FacilitatorGuide Hvad vil det sige at være facilitator? Facilitatorens vigtigste funktion er at få processerne til at flyde. Facilitator skal igangsætte,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Velkommen til jer   Og velkommen til de dygtige designassistenter.  Vi har alle glædet os usandsynligt meget til endelig at møde jer.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Energi- & Vandværkstedet
Videregående pc-vejledning
Camp. Energizer: Hvornår fik du sidst en god ide? 10 min.
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Arbejdspladsudvikling
Velkommen til en Kubus Camp
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
Innovation og iværksætteri
Mindre grimt, tak.
Velkomst ved Gunnar Friborg, bips bips konference 2011.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
A Day in the Life of U.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Præsentation af materialer på personalemøde
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Arbejdsglæde Du bestemmer selv.
Proces overblik med SIPOC modellen
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Modul 3D Ideudvikling med udfordringer som stimuli.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
Velkommen til Kulhuse!. Velkommen – og hvem er vi? Anne Louise Nanna.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Velkommen til opdagelsesrejsen!. 2 Hvorfor tage på opdagelsesrejse? I de gode gamle dage tog man på opdagelsesrejse for at blive rig og berømt (og måske.
Educational Battle seminar. Vejledning til PP Alle blå PP er skjult for deltagere. Anvendes som huskesedler af facilitator.
+ Byg din egen robotarm. + Mål Lær om at designe teknologi Brug matematik i design Lær om bevægelse og kraft Øve kommunikationsfærdigheder gennem mundtlige.
Virksomheder og institutioner - Lad de unge klare ærterne.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
TEMA 3 Problemløsning: Lav en prototype
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål

Velkommen til FVU årsmøde d. 29. – 30. okt. 2015
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Company programme - Veda
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIKKERHED ONLINE.
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Innovation.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
GUIDE TIL OPRETTELSE AF LINKS
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter: Guide til interaktivt spil
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2019
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

FacilitatorGuide

Hvad vil det sige at være facilitator? Facilitatorens vigtigste funktion er at få processerne til at flyde. Facilitator skal igangsætte, bringe tilbage på sporet, huske deadlines, få enkelte til at slippe fastgroede idéer og foreslå anvendelse af metoder. Facilitator skal ikke selv deltage i idégenereringen og idéudviklingen, men initiere arbejdsprocessen. Måske har enkelte deltagere i processen brug for et hvil eller påvirker processen negativt i en periode. Det er facilitatorens opgave nænsomt at foreslå en pause. Det kan også være for hele gruppen. Der kan være brug for en lille gåtur m.v. Facilitator har travlt, vedkommende er hele tiden på – han/hun kan ikke trække sig tilbage i en halv time og drikke kaffe, men må konstant være opmærksom på processen: Er der en eller flere, som har brug for et ekstra skub, mere energi, stimuli og/eller provokationer? (Ullersted et al. Camp guide, 2010 s. 14)

Program 1. Dag - Problemet2. Dag – Løsningen3. Dag – Konceptet TidFormålAktivitetTidFormålAktivitetTidFormålAktivitet 8:30 - 9:15Hvad skal der ske? Velkomst Introduktion til campen 8:30 – 9:00 Godmorgen og introduktion Overbliksmodel8:30-9:00Godmorgen og introduktionOverbliksmodel 9:00 – 10:00Idé genereringBrainstorm9:00 – 10:20 Færdiggøre prototype Prototyping 9: :30 Hej - hvem er du? Stand-up komiker Christina Sederqvist Team building 10:00 – 11:00Gruppering af ideerMind map Målgruppe 10:20 -10:30Introduktion til næste trinForklaring af værktøj 10: :30 Præsentation af konceptForberede 3 min pitch 11:30 – 12:00 Hvad er innovation? Preben Meyer Adm direktør, Innovationlab Oplæg11:00 – 12:00Udvælgelse af idé Asfstemning Veen diagram 11:30-12:00Hvad er der sket i dag? A day in the Life of U Frokost 12: :30 12: :30 Hvad er udfordringen?Præsentation af virksomheder Og deres udfordringer 12:30 – 12:45IntroduktionForklaring af værktøj12:30-12:40IntroduktionForklaring af værktøj 13:30-13:40IntroduktionForklaring af værktøj 12:45 – 13:15Hvordan fungerer konceptet? User journey12:40-13:30 SemifinalenKåring af semifinalister 13: :30Hvad er problemet?Mind map 14:30-15:00Hvem er målgruppen?Udvikling af personas13:15 – 15:00 Hvordan ser konceptet ud? Prototyping 13:30-13:45IntroduktionForklaring af proces 13:45-15:30 Finalen Kåring af vinder Præmieoverrækkelse 15:00-15:30Hvad er der sket i dag?A day in the Life of U15:00 – 15:30Hvad er der sket i dag?A day in the Life of U

Dag 1: Problem TidFormålAktivitetMaterialHvem 8:30 - 9:15Hvad skal der ske? Velkomst Introduktion til campen OplægCampleder 9: :30 Hej - hvem er du? Stand-up komiker Christina Sederqvist Team building Navneskilte Navn til gruppen 5 regler for gruppen 2 sandheder 1 løgn Træ klemmer til navneskilte Tuscher Papir Campleder indtroducerer Christina Sederqvist 11:30 – 12:00 Hvad er innovation? Adm direktør, Innovationlab Preben Meyer Oplæg ”Hvad er innovation og hvorfor er det vigtigt” Computer og skype Campleder introducerer 12:00 – 12:30 frokost 12: :30 Hvem er virksomhederne?Præsentation af virksomheder og deres udfordringer Power point i defineret format, Evt inkl film Campleder indtroducerer 13:30-13:40IntroduktionForklaring af værktøjPowerpointCampleder 13: :30 Hvad er problemet? Mind map Papir tuscher Facilitator 14:30-15:00Hvem er målgruppen?Udvikling af målgruppe Papir Tuscher Computer Facilitator 15:00-15:30Hvad er der sket i dag?A day in the Life of UDigitalt kompendiumFacilitator Alle deltagerene er i sal 1 Deltagerene er i sal 1 og 2

Dag 2: Koncept TidFormålAktivitetMaterialerHvem 8:30 – 9:00Godmorgen og introduktion Overblik og forklaring af formiddagens værktøjer og metoder Power pointCampleder 9:00 – 10:00Idé generering Billede stimuli Silent brainstorm Del i gruppen og byg videre på hinandens ideer Hollywood brainstorm billedshow Post-it notes Flip-overs Tuscher Campleder Facilitator 10:00 – 11:00 Gruppering af ideerMind map Personas Power point Papir og tuscher Facilitator 11:00 – 12:00Udvælgelse af idé Afstemning Veen diagram Papir og tuscher Facilitator 12:00 – 12:30 frokost 12:30 – 12:45IntroduktionForklaring af værktøjPower pointCampleder 12:45 – 13:15 Hvordan fungerer konceptet ?User journeysPower point Facilitator 13:15 – 15:00 Hvordan ser konceptet ud?Prototyping Tegneserie Billedserie videofilm Mobil telefoner, computer, netadgang, tape, tuscher osv. Facilitator 15:00 – 15:30Hvad er der sket i dag?A day in the Life of UDigitalt kompendiumFacilitator Alle deltagerene er fordelt i sal 1 og 2 hele dagen

Dag 3: Præsentation TidFormålAktivitetMaterialerHvem 8:30-9:00Godmorgen og introduktionOverbliksmodelPower pointCampleder 9:00 – 10:20Prototyping fortsat Tegne serier Billedserie Videofilm Skuespil Papir, tuscher Pap, tape, mobil telefoner, kamera osv Facilitator 10:20 – 10:30IntroduktionForklaring af værktøjPower point Campleder 10:30 -11:30 Præsentation af koncept Salgstale 3 min pitch Power point Slide show Flip-overs Tuscher Facilitator 11: :00Hvad er der sket i dag?A day in the Life of U Digitalt kompendium Facilitator Frokost 12:00 – 12:30 frokost 12:30-12:40IntroduktionForklaring af værktøjPower pointCampleder 12:40-13:30 Semifinalen Seks puljer á grupper Tre puljer I hver sal Hver puljer kårer en vinder, der går videre I fianlen Projektor Power point Facilitator 13:30-13:45IntroduktionForklaring af proces Power pointCampleder 13:45-15:30FinalenPræsentation Dommerpanel Præmieoverrækkelse Power point Memory sticks Mikrofoner Campleder Alle deltagere er i sal 1 Deltagerene er i sal 1 og 2

Digital elev logbog – sådan her fungerer det… Logbogen udfyldes dagligt af gruppen. Der er en side med dagens program og en side I skal fyulde ud om hvordan det er gået Dagens værktøjer - overblikRefleksioner – fyld Her vil der være en oversigt over dagens øvelser og værktøjer Hvad har vi lavet? Beskriv hvad i har lavet i dag Hvad fik vi ud af det? Beskriv de resultater er I kommet frem til i dag Hvad er der sket med jeres koncept? Hvad kan vi bruge det til derhjemme? Beskriv hvilke de ting i har oplevet i dag, som i kan bruge derhjemme Skriftestolen -Hvordan går det i gruppen? -Hvordan er stemningen? -Er i alle sammen med til at bestemme? -Hvordan taler I til hinanden? -Hvordan er arbejdsfordelingen?

Dag 1: A day in the Life of U Dagens værktøjer - overblikRefleksioner – fyld ud Hvad har vi lavet? Hvad fik vi ud af det? Hvad kan vi bruge det til derhjemme? Skriftestolen 5 regler for gruppen 2 sandheder og 1 løgn Navn og slogan for gruppen Personas Din, min og vores ynglingsting

Dag 2: A day in the Life of U Dagens værktøjer - overblikRefleksioner – fyld ud hoHvad har vi lavet? Hvad fik vi ud af det? Hvad kan vi bruge det til derhjemme? Skriftestolen

Dag 3: A day in the Life of U Dagens værktøjer - overblikRefleksioner – fyld ud Hvad har vi lavet? Hvad fik vi ud af det? Hvad kan vi bruge det til derhjemme? Skriftestolen InnoCamp2010