1. Opvarmning 2. Overblik: baggrund for rapporten 3. Undersøgelse af form: Metoden i rapporten 4. Analyse: rapportens effekt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Alle børn skal være del af fællesskabet
Kvantitative metoder 2 Dummyvariabler 28. marts 2007 KM2: F16.
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Et væksthus for børn og voksne
Sprogvurderinger af 3-årige
Folkeskole-reformen August 2014.
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Merlivs seminar 27. August 2008
Skolereform august 2014………………
Fagets formål, fokus og fagmål
3.Marts Dorthe Wendt Den danske UNESCO-delegation
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Virkelighedsnært Undervisning USA USA Bål Undervisning Fed fredag Klatring Aktivtur Dit eget projekt Kreativ Bål Selvtillid Maddag Teambuilding IT-baseret.
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Frihed, ansvar, privat initiativ og en begrænset statsmagt Geert Laier Christensen Forskningschef.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Virkelighedsnært Undervisning USA USA Bål Undervisning Fed fredag Klatring Aktivtur Dit eget projekt Kreativ Bål Selvtillid Maddag Teambuilding IT-baseret.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Og hvordan gik det så i 2008? 10. klassernes gennemsnitskarakterer i forhold til 11. klassernes gennemsnitskarakterer.
Temadag for repræsentanter i De Regionale Beskæftigelsesråd d Birgit Hagen, DH repræsentant I Det regionale Beskæftigelsesråd i Region Midtjylland.
Læringskultur og elevinddragelse
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Er Danmark på rette vej i uddannelsespolitikken? Pasi Sahlberg CIMO Helsinki 13. januar 2011.
Mulighed for en mere effektiv folkeskole Henrik Christoffersen Forskningschef i CEPOS 1.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qeqqata Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
FN-systemet FN blev ”oprettet” 24. Oktober 1945 (51 medlemslande)
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Effektmåling af innovation Socialforvaltningen, Københavns Kommune Marie Traasdahl Staal.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Middelfart 7. september2015.
Folkeskolen i et velfærdssamfund Tænketank Danmark – den fælles skole Landsmøde 3. oktober 2014 Henrik Christoffersen.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Dagbehandlingen Sofiehuset Brugertilfredshedsundersøgelse blandt brugere i dagbehandlingen November 2012.
NLS-møde i Grundskolesektoren september 2013 Hotel Storebælt.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Allerslev Skole, SFO: Valhal, Bifrost og Lageret Allerslev skolebestyrelses Møde med BU Ved formand Michael Brixtofte.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge
Kendte Udfordringer Usikker Fremtid.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Unges uddannelsesvalg
Det handler om eleverne
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Digital dannelse i gymnasiet
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

1. Opvarmning 2. Overblik: baggrund for rapporten 3. Undersøgelse af form: Metoden i rapporten 4. Analyse: rapportens effekt

1. opvarmning Hvad er PISA? - Undersøgelse af nøglekompetencer hos 15årige unge i samtlige OECD – lande - I 2009 var der 65 lande der indgik i PISA-undersøgelser - PISA-undersøgelserne tester de unges kunnen i forhold til udfordringer i det virkelige liv, således som det kan måles med de bedste test, der på undersøgelsestidspunktet er til rådighed. - Formålet med programmet er at måle, hvor godt unge mennesker er forberedt til at møde udfordringerne i dagens informationssamfund, samt at lære af andre lande

1. opvarmning Hvordan har den haft indflydelse i Danmark? - Eksempel: Efter det kom frem at Danmark klarede sig dårligst i læsning blandt de nordiske lande i 2006, blev der sat stor fokus på læsning og iværksat mange initiativer til forbedring. (s. 8)  Resultatet medførte fokus på forbedring og satte en ny dagsordning. - Danmark er placeret som nr. 24 blandt de 65 lande - Danmark sætter sin målsætning bl.a. ud fra placeringen hvad skal forbedres? hvilke lande kan vi lære af? Man har et billede af 2009 og et af 2012  overblik over effekt af eventuelle reformer Politikerne tager udgangspunkt i resultater for at lave reformer

1. opvarmning Hvilke problemer hæftes ofte til PISA - PISA kritiseres for at lave internationale sammenligninger af uddannelsessystemernes præstationer – og ikke tage højde for at uddannelsessystemerne er forskellige (forskellige værdier og kulturer) - Der testes på de internationale eksperters (OECD) mål – og Danmark har måske nogle andre mål som vi opfylder tilfredsstillende, men kan derfor ende lavt i PISA fordi vi ikke har indrettet os efter at opfylde de internationale mål. - PISA-undersøgelserne inddrage ikke sådan noget som sociale kompetencer, initiativ og gå-på-mod, empati og generel livserfaring. - De boglige svage elever indgår ikke i de klasser der bliver testet (metode-kritik)

Overblik: baggrund for rapporten Hvem er opdragsgiver (hvem bestiller den?) hvad er baggrunden for at lave den? (USA pressede OECD til test - ifølge Jesper) OECD bestiller PISA-undersøgelserne OECD Organisation for Economic Co-operation and Development (1961) Ønsker at stimulere økonomisk fremgang og markedsøkonomi blandt medlemslandene ved at; forbedre uddannelsessystemerne mhp. større konkurrencedygtighed Det er relevant fordi de 65 lande udgør 90% af verdensøkonomien (s. 5)

Overblik: baggrund for rapporten Hvem laver den - Internationale konsortium - Får støtte og bidrag fra ekspertgrupper

Overblik: baggrund for rapporten Hvad vil de måle og sammenligne? (se fx s. 5, 7 og delresultater) Læsning, matematik, naturteknik

Overblik: baggrund for rapporten Hvad er TC (Tertium Comparationis) i rapporten? 15 åriges - kompetence-evner (kompetencer i fagene matematik, læsning og naturteknik) Det er tilfældes for alle deltager

3. Undersøgelse af form: Metoden i rapporten + resterende spørgsmål (kort sammenfattet) Hvad er metodiske sigte? Sammenligne nationerne indbyrdes Kvantitav – man får ét tal Test både kvali og kanti: Multiple choice; kvantitativ Uddybende svar: kvalitativ - Overordnet kvantitativ - Undersøgelse: nomotetisk (positivistisk)