Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Helle Ploug Hansen Marie Henriette Madsen Niels Viggo Hansen
Spørgsmål til brugerperspektivet: 1. Hvem bruger patientuddannelse? 2. Hvad oplever de som vellykket – og mindre vellykket (”succes- kriterier”)? 3. Kan der i beskrevne brugerperspektiver identificeres behov, faktorer og muligheder af betydning for fremtidig tilrettelæggelse af patientuddannelse?
Metode/proces: 1. Systematisk søgning efter litteratur om brugerperspektiver i patientuddannelse 2. Afgrænsning: publicerede artikler om gruppebaseret patientuddannelse generelt, men med særligt fokus på A. Patientuddannelsesprogrammer af typen ”Stanford-modellen” B. Type 2-diabetes og KOL 3. Kvalitativ litteraturgennemgang af 116 relevante artikler, med registrering af bidrag til besvarelse af de nævnte spørgsmål
1) Hvem er brugerne? Patientuddannelsesprogrammer er mest brugt, og mest tilgængelige, for grupper som i forvejen har ressourcer (sociale, økonomiske…) Der er tilsyneladende tendens til, at personer med størst behov ikke bare fravælger, men også falder fra (”The inverse care law”) Der er beskrevet mange erfaringer med at tilpasse patientuddannelsesprogrammer til grupper med særlige behov – specielt etniske minoriteter i rige vestlige lande. Positiv brug af disse gruppers særlige forudsætninger synes at spille en vigtig rolle.
2) Hvad oplevede de som udbytte? At lære at kunne håndtere sygdom og specielt sygdomsudbrud mere selvstændigt At forstå både sygdommens alvor og dens håndterlighed bedre At sygdoms- og selvkontrol bliver mere intern (frem for pres udefra) At få mulighed for netværksopbygning, positive sociale oplevelser og indlejring af sygdomserfaringer i en social ramme som kan rumme dem At blive bedre til at håndtere stress At opleve understøttelse af udvikling af nye, meningsfulde livsperspektiver.
3) Behov, faktorer og udviklingsmuligheder Reflekteret indarbejdelse af familieperspektiver (deltagelse eller forberedelse på kommunikation i familien om sygdom og livsstil) Indarbejdelse af psykoterapeutiske eller mentalhygiejniske elementer som f.eks. stressreduktion Tilpasning til patienter med begrænsede færdigheder – herunder stærkere fokus på træning med konkrete problemløsnings-eksempler, og udnyttelse af særlige forudsætninger som forbundsfæller Træning i aktiv kommunikation med sundhedsprofessionelle Individuel timing i forhold til diagnose og andre begivenheder, og understøttelse af forskellige faser i udvikling af selvstændig håndtering.