Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Lean Salgskonsulentuddannelsen
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Manuelle målstyrings-tavler
Værdistrømsanalyser.
New Insight - Noter til præsentation
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til værdistrømsanalyser
Vi gennemførte en række interview ifm
Storyboard fra …. Kommune/team
Når effektmåling rammer organisationen
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Konsensusprocessen.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Forbedringstavlen – er et must
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Hvad er mål/resultat (output)?
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Kompetencestrategi med mening
Dagsorden Introduktion til hinanden og opgaven
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Januar 2011 Trivselsmøder.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Skemafasen.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Hvilke erfaringer, udfordringer og dilemmaer har vi i kommunen? Lisbeth Holm Risikomanager.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Fakta-slidesDialog og øvelser Næste skridt og lavthængende frugter Pluk slides på de kommende sider…
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole
Institut/afdelingssparring på AAU afdelings/institutnavn
Den værdifulde arbejdsplads
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
[Institution] Kompetencestrategi Formål
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Personalemøde – opfølgning på MTU
Tag snakken – bryd vanerne
Talt med 23 ledere og medarbejdere
Institut/afdelingssparring på AAU afdelings/institutnavn
1½ times arbejde i gruppen
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Præsentationens transcript:

Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt i processen

Pointer fra de 4 første arbejdsmøder HVILKE POINTER ER DER PÅ TVÆRS AF ARBEJDSPLADSEN (FRA DRØFTELSERNE I DE ENHEDER, DE HAR VÆRET INDDELT 1. OG 2. ARBEJDSEMØDER)

Metode til at synliggøre og udvikle arbejdsgange og opgaver: Værdistrømsanalyse En værdistrøm er et ”produkts” vej gennem en produktion eller en sagsbehandling Man har fokus på produktet og ikke den enkelte proces, så man ser helheden, også på tværs af driftshold Med andre ord – man finder ud af, hvordan arbejdsgangen hænger sammen og får belyst, om der er nogle svage led undervejs eller om kæden helt knækker

Hvad er en værdistrøm En værdistrøm er et produkts vej gennem en produktion eller en sagsbehandling Man har fokus på produktet og ikke den enkelte proces, så man ser helheden også på tværs af afdelinger Med andre ord finde man ud af hvordan arbejdsgangen hænger sammen og får belyst, om der er nogle svage led undervejs eller om arbejdsgangen slet ikke hænger sammen

Fordele ved analysen Få en klar fælles forståelse og overblik - hvad skaber værdi og hvor er der plads til forbedring Afdække ’lavthængende frugter’ - hvad kan vi umiddelbart forbedre Identificere de områder, som kræver en nærmere analyse Undgå løsrevne suboptimeringer – man ser helheden Se tingene i et større perspektiv Prioritere indsatsen i forhold til effekten Øge brugertilfredshed - der er fokus på at skabe værdi for brugeren Den enkelte medarbejder har stor indflydelse på sin hverdag og er med til at udvikle arbejdspladsen Højere medarbejdertilfredshed på en arbejdsplads, hvor teams arbejder på tværs om fælles målsætninger

Beskriv arbejdsgangen Hvordan gør driftshold børn det rigtige? Beskriv forbedringsforslag Strategisk fokus, værdi for professionalisme eller ??

4 cases XX YY BB KK

Hvad sker der herfra BESKRIV KONKRET (dvs. gerne med datoer osv), HVAD DER SKER HERFRA