FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Advertisements

Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Fra inkontinensproblem til bevilling
Rehabilitering i hjemmet gør en forskel
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Tele- hjem ordningen Faxe, Greve, Køge, Lejre,
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
KOMMUNIKATIONSAFTALE
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Netværk af forebyggende sygehuse
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Ringe – Hjem projekt Medicinsk afd. O Herlev hospital
Sygeplejerske Lone Woelders
Hjemmebehandling af medicinske patienter
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Følge- Op.
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Geriatri med fokus på funktionsevne
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Hospicedagcenter – et nyt palliativt tilbud ? Patientforløb for kræftpatienter i region Midtjylland Hospice Djursland 28.maj 2008.
- i et strategisk og sundhedsøkonomisk perspektiv
Status for sundhedsaftalerne og et kig fremad på 2. generations sundhedsaftaler – Et regionalt perspektiv Christian Blaase Johansen, enheden for kommunesamarbejde.
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Afklaringskatalog på Hjælpemiddelområdet
Samarbejde om forebyggende hjemmebesøg – hvordan spiller de forskellige aktører sammen? Ved SUFO (Landsforeningen for ansatte i Sundhedsfremmende og Forebyggende.
Apopleksi patientforløbet på Neurologisk afdeling N
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Medicinsk Center Geriatrisk Afdeling G Hvordan sikres omsorgen i optimerede operationsforløb? Ældre patienter.
af den ældre medicinske patient
Målsætninger på psykiatriområdet
Jan Nielsen praktiserende læge Århus
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Indhold, indsatser, implementering
Behandling og pleje Formål: at alle borgere med behov herfor tilbydes sammenhængende behandlings- og plejeforløb af høj kvalitet.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
KL´s visioner for kroniske patienter
Fremtidens rehabilitering i kommunerne Rehabilitering består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats med det formål at give borgere,
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Hvad er Frederiksberg Kommune for en størrelse – og SSA?
1 DET KOMMUNALE SAMARBEJDE Jesper Lundh Almen praktiserende læge 17/09/2016.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
Den gode overlevering og samarbejde på tværs
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
Velkommen til femte møde i Sundhedsbrugerrådet Mødelokale 2, Regionshuset 13. oktober 2010 kl ca. kl. 15.
Vejledning til telemedicinsk ambulant forløb. KOL - TeleCare Nord. Patient udskrives fra sengeafsnit med ilt Ilt seponeres efter ca. 5 uger via telemedicin.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Genoptræningsforløbs- beskrivelser - samarbejde mellem Region Syddanmark og kommunerne i regionen Asger Kudahl - Odense Kommune 2. juni 2009.
Hjerterehabilitering i Danmark lige nu! v/Lene Joensen Akademisk medarbejder Sundhed og Forebyggelse.
2012 Akutteam i Helsingør Kommune. Præsentation af Akutteamet  Startede op i 1997  Finansieret 50/50 mellem amt og kommune indtil herefter.
Lindrende behanding.
DET KOMMUNALE SAMARBEJDE
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Ved Arnfred Bjerg og Søren Knudsen
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Rehabilitering og hjemmehjælp
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION

SYGEHUS HIMMERLAND MEDICINSK SYGEHUS I REGION NORDJYLLAND Indlæggelser: Ambulante besøg: Gennemsnitlig liggetid excl. rehabiliteringsafsnit: 4,89 Gennemsnitlig liggetid incl. rehabiliteringsafsnit: 5,86 Patientgrundlag: indbyggere i Himmerland

MARIAGERFJORD KOMMUNE indbyggere 80 % af medicinske indlæggelser foregår på Sygehus Himmerland 3,292 antal udskrivelser årligt (2008)

Fremskudt visitation: 2 af kommunens visitatorer er fysisk placeret på Sygehuset i Hobro Sengeafdelingens plejepersonale spørger aktuelle patienter om tilladelse til at kontakte visitatorerne og udveksle data Visitator møder dagligt op i de forskellige afdelinger på fastlagte tidspunkter Plejepersonale og visitator udveksler data, og visitator kontakter den enkelte patient Det er visitator der herefter har kontakten ind i kommunen

FREMSKUDT VISITATION – EN VEJ TIL HELHED I PATIENTFORLØBET SUNDHEDSFREMME OG FOREBYGGELSE SOM SIDEGEVINST

FORMÅL MED INDSATSEN SET FRA KOMMUNEN: Planlægning af udskrivelsen starter ved indlæggelsen At visitator og borger kan mødes allerede tidligt i indlæggelsen At visitator kan være bindeled ift. oplysninger om borgere, der er kendte i hjemmeplejen At fagpersonale fra kommunen kobles på tidligt i forløbet At visitator kan medvirke til, at der allerede tidligt i indlæggelsen er fokus på rehabilitering

FORMÅL MED INDSATSEN SET FRA KOMMUNEN - fortsat at målrette både indlæggelse og udskrivelse på et tidligt tidspunkt at borger og pårørende tidligt i forløbet kan inddrages, informeres og forberedes på udskrivelsen at borgerens funktionsniveau og potentiale kan vurderes mere præcist at der er fokus på hvilken hjælp, træning, hjælpemidler der skal sættes i værk samt nødvendig opfølgning at minimere kommunikationsbrist at risikoen for genindlæggelser ved mindskes

FORMÅL MED INDSATSEN SET FRA SYGEHUSET: at udskrivelsen starter ved indlæggelsen at sikre patienten en veltilrettelagt udskrivelse at kommunikere med kommunen i øjenhøjde at mindske brist i overgangen fra hjem til sygehus at mindske brist i overgangen fra sygehus til hjem at mindske spildtid, da visitator kender til kommunens tilbud og kan give dem målrettet den enkelte patient at lette kommunikationsvejen til kommunen

RESULTATER EFTER 1 ÅR: Liggetider:Året før projektetÅret efter projektet Gennemsnitlig liggetid6,49 uden rehabilitering 5,43 5, Uden rehabilitering 4,96 Færdigbeh. patienter:Året før projektet Året efter projektet Antal dage31 (6 patienter)249 (37 patienter) Året før projektet Året efter projektet Udskrivninger Genindlæggelser (genindlagt inden for 30 dage på samme afdeling)

Kvalitativt For patienten/borgeren: øget indsigt i egne muligheder for kommunal hjælp og støtte oplever større tryghed i forhold til hvad der skal ske efter udskrivelse god oplevelse af samarbejdet mellem sygehus og kommune Mariagerfjord kommune er i gang med at planlægge en patienttilfredshedsundersøgelse

Kvalitativt: For plejepersonalet på sygehuset: betydelig bedre kommunikation med kommunen godt kendskab til og forståelse af hinanden giver bedre udskrivelser sparet tid ved telefonen på at få fat i den rette plejepersonalet kommer ikke til at love patienten noget på kommunens vegne

Kvalitativt For visitator: være på forkant med at have aftaler på plads til borgerens hjemkomst have mødt borgeren og evt. pårørende før udskrivelse en mere præcis vurderingen af behov for hjælp, træning og hjælpemidler udarbejdelse af mere dynamiske planer, med betydelig mindre risiko for at ydelser forsætter uændret