FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION
SYGEHUS HIMMERLAND MEDICINSK SYGEHUS I REGION NORDJYLLAND Indlæggelser: Ambulante besøg: Gennemsnitlig liggetid excl. rehabiliteringsafsnit: 4,89 Gennemsnitlig liggetid incl. rehabiliteringsafsnit: 5,86 Patientgrundlag: indbyggere i Himmerland
MARIAGERFJORD KOMMUNE indbyggere 80 % af medicinske indlæggelser foregår på Sygehus Himmerland 3,292 antal udskrivelser årligt (2008)
Fremskudt visitation: 2 af kommunens visitatorer er fysisk placeret på Sygehuset i Hobro Sengeafdelingens plejepersonale spørger aktuelle patienter om tilladelse til at kontakte visitatorerne og udveksle data Visitator møder dagligt op i de forskellige afdelinger på fastlagte tidspunkter Plejepersonale og visitator udveksler data, og visitator kontakter den enkelte patient Det er visitator der herefter har kontakten ind i kommunen
FREMSKUDT VISITATION – EN VEJ TIL HELHED I PATIENTFORLØBET SUNDHEDSFREMME OG FOREBYGGELSE SOM SIDEGEVINST
FORMÅL MED INDSATSEN SET FRA KOMMUNEN: Planlægning af udskrivelsen starter ved indlæggelsen At visitator og borger kan mødes allerede tidligt i indlæggelsen At visitator kan være bindeled ift. oplysninger om borgere, der er kendte i hjemmeplejen At fagpersonale fra kommunen kobles på tidligt i forløbet At visitator kan medvirke til, at der allerede tidligt i indlæggelsen er fokus på rehabilitering
FORMÅL MED INDSATSEN SET FRA KOMMUNEN - fortsat at målrette både indlæggelse og udskrivelse på et tidligt tidspunkt at borger og pårørende tidligt i forløbet kan inddrages, informeres og forberedes på udskrivelsen at borgerens funktionsniveau og potentiale kan vurderes mere præcist at der er fokus på hvilken hjælp, træning, hjælpemidler der skal sættes i værk samt nødvendig opfølgning at minimere kommunikationsbrist at risikoen for genindlæggelser ved mindskes
FORMÅL MED INDSATSEN SET FRA SYGEHUSET: at udskrivelsen starter ved indlæggelsen at sikre patienten en veltilrettelagt udskrivelse at kommunikere med kommunen i øjenhøjde at mindske brist i overgangen fra hjem til sygehus at mindske brist i overgangen fra sygehus til hjem at mindske spildtid, da visitator kender til kommunens tilbud og kan give dem målrettet den enkelte patient at lette kommunikationsvejen til kommunen
RESULTATER EFTER 1 ÅR: Liggetider:Året før projektetÅret efter projektet Gennemsnitlig liggetid6,49 uden rehabilitering 5,43 5, Uden rehabilitering 4,96 Færdigbeh. patienter:Året før projektet Året efter projektet Antal dage31 (6 patienter)249 (37 patienter) Året før projektet Året efter projektet Udskrivninger Genindlæggelser (genindlagt inden for 30 dage på samme afdeling)
Kvalitativt For patienten/borgeren: øget indsigt i egne muligheder for kommunal hjælp og støtte oplever større tryghed i forhold til hvad der skal ske efter udskrivelse god oplevelse af samarbejdet mellem sygehus og kommune Mariagerfjord kommune er i gang med at planlægge en patienttilfredshedsundersøgelse
Kvalitativt: For plejepersonalet på sygehuset: betydelig bedre kommunikation med kommunen godt kendskab til og forståelse af hinanden giver bedre udskrivelser sparet tid ved telefonen på at få fat i den rette plejepersonalet kommer ikke til at love patienten noget på kommunens vegne
Kvalitativt For visitator: være på forkant med at have aftaler på plads til borgerens hjemkomst have mødt borgeren og evt. pårørende før udskrivelse en mere præcis vurderingen af behov for hjælp, træning og hjælpemidler udarbejdelse af mere dynamiske planer, med betydelig mindre risiko for at ydelser forsætter uændret