Lars Hvilsted Rasmussen Dansk Selskab for Interprofessionel Læring og Samarbejde i Sundhedsvæsenet 5. december 2016 Lars Hvilsted Rasmussen Dekan, professor, Ph.D., FESC
Aalborg Universitet 23.000 studerende 1.032 ph.d.-studerende Nøgletal 2015 Aalborg Kbh Esbjerg 23.000 studerende 1.032 ph.d.-studerende 3.384 ansatte 1.276 videnskabelige 2.108 administrative 5.341 forskningspublikationer 2,9 mia. kr. i omsætning 0,6 mia. kr. i ekstern funding Status i dag: et sundhedsvæsen under forandring, lægerollen under forandring. Der er mange og høje forventninger til læger i dag og fremover – fra sundhedsvæsenet, beslutningstagere, kolleger, patienter og pårørende. Uddanne de højtuddannede, der skal bruges til at skabe vækst og udvikling i regionen
Aalborg Universitet Etableret i 1974 Ranket nr. 201-250 blandt verdens 17.000 universiteter* Ranket nr. 31 i Top 100 blandt universiteter under 50 år* Uddanner halvdelen af Danmarks civilingeniører Internationalt kendt for PBL * Times Higher Education
Det sundhedsvidenskabelige fakultet Etableret i 2010 Medicinstudiet Første læger færdige 2016
14 uddannelser Bacheloruddannelser Kandidatuddannelser Sundhedsteknologi Medicin Medicin med industriel specialisering Idræt Kandidatuddannelser Idrætsteknologi Klinisk videnskab og teknologi Folkesundhedsvidenskab Masteruddannelser Sundhedsinformatik Sexologi Smertevidenskab og tværfaglig smertebehandling
at løse samfundets problemer Medvirke til at løse samfundets problemer Tværfagligt og tvær- videnskabeligt samarbejde Aalborg universitets strategi
Samfundets udfordringer Vi tænker lineært Udviklingen er eksponentiel Konsekvens Vi forudser problemerne for sent
Fremtidens sundhedsvæsen Sundhedsområdet er i rivende udvikling Nye fokusområder Ændret demografi, flere ældre Større patientkrav til sundhedsvæsenet Flere ambulante patienter Færre indlæggelser
Hvorfor lægeuddannelse På Aalborg universitet? Lægemangel Regional lægemangel Nyt koncept for lægeuddannelse Læringsmetode: PBL Krav til fremtidens læger Kommunikation Patienten i centrum Teamwork Interpersonelt samarbejde
Lægeuddannelsen ved Aalborg universitet Spiralcurriculum Problem-Based Learning (PBL) Mest klinik Fokus på høj faglig viden og selvstændig problemløsning Fokus på både hospital og almen praksis
Fremtidens læger Eksponentiel udvikling i viden og teknologi Basisviden forældes ‘momentant’ Skal kunne bidrage til udvikling af ny viden og tilegne sig ny viden Hvad er de største problemer i sundhedsvæsenet om 5-10 år?
Megatrends i sundhedsvæsenet Sundhedsvæsenet er i rivende teknologisk udvikling Økonomi Misforhold mellem 1) Borgernes forventninger 2) Økonomiske ressourcer Opgaveglidning
Opgaveglidning og teamwork Lægens opgaver ændret Lægemangel Lægetimer er dyre Andre personalegrupper tager over Sygeplejersker Andre sundhedsprofessionelle Patienterne er aktive samarbejdspartnere Telemedicin Informationssamfundet
De danske lægeuddannelser Danske universiteters lægeuddannelser er meget ens Medicinsk ekspert og stor professionalisme Variation i læringsmodeller Efter basisuddannelse kan man ikke kende forskel
Aalborg-lægernes profil Uddannet via PBL-modellen Fokus på Medicinsk ekspert Selvstændig videntilegnelse til fremtidens krav Kommunikation Etik Klinik under hele studiet Inkl. almen praksis Teamwork Samarbejde med andre faggrupper
Interpersonelt samarbejde Pilotprojekter Indgår i arbejde med ny studiereform Krav for løsning af sundhedsvæsenets fremtidige opgaver Krav om tværvidenskabelighed i løsning af samfundets store opgaver
Teamwork