Den populærvidenskabelige artikel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Artikelskrivning Baggrundsartikel.
Advertisements

Journalistiske virkemidler
Større Skriftlig Opgave
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Mindre grimt, tak.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Synopsis VIP3/2012.
Rubrik. Rubrik Rubrik Artiklens overskrift hedder i avissprog rubrikken. Rubrikken fortæller, hvad artiklen handler om og giver læseren lyst til at.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Innovation og fagligt samspil i biologi
Værkstedsundervisning
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
NYHEDSARTIKLEN Denne præsentation er udarbejdet på baggrund af hjemmesiden Avisen i undervisningen (Nyhedshistorien:2014) og (Design:2014)
Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Synopsis.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
SRP I DANSK HVAD KAN DANSK I SRP? - Indgå sammen med studieretningsfag - Indgå som fagligt formidlende fag Gunvor Severinsen, 2014.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
SRP SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SRP SKRIV!.
Studieretningsprojektet!
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Teoretisk pædagogikum
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsprojektet
Hvorfor dansk på GF1?.
Velkommen til fagligt samspil
Karrierelæring i dansk på HF
SRO SKRIV!.
- og hvordan du undgår dem…
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Den populærvidenskabelige artikel SRP Den populærvidenskabelige artikel

Naturvidenskabeligt eller matematisk Studieretningsfag i samspil med Dansk Gunvor Severinsen 2016

FORM Treleddet struktur: Gunvor Severinsen 2016

Den populær viden-skabelige artikel Er en journalistisk tekst, der formidler videnskabelig viden til ikke-fagfolk. Fx En universitetsforsker der formidler sine resultater til den brede befolkning i fx Viden om. En gymnasieelev der præsenterer et emne i en lokalavis eller i skolens webavis En fagekspert der formidler sin viden i et populærvidenskabeligt tidsskrift som fx Illustreret Videnskab, Helse, Samvirke, UD & SE, I Form; Natur og Miljø. Gunvor Severinsen 2016

Krav til en populærvidenskabelig artikel En populærvidenskabelig artikel skal opfylde tre krav: Populærvidenskab skal være let at forstå. Svære begreber skal forklares, og komplicerede sammenhænge skal eksemplificeres (gerne med hverdagseksempler,) eller endnu bedre, illustreres. Den skal forholde sig ærligt til videnskabelig viden. Da det er et videnskabeligt emne, som skal formidles, ved man også, at der altid er usikkerheder forbundet med ens viden. Den tvivl skal også på banen, selvom det kan undergrave enkelte af ens pointer. I sidste ende får det artiklen til at fremstå mere troværdig, når man viser, man er opmærksom på egne svagheder Den skal være underholdende. (Efter Fagkonsulent Sune Weile) Gunvor Severinsen 2016

Krav, fortsat Layout: Opbygningen minder ofte om nyhedsartiklen, fx med rubrik, underrubrik og mellemrubrikker. Det gør den overskuelig for læseren, og interessante overskrifter kan vække interesse. Sprogligt: Brug journalistisk sprog, og undgå fx for mange svære begreber. Dem, man anvender, skal forklares. Modeller, illustrationer m.m.: Brug modeller og illustrationer til at forklare vanskelige pointer. Billedmateriale: Brug billedmateriale som illustration. Husk at forklare og inddrage billederne forklaringer. Billeder må aldrig stå ukommenteret. Gunvor Severinsen 2016

Lay-out og opbygningsideer Anvend fx: ‐ Faktabokse ‐ Billeder - Illustrationer ‐ Tidslinjer ‐ Ordbøger: oplistning af vigtige begreber, personer etc ‐ Geografiske kort Forsøgsopstillinger Grafer Diagrammer Gunvor Severinsen 2016

Skriveøvelser til populærvidenskabelige artikler Fag: Da- ke/biotek Skriv en brochure om alkohol til en 13-årig Lav en sagligt informerende brochure om alkohol. Brochuren skal forklare, hvad den fysiologiske virkning af alkohol er, hvordan afhængighed opstår, hvad den kan føre til, og hvorfor man får tømmermænd. Jeres modtagere er de 13-15-årige, som står over for at skulle lære at klare sig i en ungdomskultur, hvor alkohol spiller en større og større rolle. (Balleby m.fl. Ny skriftlighed. Systime 2012) Gunvor Severinsen 2016

I biologi bliver I vurderet på, i hvilket omfang I giver en alsidig og saglig formidling af jeres faglige viden om alkohol og de problemer, der kan opstå ved misbrug af alkohol. I kemi bliver I vurderet på evnen til at formidle faglig viden om nedbrydningen af alkohol og de forskellige stoffers fysiologiske virkning. I dansk bliver I vurderet på, hvordan brochuren rammer jeres målgruppe med hensyn til virkemidler, sprog og abstraktionsniveau. Gunvor Severinsen 2016

Dansk – biologi Eksempel på SRP-opgaveformulering Kost, sundhed og fedme Gør rede for appetitreguleringen og forklar hvordan ændringer i appetitreguleringen kan føre til udvikling af overvægt hos mennesker. Forklar hvilken betydning kostens sammensætning og energiindhold har for kroppens sundhed, hvor du fokuserer på fedtstoffernes betydning; inddrag herunder egne eller andres kostundersøgelser. Med udgangspunkt i ovenstående biologiske arbejde skal du udarbejde en populært formidlende artikel på 3-4 sider. Artiklens målgruppe skal være en typisk læser af tidsskriftet Helse. Opgaven skal endelig indeholde en meta-opgavedel, hvor du – primært ud fra en danskfaglig vinkel – redegør for dine formidlingsmæssige overvejelser i forbindelse med artiklens indhold og udformning. Gunvor Severinsen 2016

Ex 2: Kronisk myeloid leukæmi Giv en redegørelse for hvad man forstår ved kronisk myeloid leukæmi, og de årsager, man kender til denne kræftform. Inddrag bilag A i en diskussion af knoglemarvstransplantation som behandling, og sammenlign denne behandling med en anden selvvalgt form for behandling Med udgangspunkt i ovenstående bioteknologiske arbejde skal du udarbejde en populærvidenskabelig artikel. Artiklens målgruppe skal være en typisk læser af tidsskriftet Helse. Redegør for dine formidlingsmæssige overvejelser i forbindelse med artiklens indhold og udformning, idet du inddrager bilag B, i analysen af din artikel. Gunvor Severinsen 2016

Ex 3 Fibonaccital Gør rede for hvad Fibonaccital er og bevis at forholdet mellem to efterfølgende tal i Fibonaccifølgen konvergerer mod tallet Φ. Inddrag andre karakteristika for Fibonaccifølgen og bevis mindst én selvvalgt sætning om Fibonaccital. Med udgangspunkt i ovenstående skal du udarbejde en populærvidenskabelig artikel med fokus på Fibonaccital, og hvordan de kan genfindes i naturen. Artiklens målgruppe skal være en typisk læser af tidsskriftet Natur og Miljø. Redegør, idet du inddrager Bilag A, for dine formidlingsmæssige overvejelser i forbindelse med artiklens indhold og udformning. Gunvor Severinsen 2016

Links med faglig inspiration Samfundsfag i SRP NU-serien Viby Gymnasiums SRP-side Skrivetoget EMU Kilder: Fagkonsulent Sune Weile, Haslev Gymnasium, Viby Gymnasium, EMU om SRP Gunvor Severinsen 2016