Hvad er Nøglehullet og hvordan kan din virksomhed bruge det

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
QR-koder.
Advertisements

Information om Nøglehullet 2011
Anbefalinger for sund frokost i daginstitutioner v/ Maria Haukrogh
Nyt projekt ”Nordisk sundere mad på farten”
Hvad er Nøglehullet og hvordan kan din virksomhed bruge det
FØDEVAREANPRISNINGER
Information om Nøglehullet 2011
Reklame & Markedsføring
Stevns satser på guldklumperne – et 3 årigt udviklingsprojekt.
Fordele ved REACH set fra miljøets synspunkt Sidsel Dyekjær Miljøstyrelsen Kemikalier.
Diabetes Diabetes Mellitus. Hvad er diabetes? Forhøjet blodsukker pga. ingen eller relativ insulinmangel.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Erhvervs  Uddannelses  Center  Syd Hilmar Finsens Gade 18  DK-6400 Sønderborg   Tlf Praktikværtdag d. 8. september 2015.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Måløv Idræts Forening 2014 KOMMUNIKATIONSSTRATEGI.
Vandsektorloven Startskuddet til en ny æra Startskuddet til en ny æra……
GRØNNE INDKØB kk SAMARBEJDE OG VIDENDELING. SEKRETARIAT FOR GRØNNE INDKØB Finansieret af Varetages af.
Målgruppe 6 – 13 år (skoleelever) Drenge og piger Fra 5 MJ til 9 MJ. 13-årig dreng på 9 MJ. Der er ekstra behov for jern da de er i voksealderen. Hvis.
 Vi har børn i alderen 6 – 23 mdr. der går i dagpleje og vuggestue. Nogle er ikke i dagpleje eller vuggestue det første halve år til et år da barselorloven.
Aarhus Kommunes ønsker til leverandører Vi ønsker, at leverandørerne kan Bidrage til at frigøre ressourcer Bidrage til byens udvikling Bidrage til at.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
19.4 Grønne regnskaber 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo.
Mærkning – en vigtig detalje Krav til deklarering.
Gode råd om indkøb for institutioner uden egen indkøbsorganisation Oplæg ved Henrik Dyrehave Rasmussen, Økonomi- og ressourcedirektør ved CELF (Center.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Landsseminar 2012 Workshop: Selvfinansierende LK’er Landsseminar 2012 Workshop: Selvfinancierende Lokalkomiteer.
1 REACH den nye EU-kemikalielovgivning Lise Emmy Møller Projektmedarbejder Key2Green.
Stigende krav til behandling af persondata
Skal dit barn med på sommerkoloni ?
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Godkendt i Samvirkets styregruppemøde den 18.januar 2017 Point System
Parametermix - distribution
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Kap 18 Promotion Kapitel 18.
Hvordan kommer vi af med fordomme og stigmatisering? Anne Lindhardt
Frivilligheden i Vordingborg
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
VVS-møde 2012 Aftræk Efter GR-A skal HMN som myndighed forhåndsgodkende vandret aftræk i kæde-, række- og dobbelthuse. Tidligere brug og placering.
Præsentation
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Download Guiden Inspektionsguiden er udviklet med henblik på at hjælpe danske virksomheder, der står.
Hvad er fuldkorn og hvorfor fuldkorn?
Morgenmåltid Mellemmåltid
ÅRHUS AFDELING.
- og næringsdeklarationer
Sundhed på 1. Hovedforløb 2013
Fagrettet slagter og delikatesse 2015
Madspild hos forbruger (privat)
Madspild.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Tjek altid “om os”-siden
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Økologi.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Bagehjælpemidler.
Kulhydrater Sine Foder Nissen, foråret 2008.
Når du allerede mestrer de vigtigste
Regionsrådets redegørelse til Det Regionale Udviklingsråd
Præsentation af mad vafler
Videnskabeligt projekt
Room for people.
Videnskabeligt projekt
Bæredygtighed Sporbarhed.
UNI-Login til forældre UNI-Login til ForældreIntra og MinUddannelse
Tværmedial Kommunikation 7 Corporate Branding i kommunikationssamfundet forår 2019 Pillon - KU ”Marketing is a battle of perceptions, not products” (Jack.
Strategi Til markedsføring
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

Hvad er Nøglehullet og hvordan kan din virksomhed bruge det Hvad er Nøglehullet og hvordan kan din virksomhed bruge det? Trine Grønlund Nielsen Ernæringsfagligmedarbejder Fødevarestyrelsen

Lille film om Nøglehullet http://www.youtube.com/watch?v=5U-SrNfg6Mg

Nyt nordisk Nøglehulsmærke DK, NO og SE sammen om de nye kriterier Officielle ernæringsmærke for sundere madvarer Frivillig mærkeningsordning Mærket kan bruges på madvarer, der bidrager til en sund kost

Nøglehullet - formål Gør det lettere for forbrugerne at vælge sundere madvarer i butikken - uafhængig af sprog og viden om ernæring ”Produkterne vil være de bedste valg inden for deres varegruppe. Fordelen ved mærket er, at man hurtigt kan blive guidet til sunde alternativer, selv om man ikke normalt læser næringsdeklarationer” siger Else Molander, chef for Ernæringskontoret i Fødevarestyrelsen.

Nøglehullet - formål Bidrage til udvikling af flere sundere produkter ”Vi ser at leverandører allerede driver produktudviklingen ud fra de grænseværdier som Nøglehullet har, siger adm. direktør Helge Hasselgård i Dagligvareleverandørernes forening. Han tror at de 97 producenter og importører i foreningen vil se det som et konkurrencefortrin at have flest mulig nøglehuls-produkter, skriver Stavanger Aftenblad. Bidrage til sundere madvaner i befolkningen

Hvilke fødevarer kan mærkes? Generelt fødevarer som indgår i en almindelig sund kost Mejeriprodukter (mælk, yoghurt, ost) Vegetabilske produkter med samme brugsområde som mejeriprodukter Margariner og olier

Hvilke fødevarer kan mærkes? Kød, fisk og produkter af disse Færdigretter (middag, pie/pizza, smørrebrød/wraps, supper) Frugt, bær, kartofler, grønsager Brød- og andre kornvarer (knækbrød, melblandinger, pasta, mel, grød)

Hvilke fødevarer kan ikke mærkes? Eksempler: Syltetøj, slik, is, pandekager, kager Sukkersødede drikkevarer, juice, øl Sovser Nødder Madvarer der indeholder kunstige sødestoffer Specielle fødevarer til brug for børn under 3 år

Nøglehullet – hvilke kriterier 25 fødevaregrupper Mindre og sundere fedt, mindre salt og sukker og flere kostfiber/fuldkorn end andre madvarer af samme type Næringsdeklaration

Hvordan kan mærket brugs? Hvilke fødevarer? Nøglehulsmærket kan sættes på alle fødevarer der overholder de fastsatte kriterier Det er frivilligt at bruge Nøglehullet, og det er leverandørernes, detailhandlens og markedsførernes ansvar at følge reglerne for brug af mærket. Husk næringsdeklaration Nøglehulsmærket = anprisning. Anprisninger af fødevarer udløser krav om næringsdeklaration. Der er dog undtagelser for nogle enkelte produkter/produktgrupper.

Designmanual for varemærket Nøglehullet Hvordan ser mærket ud Sort/grønt mærke? Nøglehulsmærket kan enten være sort eller grønt. Begge mærker symboliserer det samme Grønt mærke bør bruges hvis der er farvetryk på emballagen Læs mere om designretningslinierne i Designmanual for varemærket Nøglehullet

Brug af mærket Hvad koster det? Der er ingen afgifter eller gebyrer knyttet til brugen af mærket. Mærket kan downloades gratis fra: www.noeglehullet.dk Hvem skal godkende at det sættes på? Den enkelte virksomheds eget ansvar at sikre, at den gældende lovgivning på området er overholdt. Kontrol med Nøglehulsmærket sker som led i regionernes ordinære kontrol af virksomhederne.

Placering af mærket Hvor skal mærket sidde? Ingen regler for hvor mærket skal sidde Ingen regler for størrelsen af mærket God ide at placere mærket på forsiden af emballagen så det er synligt for forbrugerne Husk at hyldekanter mv. i butikker kan komme til at skjule mærket 

Brug af mærket og placering Hvordan kommer vi i gang? Implementer Nøglehulsmærket på jeres emballager når denne udskiftes Klistermærkater med Nøglehullet kan sættes på produkter Andre mærkningsordninger kan bruges samtidig med brug af Nøglehulsmærket

Hvor kan mærket sættes? Produkter På emballerede produkter I butikkerne På hyldeforkanterne På prisskilte – emballerede produkter På prisskilte – uemballerede produkter fx. frisk fisk og frugt og grønt I tilbudsaviser ud for mærkede produkter

Hvordan bliver mærket kendt?

Nordisk samarbejde Lancering: offentliggørelse af bekendtgørelsen Designmanual: brug af mærket, pay-off etc Vejledning til bekendtgørelsen: national, men fælles indhold Forbrugerrettet: brochure + undervisningsmateriale til sundhedsfagligt personale Evaluering: Salgstal mv.

Forbrugerundersøgelse

Fødevarestyrelsen i DK Bevilliget midler til kampagne i juni Personale Egentlig kampagne

FVST sætter Nøglehullet ind i al materiale Nøglehulskampagne FVST sætter Nøglehullet ind i al materiale

Nøglehulskampagne Hjemmeside www.noeglehullet.dk

Nøglehulskampagne Indstik til BT i uge 48 16 siders tillæg ½ annoncer

Nøglehulskampagne www.youtube.com/watch?v=hZjzCGio4Ck Uge 43-44 TV-spot Trykt annoncer Dagblade Magasiner og ugeblade www.youtube.com/watch?v=hZjzCGio4Ck

Nøglehulskampagne – uge 5-9, 2010 Tema: Kåring af supermarkeder i Danmark, der gør det nemt at vælge sundere Ikke kæde, men en konkret butik. Super Best i Nr. Alslev fx Formål: Øge kendskab til nøglehulsmærket og hvad det betyder Involvere forbrugerne Adskille fra andre kampagner for fødevaremærker Skabe grundlag for en PR-indsats

Nøglehulskampagne – uge 5-9, 2010 Annoncering: Web Søgemaskineoptimering Printmedier Fx mælkekartoner eller andre produktemballager Butikkers tilbudsaviser

Nøglehulskampagne – uge 5-9, 2010 PR: Valgmøde, indstillinger, nominering, valg af vinder Mini-analyser Evt. gode input fra Facebook med forslag til at gøre det lettere at leve mere sundt Generelle fødevarehistorier: regionale forskelle i danskernes fødevareforbrug, hvad betyder det for din sundhed at vælge nøglehulsmærkede produkter…

Nøglehulskampagne – uge 5-9, 2010 PR: Via dagspressen, regionale og lokale aviser, fagpressen, elektroniske medier Fødevarestyrelsens netværk. Tilbud om: Banner til nettet Kampagnemateriale Quiz til at lægge på egen hjemmeside Link til Facebook-gruppe Kort nyhed til brug i nyhedsbreve, på hjemmeside m.m. inkl. illustrationer, faktabokse m.m. Længere artikel til brug i trykte medier, inkl. illustrationer, stemmeseddel, citater, faktabokse m.m.

Kampagnemateriale Trykklare filer: Flyers om konkurrencen i M65 Annonce til tilbudsaviser Hyldeskilte Plakater Netbannere et GOK Filer med logoer der kan bruges til fx indkøbsposer, vareskillere, T-shirts, forklæder, badges m.v.

Konklussion Hvorfor skal jeg som producent bruge Nøglehullet? Officielt ernæringsmærke Nemt at bruge – koster ikke noget at være med i ordningen og kræver ikke nogen godkendelse Nemt for alle typer af forbrugere at bruge mærket når de handler Mærket bliver markedsført af ministeriet → stor opmærksomhed Din virksomhed signalerer ansvar og åbenhed, da Nøglehullet er en genvej til de vigtige informationer i næringsdeklarationerne.