Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Advertisements

Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Videnskabsteori & metode
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Tomms spørgsmålstyper - Du får svar som du spørger!
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
De taksonomiske niveauer i skriftligt arbejde på HHX.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
SRO SKRIV!.
Akademisk praksis God citationspraksis.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Studieretningsprojektet
Forløb i samfundsfag.
KNÆK KODEN.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Informationssøgningskursus i sprogligt og kulturelt område Studieområdet del Maj
Præsentationsportfolio
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Taksonomi – hvad er det? Per- spekti- vering
International økonomi for matematikere
Demokrati og medborgerskab
KNÆK KODEN.
Demokrati og medborgerskab
MUNDTLIG FREMSTILLING
Fake news, research og kildekritik
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Informationssøgning og referencer
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
En introduktion af Otto
Velkommen! [År] Skoleår.
B-BOX ELEVHÆFTE til udvikling af nye aktivitetskort til B-boxen
Informationssøgning og referencer
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser

Diskuter hvorvidt topskattelettelser er en god ide. Redegør kort for de samfundsøkonomiske mål og det samfundsøkonomiske kredsløb samt forklar sammenhængen mellem disse.   Giv en analyse af, hvilke samfundsøkonomiske effekter en sænkning af topskatten eventuelt vil kunne give.     Diskuter hvorvidt topskattelettelser er en god ide. Læs opgaveformuleringen godt igennem.

Hvad går opgaven ud på? Redegørelse: Vise at du forstår de faglige begreber (de samfundsøkonomiske mål) og modellen (kredsløbet) og hvilken sammenhæng, der er mellem dem. I redegørelsen kan du evt. vælge at have særlig fokus på personskattens betydning for kredsløbet, og her kan du evt. også kort demonstrere, at du forstår, hvordan personbeskatningen i DK er skruet sammen (progressiv og proportional skat). Analyse: Giv svar på, hvad der kan ske i kredsløbet og med de samfundsøkonomiske mål, hvis der lettes i topskatten. (Gerne på både kort og lang sigt) Du skal også finde kilder, som underbygger din argumentation. Vær her opmærksom på at inddrage kilder med forskellige afsendere, da der er forskellige meninger om, hvad en topskattelettelse vil betyde. (Find gerne forskellige vinkler fra økonomiske tænketanke) Diskussion: Som udløber af din analyse skal du opliste og afveje argumenterne for og imod topskattelettelser. Du vil også her kunne inddrage nogle nye aspekter/forhold, som du ikke havde med i analysen.

Faglige elementer De samfundsøkonomiske mål(sætninger) Det samfundsøkonomiske kredsløb Personskattesystemet (herunder progressiv beskatning) Evt. ideologier (i diskussionen). Argumentation Kildesøgning og kildeanvendelse Metode: Kvantitativ, kvalitativ, komparativ og kildekritik. Generelt: Brug af relevante fagbegreber, når muligt. Fx så er det at sætte topskatten ned også en form for økonomisk politik, som man gerne lige må sætte navn på!

Redegørelse Redegør for de samfundsøkonomiske mål og det samfundsøkonomiske kredsløb samt forklar sammenhængen mellem disse. Hints Tag udgangspunkt i gennemgået stof og opgaver. Inddrag gerne konkrete (aktuelle eller historiske) eksempler, når du skal forklare, hvorledes kredsløbet fungerer samt sammenhængen mellem mål og kredsløb. Overvej også at vise, at du forstår personskattens betydning for de samfundsøkonomiske mål og hvordan den betyder noget for kredsløbet. Relevante kilder kan findes her: Primært SamfNU bogens kapitel 5 samt noter, opgaver og andet materiale fra undervisningen.

Analyse Giv en analyse af, hvilke samfundsøkonomiske effekter en sænkning af topskatten eventuelt vil kunne give.     Hints Find (kvantitative og kvalitative) kilder, der kan hjælpe dig med at sige noget, om hvad der kan ske, hvis der lettes. Tænk selv – for det er ikke sikkert kilderne forholder sig til alle mål – og hele kredsløbet. Husk at bruge begreberne fra redegørelsen evt. suppleret med flere fx arbejdsudbud og efterspørgsel. Lav gerne en sondring fx mellem på kort og langt sigt og tænk på præmisser: Hvad er forudsætningen for, at noget bestemt sker. Relevante kilder: Se slide 9 og 10 + andre kilder, som du selv måtte finde.

Diskussion Diskuter hvorvidt topskattelettelser er en god ide. Hints Du skal køre videre med det, som du har fundet ud af i analysen, og opliste og afveje argumenterne for og imod. Vis i afvejningen, at du kan inddrage aktuelle forhold – fx den aktuelle status på nogle af de samfundsøkonomiske mål, forhold på det danske arbejdsmarkedet, globale forhold osv. Du må også gerne relatere til ideologier – og evt. også understøtte din argumentation med citater osv. fra fx politiske partier, tænketanke osv. Relevante kilder: Se slide 9 og 10 + andre kilder, som du selv måtte finde.

Husk

Links til kilder – bemærk links alene gør det ikke ud for korrekte kildehenvisninger ”Notat: Provenu- og arbejdsudbudseffekter ved skattelettelser”, Finansrådet 2012 - http://docplayer.dk/9020814-Provenu-og-arbejdsudbudseffekter-ved-skattelettelser.html Detektor, DR, sep. 2016 set på: http://www.dr.dk/nyheder/indland/detektor-forstaa-uenigheden-om-effekten-af-skattelettelser#!/ https://www.information.dk/indland/2016/08/finansminister-anerkender-tvivl-effekten-topskattelettelser http://www.business.dk/skat/ny-undersoegelse-topskattelettelser-vil-faa-danskere-til-at-arbejde-mere - undersøgelsen, som nævnes i denne artikel kan findes her: http://www.moos-bjerre.dk/secretary/files/media/NYHEDSMEDDELELSE_gulerod%20over%20h%C3%A6ngek%C3%B8je_02082016.pdf https://www.information.dk/debat/2014/10/lavere-topskat-oeger-uligheden-forvaerrer-statsfinanserne

Links til kilder – bemærk links alene gør det ikke ud for korrekte kildehenvisninger https://www.b.dk/politiko/overblik-det-mener-partierne-om-topskattelettelser-0 https://www.b.dk/politiko/analyser/en-lavere-topskat-har-store-positive-virkninger https://www.cepos.dk/fokus/topskat http://politiken.dk/indland/politik/art5619541/Cepos-til-DF-Der-er-masser-af-penge-til-skattelettelser https://www.cepos.dk/om-cepos/i-medierne/topskatten-er-skadelig-skat-for-dansk-vaekst http://www.altinget.dk/artikel/cevea-lavere-skat-til-de-rigeste-er-ingen-vaekstgaranti http://www.altinget.dk/artikel/cevea-ud-af-skattefantasierne-og-ind-i-virkeligheden https://www.dr.dk/nyheder/politik/danske-banks-direktoer-advarer-mod-topskattelettelser

Så længe det er individuelle synopser! Samarbejde Så længe det er individuelle synopser!

Metode Hvad er metode? Man snakker om tre overordnede felter af metode De redskaber fra dine fag, som du anvender for at kunne svare på din opgaveformulering. Man snakker om tre overordnede felter af metode Samfundsvidenskabelig Humanistisk (Naturvidenskabelig)

Samfundsfaglig metode bl.a.: Kvalitative data Tekster, ekspertudtalelser, avisartikler interviews m.fl. Kvantitative data Tal, tabeller, grafer fx fra Danmarks statistik m.fl. Komparative metode Sammenligning

Kildekritik Forhold dig for eksempel til, hvornår kilden er fra, hvordan kilden evt. har målt/beregnet, hvordan kilden formidler sit budskab, og hvem der er afsender – og om denne evt. er et formål samt om det evt. kan påvirke kildens troværdighed. Hvis en kilde har en tendens, så er det ikke ensbetydende med, at du ikke kan bruge den. Nogle gange er det netop nødvendigt at bruge den FORDI den har denne tendens. Men du skal være bevidst om tendensen – og gøre opmærksom på, at du er bevidst om denne.

God arbejdslyst!