rundt til grupperne løbende. (Eksaminatorerne udarbejder et antal (for eleverne) ukendte og uddybende spørgsmål.) Til slut voterer lærer og censor og eleverne får en individuel karakter.

4 fællesfaglige forløb Uden mad og drikke Fukushima Island Drikkevand

Hvad skal vi nu? http://astra.dk/fællesprøve

Problemstilling og arbejdspørgsmål Inden for det trukne fællesfaglige fokusområde formulerer eleven/eleverne en naturfaglig problemstilling - med arbejdsspørgsmål fra både biologi, fysik/kemi og geografi til belysning af problemstillingen.

En god problemstilling er årsagssøgende og fremadrettet kan ikke alene besvares med ja eller nej er begrundet i undren over eksisterende forhold udtrykker så præcist som muligt, hvad eleverne undrer sig over og vil søge at finde ud af / belyse kan rumme bud på hypoteser og lægge op til løsnings/handlingsforslag er hverken for bred eller snæver er et styringsværktøj i den efterfølgende arbejdsproces

Hjælpe til problemstilling… gode sætninger Hvordan kan det være, at der opstår O2-svind i de indre danske farvande, når alt spildevand fra husholdninger og fabrikker renses? Og på hvilken måde kommer det os ved? Hvad er årsagen til en øget drivhuseffekt, når der gøres en stor indsats for at mindske udslip af CO2? Hvilke løsninger kan der udvikles? Hvordan hænger … sammen med … , hvis …? Hvorfor sker der …, når …?

Eksempel på en problemformulering Hvordan sikrer landmanden sin jord/mark optimale forhold? Og hvilke konsekvenser kan det give samfundet, hvis han ikke opnår disse forhold? Arbejdsspørgsmål: Fysik/kemi Hvilke næringsstoffer er nødvendige for jorden? Hvordan tester man for forskellige næringsstoffer? Hvordan skaber man balance i sin jord? Biologi Hvilken indflydelse har nitrogenkredsløbet for jorden?Hvilke optimale vækstbetingelser er gældende for forskellige afgrøder? Geografi Hvilke forhold gør sig gældende ved forskellige jordtyper? Hvilke tiltag gør politikerne i forhold til at undgå unyttig forurening i forhold til landbrug? Mulige forsøg/modeller der kan inddrages: Forsøg (fysik/kemi): Test forskellige jordprøver for næringssalte. Undersøgelse (geografi): Undersøg forskellige jordbundstyper/lag. Model (fysik/kemi): Grafisk illustration af Minimumsloven. Model (biologi): Grafisk illustration af Nitrogenkredsløb. Undersøgelse/forsøg (biologi/fysik/kemi): Forskellige afgrøder med forskellige vækstbetingelser. Model (geografi): Forurening i landbruget gennem tiden i Danmark. Undersøgelse (geografi): Interview med en landmand. Både konventionel og økologisk.

Hvordan skal vi arbejde med problemstillingen? Den NATURVIDENSKABLIGE arbejdsmetode. Vejledning Søg evt. ekspertviden (interview, besøg mm.) Undersøg bøger, nettet – vær kildekritisk

Hvad prøve vi i? Undersøgelses- kompetence Modellerings- Perspektiverings- Kommunikations-

Arbejde med problemstilling Uge 16: Onsdag (90 min) - I trækker jeres prøveemne og starter på at lave problemstilling + arbejdsspørgsmål (1) Uge 17: Mandag (90 min) - I arbejder med jeres projekt (2) Uge 17: Tirsdag (90 min) med naturfag Uge 17: Onsdag (90 min) med naturfag Uge 18: Mandag (90 min) med naturfag Uge 19: Mandag (90 min) med naturfag Uge 19: Tirsdag (90 min) - I arbejder med eget projekt (3) Uge 19: Onsdag: Evt. udtræksprøver i bio, gro, fy/ke Uge 20: Mandag (90 min) - I arbejder med eget projekt (4) Uge 20: Tirsdag (90 min) med naturfag Uge 21: Mandag (90 min) - I arbejder med eget projekt (5) Uge 22: Mandag (90 min) - Sidste gang med eget projekt (6) Uge 22: Torsdag/Fredag: Prøve (Team B) Uge 23: Tirsdag/Onsdag: Prøve (Team A)