Forsøgsopgavesæt 1 Præmisser, elev-vejledning, opgaveformuleringer, materiale og forventninger Konference Oure den 20. november 2008 – Marianne Hansen
Præmisser 1 De tre opgavetyper er repræsenterede Tekster og opgaver skal tage hensyn til progressionen i forløbet (elevernes forudsætninger først i 2.g) Opgaveformuleringerne nævner fremstillingsformer i opgaver som peger mod litterær artikel og kronik. Kun essay-betegnelsen bevaret Formidlingssituationen markeres ved ”HUSK”- rammer. Udgår i efterfølgende sæt
Præmisser 2 ’Litterær artikel’ bliver til - analyse, fortolkning og perspektivering via videoklip (opgave 3) ’Kronik’ bliver til: - redegør for.., sammenlign og diskuter m. fokus på formidling og kommunikationsformer (opgave 2) Essay – genrebetegnelsen fastholdes. (Hvad kunne man ellers skrive??)
Præmisser 3 Tekster/materialer må ikke være for komplicerede, ikke forudsætte for snæver, specifik viden inden for kernestoffet Sættet skal indeholde materiale som forudsætter brug af CD-rom Internettet inddrages med et ’kan’. Ændres i følgende sæt
Elevvejledning 1
Elevvejledning 2
Opgaverne
Materiale - primært Tekster (fiktive og non-fiktive) som hidtil Billeder som hidtil (fotos, malerier mv.) som hidtil Lydfiler (fx radioklip) – nyt Levende billeder (fx filmklip, nyhedsindslag, dokumentar…) - nyt Inddragelse af lyd og levende billeder kan føre til en vægtforskydning mellem litteratur, sprog og medier.
Materiale – sekundært/supplerende Eleverne kan i disse opgaver inddrage internettet de kan søge supplerende materiale de kan søge viden, baggrundsoplysninger de kan udnytte eget netbaseret materiale Udnyttelse af internettet forudsætter bl.a. - viden om søgning og gode netadresser - opgaver som lægger op til brug af internettet
Forventninger - eleverne at de sættes i en mere realistisk skrivesituation, hvor det er naturligt at inddrage internettet
Forventninger til forsøget at de tekniske og praktiske problemer omkring brug af nettet bliver afklarede og kan løses i samarbejde med forsøgsskolerne og - lærerne at arbejdsgruppen på baggrund af forsøgslærernes tilbagemeldinger på første afprøvning kan videreudvikle opgavetyper, hvor internettet inddrages mere konsekvent at læreplanens vægtning mellem fagets litterære, sproglige og mediemæssige områder ikke forskubbes