Hvordan fungerer erhvervsuddannelsesreformen? Følgeforskningsprojekt - design og resultater 1. november 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Skolereform august 2014………………
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
EUD og vejledningsreform
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Hvor bevæger det danske erhvervsuddannelsessystem sig hen? Oktober 2013.
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Uddannelse – dit barns fremtid
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Status på implementeringen af vejledningsreformen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Pressechef Dorte Skovgaard Wihre Danske Erhvervsskoler Den politiske opmærksomhed på erhvervsskolerne EUC Nordvest 11. maj 2016.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
KVALITET OG DATA Kvalitet og data De fire klare reformmål 1.Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse direkte fra 9. eller 10. klasse 2.Flere.
Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?
Brobygning Mercantec Broen mellem efterskole og erhvervsuddannelse
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Ambition: Flere skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Præsentationens transcript:

Hvordan fungerer erhvervsuddannelsesreformen? Følgeforskningsprojekt - design og resultater 1. november 2016

Dagsorden  Overordnet om forskningsdesignet  Forandringsteori som udgangspunkt for analysen af indsatsområder og resultater fra baselinemålingen  Fokuspunkter i analysen.

To hovedspørgsmål for forskningsprojektet  Hvilke effekter/resultater skaber reformen som helhed?  Hvordan fungerer de enkelte indsatsområder? – Hvilket bidrag til realiseringen af målene yder de enkelte indsatsområder? 3

Forskningsprojektet fokuserer på de fire overordnede mål:  Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse  Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse  Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan  Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes. 4

Forskningsprojektet fokuserer på flg. indsatsområder: 1.Et attraktivt ungdomsuddannelsesmiljø 2.Enklere struktur og mere overskuelighed 3.Bedre videreuddannelsesmuligheder 4.Fokusering af vejledningsindsatsen 5.Klarere adgangskrav 6.Mere og bedre undervisning 7.Ny erhvervsuddannelse for voksne (EUV) 8.Ny erhvervsrettet 10. klasse 9.Ny Kombineret Ungdomsuddannelse 10.(Fortsat indsats for praktikpladser) 5

Mange ting i spil samtidigt … Reform Ny trepartsaftale Udbudsrunde Ny uddannelsesbekendtgørelser (f.eks. SOSU-hjælper og – assistent) 6

Følgeforskningsprojektet bygger på en stor selvstændig dataindsamling Survey med elever på grund- og hovedforløb før og efter reformen Survey med lærere på grund- og hovedforløb før og efter reformen Survey med ledere på grund- og hovedforløb før og efter reformen Registerdata på årgange af elever inden reformen og efter reformen Casebesøg på grundforløb og hovedforløb på seks skoler før og efter reformen 7

Suppleret med data indsamlet fra andre UU- brugerundersøgelsen om unges uddannelsesvalg i 9./10. klasse før/efter reform Måling af virksomhedernes tillid fra ‘17 Måling af elevtrivsel fra ‘16 8

Hvor er vi henne i undersøgelsesforløbet? 9 Grundforløb på erhvervsuddannelserne inden reformen – baselinemåling Sammenfattende analyser af reformen Grundforløb på erhvervsuddannelserne efter reformen Hovedforløb på erhvervsuddannelserne efter reformen Hovedforløb på erhvervsuddannelserne inden reformen – baselinemåling Jan Er udkommet Juni Er udkommet Udkommer forår 2017 Udkommer forår /2020

Hvilke effekter/resultater skaber reformen som helhed? 10

Forskningsproblem: Der eksisterer ikke en samtidig kontrolgruppe 11 Population Alle elever på EUD Surveyudtræk + registerdata Population Alle elever på EUD Surveyudtræk + registerdata Kontrolgruppe: Før reformen Indsatsgruppe: Efter reformen

Faser i analysen af reformen som helhed 12

Analyse af de enkelte indsatsområder – forandringsteori som analytisk udgangspunkt 13

Reform-initiativ Centrale delmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reformmål

Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse

Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivs-len på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse

Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivs-len på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan

Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivs-len på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes

Reform-initiativ Reformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Centrale delmål

Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Centralt delmål: Eleverne bliver mere motiverede for at lære

Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Centralt delmål: Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF

Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Centralt delmål: Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket

Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Centralt delmål: Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges

Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reform-initiativ Reforminitiativ: Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse

Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reform-initiativ Implementering: Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen

Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reform-initiativ Resultat: Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen

Reform-initiativ Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Centralt delmål: Eleverne bliver mere motiverede for at lære

Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reform-initiativ Reforminitiativ: 1. Der skal etableres et ungespor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse 2. Undervisning på grundforløb skal forankres i holdfællesskaber

Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reform-initiativ Implementering: 1.Ungespor etableres, og eleverne følger disse 2.Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer i og udenfor undervisningen, der er rettet mod de unge 3.Lærerne etablerer stærke holdfællesskaber på grundforløbshold

Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reform-initiativ Resultater: 1.Eleverne oplever et attraktivt erhvervsrettet ungdomsuddannelsesmiljø 2.Elevernes interne relationer bliver bedre 3.Elever i 9. og 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt ungdomsuddannelsesmiljø

Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reform-initiativ Centrale delmål: 1.Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF 2.Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket 3.Grundskoleelevernes motivation for at vælge EUD øges

Centrale delmålReformmål Attraktivt erhvervsungdomsuddannelsesmiljø Implementering Resultater Elevernes skal tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse Elevernes tilbydes 45 minutters daglig motion og bevægelse i og uden for skolen Eleverne dyrker mere motion og bevægelse på skolen Eleverne bliver mere motiverede for at lære Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Ungespor etableres, og eleverne følger disse Der skal etableres et unge-spor, hvor første del af grundforløbet er forbeholdt elever, der kommer senest et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse Eleverne oplever et attraktivt erhvervs- rettet ungdoms- uddannelsesmiljø på GF 1 med et stærkt fagligt og socialt fællesskab Eleverne bliver mere motiverede for at overgå til HF Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes Elevernes overgang fra GF 1 til GF 2 bliver styrket Grundskoleelevers motivation for at vælge EUD øges Elevernes interne relationer bliver bedre Elever i 9. eller 10. klasse vurderer EUD som et attraktivt socialt og fagligt erhvervsrettet ung- domsuddannelses- miljø Skolerne etablerer sociale og faglige miljøer indenfor og udenfor undervis- ningen, der er rettet mod de unge Lærerne etablerer stærke holdfælles- skaber på grund- forløb Undervisning på grund- forløb skal forankres i holdfællesskaber Bedre muligheder for dannelse af campusmiljøer Større udbredelse af DM i Skills Informationskampagne rettet mod sektoren National kampagne rettet mod forældre og elever Reformbetingede mekanismer Teorifejl Organisatorisk betingede mekanismer Implementeringsfejl Den enkelte skoles rammebetingelser Strukturelle: størrelse, antal afdelinger, antal uddannelser Kulturelle mekanismer Målgruppebetingede mekanismer Implementeringsfejl Forudsætninger/kompetencer samt holdninger og adfærd hos: Ledelse Medarbejdere/undervisere Elever Strukturbetingede mekanismer Teorifejl Konjunkturudvikling: ledighed, antal praktikpladser Den lokale erhvervsstruktur Øvrig lovgivning/regulering, fx OK13 Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Reform-initiativ

Resultater, der knytter sig til forandringsteorierne  Vejledning i forbindelse med valg af hovedforløb  Overgang til hovedforløb  Voksenspor/ungespor Kilde: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Vejledning i forbindelse med hovedforløb ”Da du skulle vælge uddannelse/hovedforløb, talte du så med en vejleder?” Kilde:Baseline, HF, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Hvor stor en andel af eleverne var sikre på deres valg af uddannelse inden de begyndte grundforløbet Kilde: Baseline GF, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Hvor stor en andel fortsætter ikke på hovedforløb? Kilde: Baseline HF, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Oplevelse af voksenuddannelsesmiljø ”Hvor enig eller uenig er du i, at du savner/savnede et mere voksent miljø på skolen?” Kilde: Baseline GF, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Oplevelse af ungdomsuddannelsesmiljø ”Hvor enig eller uenig er du i, at der er et godt ungdomsuddannelsesmiljø på skolen?” Kilde:Baseline GF, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Kontakt  Niels Matti Søndergaard, tlf  Nanna Friche, tlf  Pernille Hjermov, tlf