FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Adoptivbarnets møde med daginstitutionen. Institutionsstart.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Informationsaften Aftenens program:
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Forædremøde den
Et væksthus for børn og voksne
Sprogvurderinger af 3-årige
Fra integration til inklusion
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Introduktion til Sprogpakken
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Jeg støtter barnet ved:
Inklusion i Børneinstitution Højme
Læsebånd i skolereformens læringssyn
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Den gode vuggestue - om pædagogisk arbejde med små børn
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Lærings- og praksisfortælling
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Relations kompetencer
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Billedbogen i børnehaven – en praksisguide af Caroline Sehested Leg og læring i Børnehaven Gyldendal 30. Oktober 2013.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
Barnets læring og trivsel Kulturelle udtryksformer og værdier
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Strategiske pejlemærker
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning

Forfatterne Tina Nielsen Sine Hudecek Kristina Avenstrup

Dagens oplæg Baggrund for udvikling af Filur Det teoretiske fundament De pædagogiske principper bag materialet Præsentation af materialets opbygning og indhold

”Før var Mini bare en bifigur, men se nu den frække lille filur”

Baggrund for udvikling af Ønske om at gøre den gode børnelitteratur tilgængelig for alle børn Dialogisk læsning som central praksis i børnehaven med Sprogpakken 2010 Ønske om at gøre dialogisk læsning let tilgængelig for alle pædagoger Materialet er udviklet af praktikere til praktikere, så der tænkes hele vejen rundt om det pædagogiske forløb

Sprogpakken ”Det overordnede formål med sprogpakken er at tilbyde en massiv opkvalificering af det pædagogiske personales arbejde med børns sprog, der dels skal bidrage til at alle børn får bedre sproglige kompetencer, dels bidrage til at understøtte implementeringen af de nye regler om sprogvurdering og sprogstimulering der trådte i kraft 1. juli 2010.” (www. sprogpakken.dk)

Pædagogiske principper bag Barnet som aktiv deltager i højtlæsningen og i de tilhørende aktiviteter og lege Anerkend barnets nysgerrighed og initiativer Udgangspunkt i den enkelte børnegruppe, det enkelte barn og nærmeste udviklingszone Fokus på øvelse, leg og eksperimenter - ikke på præstationer Fokus på barnets trivsel, alsidige udvikling, socialisering og læring i et helhedsperspektiv

materialet Vejledning til pædagogen – komplet guide til hele forløbet Filur Min egen bog til barnet – opgaver og dokumentation

Det teoretiske fundament Værdien af højtlæsning Værdien af dialogisk højtlæsning Værdien af at kom- binere højtlæsning med andre pæda- gogiske aktiviteter

Læringssyn I børnehavealderen sker læring gennem leg Den russiske udviklingspsykolog Lev S. Vygotsky’s teori om zonen for nærmeste udvikling: Barnets læring udfoldes optimalt i spændet mellem, hvad barnet kan selv, og hvad det kan med støtte fra en voksen Pointe: Metoder og øvelser bør altid tilpasses den konkrete børnegruppe og det enkelte barn

Litteratur Dialogisk læsning i teori og praksis, Stig Broström, Kristine Jensen de López, Jette Løntoft. Dafolo Den tilsidesatte bog, Anne Petersen. Klim Pædagogens grundbog om børnelitteratur, Caroline Sehested. Høst og Søn Mind in society: the development of higher psychological processes, L. S. Vygotsky. Harvard University Press Dialogisk læsning – hvordan? Lotte Salling. Dafolo Skrivelyst i børnehaven, Sigrid Madsbjerg og Kirsten Friis (red.) Dansk Psykologisk Forlag 2012.

Elementer i Filur En genkendelig form/systematik ’De gode ord’ Skrivelyst og ordkort Progression i udfordringerne

Ved de første bøger hjælpes børnene mere med at huske og genfortælle historien. Ved de sidste bøger opfordres børnene i stigende grad – også individuelt – til selv at fortælle, hvad de kan huske.

Større fortrolighed – større udfordringer I takt med at børnene har hørt historier fortalt på rim flere gange, opfordres de i stigende grad til at genkende, selv finde på og lege med rimord.

De 5 billedbøger i Skrevet og tegnet af prisbelønnede forfattere: Mimbo Jimbo og de store elefanter af Jakob Martin Strid Minibillen og Tryllefeen af Flemming Quist Møller Aben Osvald af Egon Mathiesen Palle P og perlen af Marianne Iben Hansen & Jon Ranheimsæter Søndag af Kim Fupz Aakeson og Eva Eriksson

Min egen bog Arbejdet med begrebet ’slægt’

Min egen bog Arbejdet med XXX