Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Advertisements

Psykoedukation til unge i OPUS
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Søren Hertz, PsykCentrum Børne- og ungdomspsykiater
Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
VERSITET LOUISE BØTTCHER, LEKTOR I NEUROPSYKOLOGI, AARHUS UNIVERSITET AARHUS UNIVERSITET OKTOBER 2015 UNI DE MINDRE SYNLIGE OG DE VIRKELIG USYNLIGE SIDER.
Socialpsykiatri og Udsatte Voksne Sociale Forhold og Beskæftigelse Når de unge er psykisk syge Det regionale beskæftigelsesråd 4. april 2011 v/ Niels Schwartz,
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Eva Thune Jacobsen, strategisk sundhedskonsulent Lasse Rye Rasmussen, idrætskonsulent Borgermødet på Tibberupskolen 16. marts 2011 Børn, bevægelse og læring.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Lilian Zøllner, Ph.D. Centre for Suicide Research UNGES SÅRBARHED, TANKER OM SELVSKADE OG SELVSKADENDE ADFÆRD Kolding 13. oktober 2011.
Personligheds- forstyrrelser / Borderline v. Lea Moth Johansen Og Eva Nedergaard.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 1 - Introduktion og præsentation samt undervisning om skizofreni Undervisere:
- for samarbejdspartnere
Ordenes betydning Alkoholiker
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Overvej din kommunikation
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Ledelse og relationer.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Udvalgte resultater Januar 2016
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
FSAIO ‘s Efterårs Fagdag 6 Oktober 2017
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Introduktion til kurset
Det rette tilbud fra første kontakt.
Tendenser i forældresamarbejdet
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Anne-Rose Wang Centerchef
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Er græsset også grønt om natten.
Dialog mod Vold som business-case
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Deltagerkultur på Havredal Praktiske Uddannelser
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Danmarks Vejlederforening
Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter
Kursus for personer med demens og pårørende
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Alle rettigheder forbeholdes
Alle rettigheder forbeholdes
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
MENSTRUATION OG TRÆNING
”There is a crack in everything, that´s how the light gets in”
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Patient- og Pårørenderådet 4. juni 2019
Præsentationens transcript:

Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering

Hvorfor denne konference?

Det er det, dagen bl.a. handler om! Så: velkommen igen Tid til inspirationen fra

Metalog-konference d. 22/ Psykiatri, børns mistrivsel og foretrukken faglighed, der forpligter Et oplæg om social uorden, der bliver gjort til individuel uorden og hvor oplevelserne af afmagt fører ind i børne- og ungdomspsykiatrien. Et oplæg i spændet mellem de store ideer og den konkrete hverdagspraksis.

Det er et alvorligt problem, at flere og flere børn og unge kommer ind i voksenalderen med en handicapforståelse, en forståelse af sig selv som psykisk syge – eller med en oplevelse af personlig utilstrækkelighed. Så hvordan gør vi det, vi bidrager med, tilstrækkeligt stort, båret af nye oplevelser af forbundethed og overskridende læring? Det handler om kontekster! Det er den største alvor, der inviterer til de mest omfattende forandrings- og udviklingsprocesser på tværs

Socialpolitiske og kulturelle temaer: Paradokserne mellem tidlig indsats og nedskæringer i skole/ institutioner og i indsatsen for de mest udsatte. Informations serie om sårbare unge: Hvad bliver vores svar, når fokus i kulturen flytter sig fra social udsathed til individuel sårbarhed? Og til biologiske mangelforståelser der åbner for psykisk sygdom, handicap og kompenserende foranstaltninger

Socialpolitiske og kulturelle temaer: Paradokserne mellem tidlig indsats og nedskæringer i skole/ institutioner og i indsatsen for de mest udsatte. Informations serie om sårbare unge: Hvad bliver vores svar, når fokus i kulturen flytter sig fra social udsathed til individuel sårbarhed? Og til biologiske mangelforståelser der åbner for psykisk sygdom, handicap og kompenserende foranstaltninger

Fortsat 15-30% af børn og unge, der mistrives – denne gang med tråde, der trækker sig langt ind i den samlede gruppe af børn og unge. Mistrivsel blandt børn og unge må forstås i lyset af spiraler af ekskluderende processer – og med den tilsyneladende kortere og kortere afstand mellem individuel succes og fiasko, når det drejer sig om at måle sig på sociale og faglige kompetencer

Koblingen mellem sociale og faglige kompetencer – og det kognitives forrang i konkurrencestaten Omfattende fokus på eksekutive funktioner som den røde tråd i mange beskrivelser Afgørende at huske kontekstens betydning: det kognitive er altid indlejret i emotionelle og relationelle fænomener – i historier. For tiden fokus på overfølsomt nervesystem som spejlbillede på betydningen af følelser, relationer og kontekst Børn og unge inviterer til kontekster, hvor de kan komme til at spejle sig i vores forestillinger om muligheder knyttet til nye hverdags -oplevelser som ledestjerner.

Vi er altid en del af vores større. Risikoen er, at vi kommer til at bidrage til mere af det samme. Overgange som anledning til forskelle, der kan gøre afgørende forskel. Invitationer til det, der kan blive endnu mere attraktivt end symptombehandling, adfærdsregulering, foranstaltninger og medicin!

Det mentale lever i det sociale i form af sociale samspilsmønstre og i kraft af forsøgene på at løse vanskelighederne. Udredning handler ikke blot om individet, det er en videnskabelig undersøgelse af sammenhænge og ændringspotentialer. Kernesymptomer og kernefænomener. Symptomer og problemadfærd som kommunikation og som invitationer til den mest omfattende ny-orientering. Risikoen ved at gøre det for småt!

Når børn og unge vokser op i mange arenaer, må vi tænke og handle på tværs. Behov for brud med sektoropdelinger, de forstyrrer og lukker for den transkontekstuelle nysgerrighed Samtidig er erfaringen: nemmest at få øje på børns og unges invitationer i en familiekontekst. Det er børnene og de unge, der med deres adfærd og symptomer hjælper os; viser os vejen. De er vores bedste manualer. Derfor er det et problem, at der mange steder udføres meget indirekte arbejde.

Specialområdets eksistensberettigelse som inspiration til almenområdet. Jo mere tryghed vi oplever at have i mødet med det tilsyneladende specielle, jo mere almindeligt og uærbødigt kan vi møde det. Bruddet med essentialismen. Modet til at deltage i en proces, der rækker langt ud over det, som folk forestillede sig. Effekt er i sidste ende afgørende. Vores forestillinger om mulig effekt afhænger af, hvad vi gør til foretrukken viden.

EVIDENS - et spørgsmål om foretrukken viden - En revideret APA-model Foretrukken viden Klient-værdierKlinisk ekspertise

Psykiatri handler om mødet med det, der endnu ikke er blevet forstået eller taget vare på, på måder der har været tilstrækkeligt udviklingsfremmende. Det er en opgave, der kan ligge mange steder. Undtagelserne, det unikke og de nye åbninger, der opstår, som ledestjerner for den fortsatte proces. Børn og unge som gaver, ikke blot som opgaver. På den måde bliver de mest udsatte børn og unge også spejlbilleder på samfundsmæssige fænomener – og på samfundsmæssige forpligtelser

Indgangsspørgsmål til gruppearbejdet: Hvordan forvalter I på jeres arbejdsplads temaet om ”Ansvaret rækker ud over klienten”? Hvordan kunne I forestille jer, at det vil kunne ses, at I har deltaget på denne konference? Vi glæder os til at møde jer igen Kl. 15