Stimulering af væsentlige sider af udviklingen motorikmotorik kropsbevidsthedkropsbevidsthed følelserfølelser fantasifantasi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Er mit barn klar til skolestart ?
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Børn, bevægelse og motivation
Kladde til informationsdias
Introduktion til Sprogpakken
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
MUSIKVIDEO Playback optagelser. Holdet deles i grupper a 6 personer. Medbring:  musik - med vokal hvor der synges dansk  udklædning og rekvisitter.
Tværfagligt undervisningsforløb
Demokratisk dannelse i skolen
Jeg støtter barnet ved:
Den åbne skole.
Måltidet – lyst og fællesskab
Stimulering af væsentlige sider af udviklingen motorikmotorik kropsbevidsthedkropsbevidsthed følelserfølelser fantasifantasi.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Hvad kræver det? Parat til erhvervsuddannelse. Parat til… Erhvervsuddannelser? En konkret erhvervsuddannelse? Grundforløb? En bestemt indgang? En konkret.
Skolereform Kildebakkeskolen Aftenens program Skolereformen på Kildebakkeskolen De nye nationale mål – et fagligt løft af folkeskolen En forandret.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD. ”Jeg elsker at danse kantede bevægelser, men cirkler er kedelige.” Jakob, 1. klasse.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Børn og pædagoger i en digital verden
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Det brede læringsbånd Ejerslykkeskolen. Ramme Indskoling i 3 spor 235 elever 4 børnehaveklasseledere. 20 lærere 4 pædagogmedhjælpere (6 lektioner) 10.
FDF s ambition FDF giver børn og unge et ståsted at møde verden fra.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Majbørn 2015 Præsentation af program
Relations kompetencer
Spiseforstyrrelse og krop Psykoedukation. Erfaring har lært os, at der er en vis sammenhæng mellem følelser og kropslige udtryk Hoppe og danse af sorg?
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
Livets Ord Oktober 2017.
Bevægelse på Bavnehøj Skole
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Talentudvikling SOSU elever.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Den glade skole på bjerget.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Stimulering af Kreativ dans væsentlige sider af udviklingen motorik
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Stimulering af væsentlige sider af udviklingen motorikmotorik kropsbevidsthedkropsbevidsthed følelserfølelser fantasifantasi

Grundlæggende mål med alle bevægelsesaktiviteter  er at variere, at differentiere, at kommunikere og dette hele tiden i relation til musik eller musikalske elementer. Turde bruge sig selv og bruge bevægelse og dans som et æstetisk udtryksmiddel.

Fællesskab  Bevægelse og dans er en vidunderlig hjælp til følelse af fællesskab. Fællesskab i bevægelsen kræver ikke så mange tekniske forudsætninger og færdigheder som f.eks. det fællesskab der ytrer sig ved musikalsk sammenspil.

Ny forståelse af børn/brugere  I bevægelsen ser vi pædagoger børn/brugere på en anden måde end når de feks sidder ned. De er mere synlige som hele mennesker. Sikkerhed og usikkerhed, angst og glæde, modstand og parathed meddeler sig igennem deres kropsudtryk og måden at bevæge sig på. Det kan hjælpe os til at forstå den.

Samarbejdet på tværs af alder  børn/voksne og små børn/store børn. Man kommer tæt på og kommer i berøring men hinanden på en naturlig måde.

Tilegnelse af ny musik  Lyst og evne til at tilegne sig ny musik vokser, når musikken skal gives et kropsligt udtryk.

Musiklæring igennem kroppen  Musikoplevelsen bliver meget konkret, musikforståelsen styrkes, og musikudøvelsen stimuleres.

Musikkens grundelementer  bliver oplevet meget konkret – tempo, dynamik, betoning, rytme, puls, mm udtrykkes/bevidstgøres ved hjælp af bevægelsen.

Anvendt orkestermusik:  Georg Frideric Händel ( ) Watermusic Country Dances 1 and 21:41 Georg Frideric Händel ( ) Watermusic Country Dances 1 and 21:41 Georg Frideric Händel ( ) Watermusic Country Dances 1 and 21:41  H.C. Lumbye ( ): Champagne galop 2:15 H.C. Lumbye ( ): Champagne galop 2:15 H.C. Lumbye ( ): Champagne galop 2:15  Petr Tjaikovskij( ) : Nøddeknækkeren Danse russe Trépak 1:12 Petr Tjaikovskij( ) : Nøddeknækkeren Danse russe Trépak 1:12 Petr Tjaikovskij( ) : Nøddeknækkeren Danse russe Trépak 1:12  Ennio Morricone( : The Mission Gabriels oboe (til chifon)2:12 Ennio Morricone( : The Mission Gabriels oboe (til chifon)2:12 Ennio Morricone( : The Mission Gabriels oboe (til chifon)2:12

Opvarmning (musikbaggrund nr 4) med chifon-tørklæder.  Gør som jeg. I er mit spejl.  2 og 2. Føre følge. Og byt.  Gør som mit tørklæde. (Mit tørklæde er din krop.)  2 og 2. Gør som hinandens tørklæde. (musikbaggrund nr 3)

Kreativ dans til 1):  Samtale om hvilke associationer musikken giver  Baggrundshistorie om hvordan musikken blev skrevet til King Georges kroning. Musikken blev uropført på festdagen med kongen siddende ved bredden af Themsen mens musikkerne sad i både i både og spillede. Derfor navnet ”Watermusic”.  Fri bevægelse til musikken  Bevidstgørelse af musikkens form  Udfærdigelse af koreografi

 Litteratur: Lene Kold og Ingrid Oberborbeck. Kreativ bevægelse og dans med børn.  Forlaget Dansk Sang Musik og bevægelse i emner fra hele verden.  Kreativ opbygning af bevægelses- og danseforløb, der styrker børnenes musikforståelse og stimulerer deres kropslige og følelsesmæssige oplevelse af musikken.