Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Arbejdspladsudvikling
Professor (mso) Christina D. Tvarnø Udbud og innovation Fremtidens muligheder og anbefalinger.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Kompetencestrategi med mening
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Ungdomsudveksling Værtsfamilieaften i distrikt 1470 Onsdag den 18. juni 2014.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Hvad er god kommunikation i borgernes øjne? Karsten Pedersen Roskilde Universitet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
VI VIL GENBRUGEVI VIL DELEVÆRKTØJER Undersøg, hvad der skal testes Planlæg og udfør testen Del indsigter fra den nye test Find ud af, om noget skal tilpasses.
VI VIL GENBRUGEVI VIL DELEVÆRKTØJER Fortæl, hvordan I har brugt den oprindelig innovation Fejr gevinsterne med jeres egen organisation Spred den nye innovation.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Innovation og lønsomhed - hvordan arbejder COI?
Læring gennem registrering og indberetning
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Organiser Erhvervsnabohjælpen !
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016

TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Den værdifulde arbejdsplads
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Hvordan får jeg indflydelse?
Introsidernes betydning
Tag snakken – bryd vanerne
Metoden fælles beslutningstagning
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvad er en Feltrapportage?
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres. Spredningsguiden gør det let at overskue en ellers kompleks proces. Guiden hjælper med at skabe et fælles sprog og sikre forventningsafstemning før et samarbejde. Vi bruger både innovations- og projektmodeller i det offentlige. Med Spredningsguiden kan vi gå lige så systematisk til spredning af innovation, som vi gør til udvikling af innovation og til projektstyring. Spredningsguiden er relevant for alle, der vil samarbejde om at oversætte en innovation fra én kontekst til en anden. Guiden indeholder seks faser med tilhørende værktøjer, som hjælper med at strukturere dialogen undervejs. Vi får mere for skattekronerne, når offentlige arbejdspladser genbruger hinandens løsninger i stedet for parallelt at udvikle løsninger på de samme problemer. Det er godt for samfundsøkonomien og sund fornuft for den enkelte arbejdsplads. Når vi genbruger andres løsninger, kan vi spare udviklingsomkostninger, springe blindgyderne over og komme hurtigere frem til effekt. Og når vi deler vores egne løsninger med andre, kan vi bruge deres erfaringer med at tilpasse og implementere vores løsninger til at videreudvikle vores egne. Guiden bygger på forskning, feltstudier og flid. God arbejdslyst!

Beskriv innovationen Beskriv innovationen ultrakort, så det er klart, hvad den går ud på. Del relevante dokumenter, fx projektbeskrivelsen.

Fortæl den gode historie Fortæl den gode historie om innovationen og den værdi, den har skabt.

Kom rundt om løsningen 1/2 Tag en tur rundt om løsningen og få styr på, hvad der skulle til for at få innovationen til at lykkes det første sted. Så er det lettere at vurdere, hvor meget det vil kræve at indføre den et nyt sted.

Kom rundt om løsningen 2/2

Tjek relevans og timing Undersøg, om innovationen passer ind i den nye kontekst, og om I har ressourcer til at indføre den nu.

Afstem forventninger 1/2 Aftal, hvad I gerne vil have ud af samarbejdet, og hvordan det skal foregå. Husk at tjekke de relevante dele af aftalen med jeres baglande.

Afstem forventninger 2/2

Del viden om målgruppen Drøft målgruppen for den oprindelige innovation, og om målgruppen det nye sted er anderledes.

Lær af test Tal om testen det første sted og afklar, om og hvordan der skal testes det nye sted.

Kopiér eller tilpas? Overvej, om hele løsningen eller elementer af den kan genbruges uændret. Måske er det nødvendigt at tilpasse eller udvikle, så innovationen kan virke i den nye kontekst.

Genbrug kontakter Hvis det er nødvendigt at tilpasse den oprindelige innovation, kan det være en genvej til nyttig viden at genbruge kontaktpersoner, der bidrog til udviklingen.

Fjern forhindringer 1/2 Fjern det, som står i vejen for innovationen eller forhindrer den i at blive en fast del af hverdagen.

Fjern forhindringer 2/2

Tag løsningen i brug 1/2 Lav en implementeringsplan og følg den. Brug dette værktøj, hvis I ikke selv har et implementeringsværktøj.

Tag løsningen i brug 2/2

Sæt spot på det nye Find ud af, om processen med at sprede innovationen bør føre til forbedringer af den oprindelige innovation.

Fortæl om gevinsterne Gør op, hvad I hver især har fået ud af at samarbejde om at sprede innovationen – og fortæl om det ude og hjemme.