Sted og rum Kapitel 3 Bergur Rønne Moberg, Brian L. Due, Mie Femø Nielsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Virtuel medarbejder eller konsulent
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Velkommen til. Visionen for SEE 20:10 Nyskabende og Tidssvarende En korpslejr skal være på spejdernes præmisser og en lejr som spejderne vil tænke tilbage.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Lederudvikling.
Erkendelsesteori: vidensmodel
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Introduktion til Sprogpakken
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Digitalisering og medialisering
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Sociologi – Individ og samfund
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Det senmoderne samfund
Det senmoderne samfund
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
1. lektion: Danmark i verden
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Tilvalg og fravalg Når du tager en beslutning, så vælger du noget til – men samtidig vælger du også noget fra.
Vinderholdet helt basale goder, såsom gratis mad og drikke - gode sove- og bademuligheder - at føle man er en del af et særligt fællesskab - at.
When The Center Does Not Hold: The Importance Of Knotworking
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Relations kompetencer
Socialisering Kapitel 5.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Spændingsfeltet mellem tro og psykologi Aida H. Andersen og Ole Rabjerg, Agape.
Møder via video, web eller telefon Kapitel 7 Liv Otto Hassert, Mie Femø Nielsen og Ann Merrit Rikke Nielsen.
Location-based Scheduling En gennemgang af fordele og forskelle V/Erik Jung
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Nye interaktionelle realiteter for internationale virksomheder Kapitel 1 Brian L. Due, Birte Asmuss, Mie Femø Nielse.
Møder Kapitel 6 Mie Femø Nielsen, Ann Merrit Rikke Nielsen, Birte Asmuß, Liv Otto Hassert og Sae Oshima.
Hvad i alverden er jeg her for? Det målrettede liv – 1. del.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Produktionsskoleseminar Nuuk, august 2017
Længsel Temadag om menneskets følelser
Den pædagogiske læreplan
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Tag snakken – bryd vanerne
Digital dannelse i gymnasiet
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Sted og rum Kapitel 3 Bergur Rønne Moberg, Brian L. Due, Mie Femø Nielsen

Indhold Tid og rum En fænomenologisk og en poststrukturalistisk tilgang til sted Forskellen på det stedbaserede og det stedbundne arbejde Udlejring Kosmopolitisme Eksempel: Jysk

Tid og rum International virksomhedskommunikation har altid og vil altid foregå i tid og i rum eller på steder, men betydningen af disse forandrer sig, i takt med at medarbejdere og virksomheder ikke længere alene er knyttet til et bestemt og tydeligt geografisk afgrænset sted. Rum forstår vi som et tomt geografisk begreb, der indikerer et målbart område af en eller anden art, fx Danmark som geografisk afgrænset stat. Sted er rummet fyldt ud med levende mennesker, der handler og føler.

En fænomenologisk og en poststrukturalistisk tilgang til sted Inden for fænomenologien er stedet præget af værdi og tilhørsforhold. Stedsoplevelsen formidler nærvær. Hos Edward S. Casey bliver det den sansende krop, der garanterer erfaringen af sted, fordi vores krop altid befinder sig på et sted (Casey 1993). Den poststrukturalistiske tilgang til sted udgår fra teoriretningerne spatial humanities, globaliseringsteori og fransk filosofi og strukturalisme. Her tales blandt andet om det ikke-privilegerede sted, der er et produkt af et givet socialt og fysisk defineret fællesskab, fx en bestemt arbejdsplads, by osv. Forskellen er, at fænomenologerne peger på stedets betydning som den mening, enkelte medarbejdere tilskriver det, og poststrukturalisterne peger på den magt og de betydninger, der på forhånd knyttes til et sted.

Forskellen på det stedbaserede og det stedbundne arbejde I globaliseringen er stedet mere end før gennemtrængt af en fortsat bevægelighed, og ifølge Doreen Massey gør det mennesker mere stedbaserede end egentlig stedbundne (2011: 184). Mennesket er således ikke længere som den bofaste feudale bonde ('bonde' har samme oprindelse som ordet 'bo' og betyder fastboende) knyttet til et bestemt, fysisk sted, men har i højere grad mulighed for at bosætte sig flere forskellige steder.

Udlejring Overgangen fra den traditionelle, stedbundne verden til den moderne og i højere grad stedbaserede verden er hos Giddens en proces, hvor stedets interaktionskontekster udlejres og tømmes (ibid.: 26). De nye teknologiers vægtløse operationer, der kommer til udtryk, når medarbejdere interagerer via fx mails, chat, Skype og computerprocesser og harddiske i "skyen" ("cloud-computing") på tværs af tid og rum. Tilbage fra denne udlejring, relokalisering og flygtighed står kroppen, der af samme grund er både besværlig og en redning. Kroppen fungerer som en mere specifik udgave af stedet, men det er i grunden via kroppens materiebundne eksistens, at geografien vender tilbage og forankres også i det virtuelle rum. Knogler og kød er uafvendeligt fysisk forankret, uanset hvor tankerne er henne.

Kosmopolitisme Kosmopolitisme uden provinsialisme er tom, provinsialisme uden kosmopolitisme er blind” (Beck 2006: 7). Digitaliseringen og den kulturelle globalisering inden for kunst, humaniora og i hverdagen generelt bidrager til at fortætte jordkloden til en global landsby.

Eksempel: Jysk Før ansættelsen finder en gensidig kulturel erfaringsudveksling sted, hvor medlemmer af ledelsesgruppen inviterer de nyansatte til virksomhedens hovedsæde i Brabrand i Danmark, og ledelsen besøger også dét land og dén by, hvor Jysk har åbnet nye butikker (Moberg 2015). Her er altså tale om, at Jysk foretager en kulturel påvirkning, fordi man ønsker at holde fast i noget bestemt men nok udefinerbart ”dansk”, mens man samtidig dermed implicit forstår, at sted er en dynamisk størrelse, der kan fyldes ud med den mening, som medarbejdere tillægger det. Her fungerer stedet mere som "et horisontalt knudepunkt for globale strømme" end som "et vertikalt forankringspunkt" (Ringgaard 2010: 276).