Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afCharlotte Nissen Redigeret for ca. et år siden
1
1
2
2 Odense Kommunes Integrationspolitik Hvorfor en ny integrationspolitik? -Integrationsindsatsen har ikke været tilstrækkelig succesfuld på en række områder -Høj ledighed blandt Odense borgere med ikke- vestlig baggrund (30.9% i 2004) -Ledige fra ikke-vestlige lande manglede kompetencer i forhold til virksomhedernes behov
3
3 Odense Kommunes Integrationspolitik Vigtigt at inddrage relevante parter i udformningen af politikken - Integrationsrådet, Koordinationsudvalget, arbejdsmarkedets parter, uddannelsesinstitutioner, sprogskoler, etniske foreninger, frivillige sociale foreninger, medarbejdere og ledere fra kommunen - Samarbejde med Center for Mellemøststudier, Syddansk Universitet
4
4 Odense Kommunes Integrationspolitik Fokuspunkter i den nye politik -Fra multikulturalisme til aktivt medborgerskab -Aktivt medborgerskab – sikre lige muligheder, stille krav, anerkende forskellighed -En vellykket integrationsindsats forudsætter, at alle parter i lokalsamfundet påtager sig ansvar for og bidrager til at løse integrationsopgaven
5
5 Odense Kommunes Integrationspolitik Fokuspunkter i den nye politik (fortsat) -8 indsatsområder hvor uddannelse og arbejde er centrale -Årlig status til byrådet med opfølgning på de vedtagne indsatsområder - Odense Kommune går foran som godt et eksempel i integrationsindsatsen og møder borgerne med professionalisme, myndighed og respekt
6
6 Odense Kommunes Integrationspolitik Forventninger til personale -Professionalisme – etniske minoriteter skal ikke særbehandles, men gives individuelle tilbud, som sikrer at de kan klare sig på lige fod i det danske samfund -Myndighed – der stilles tydelige krav om borgerens deltagelse i uddannelse og arbejde samt forventninger til aktiv samfundsdeltagelse. Beslutninger udøves med konsekvens og autoritet
7
7 Odense Kommunes Integrationspolitik Forventninger til personale (fortsat) - Respekt – det professionelle møde er præget af gensidig respekt og at medarbejderne er indstillet på at møde borgerne med fleksibilitet, så alle parter bevarer deres værdighed
8
8 Odense Kommunes Integrationspolitik Fra byråd til borger - hvordan omsætter vi integrationspolitikken til praksis? -Pilotprojekter – bruger erfaringer herfra -Omsætning af holdninger – implementering af integrationspolitikken – brug af professionstrekanten
9
9 borger Deltager/aktiv borger Medarbejder Opgave/mål Livsstilsmål /livsønske Kærlighedsmediet Opgavebåret relation Politik Lovgivning
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.