Ligestillingsudvalget og ligestillingsvurdering – hvorfor arbejder Folketingets ligestillingsudvalg ikke for, at forslag ligestillingsvurderes? ÅRSMØDE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan kan man afgøre en fugls køn? Indtil nu har jeg aldrig været i stand til at fastslå, hvilke der er af hankøn, og hvilke der er af hunkøn.
Advertisements

Energiens Fremtid i Region Sjælland 5. Marts 2014.
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Ekspertudvalget om fattigdom Hvor er udvalget i sit arbejde? Torben M. Andersen.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Anvendt Statistik Lektion 4
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Sammenligning af to grupper
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN DISPOSITION: Krav til RUP Refleksioner over RUP RUP og Region Sjælland DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN – Disposition.
Lovgivningsprocessen
Intro og Problemformulering
Finansministeriet den 6. september 2006 Kursus i Ligestillingsvurdering af ressourcefordeling Sine Uhd Rønberg, Ligestillingsafdelingen.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Kodeks for offentlig topledelse
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Velkommen.
Formalia ved opgaveskrivning
KØBENHAVNS KOMMUNE Økonomiforvaltningen Master titel: Gill Sans Regular 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Light 40pt (ALL CAPS) Brug under titel.
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Modellering af Sundhedsfagligt Indhold
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Dansk Landbrugsrådgivning Undervisernes indlæg Navn, afdeling Nygaard| Årsrapport – LandboCenter X Hans Jensen Markvejen 15.
Styringsaftale Oversigt over indhold 2012 Styringsaftale for 2012 Fordel for: DriftsherreBetalingskommune 2% reduktion af driftsherrens (kommune og region)
Hvem skal have magten og hvor meget skal den være spredt?  Danmark og de andre  Styreformer  Problemer i udvalgsstyret  Reformer i andre lande  Strukturkommisionen.
SKABELON.
DA-forslag til en reform af kontanthjælp Den 22. februar 2013.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Region Nordjyllands anbefalinger og tiltag på baggrund af STM lægesagen Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse 17. september 2015.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
FOA Landskonference 2006 Børn med særlige behov i Vejle Kommune V/ Ole Robenhagen, ledende psykolog, PPR-Vejle Kommune.
Temadag for TR.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Betydningen af fars barsel for lige løn mellem kønnene
Reykjavik den 27. september 2016
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Anvendt Statistik Lektion 6
Uffe Kjærulff STYREgruppemøde 25. maj 2018
Konjunkturbarometer – maj 2013
Få overblik over naturfaglige læreruddannelsesprofiler
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Refleksion over projektuge
Lovgivningsarbejdet i Folketinget
Præsentationens transcript:

Ligestillingsudvalget og ligestillingsvurdering – hvorfor arbejder Folketingets ligestillingsudvalg ikke for, at forslag ligestillingsvurderes? ÅRSMØDE I DANSK SELSKAB FOR STATSKUNDSKAB 2015 PHD. STUDERENDE METTE MARIE STÆHR HARDER, ISG, RUC,

e Hvorfor beskæftige sig med noget så perifært? International tendens Aktørernes forventninger Henrik Jensens model og ”det lette”

Studiet: Hypoteser er udformet på bagrund af a) litteraturen om udvalg (Jensen, 1995, 2002, 2003, 2014), b) kvantitative data, der beskriver en række udvalgsaktiviteter (okt okt. 2014), c) officielle dokumenter samt d) interviews m. nuværende og tidligere MFere og medarbejdere fra udvalgssekretariater. Næste uge: interviews med nuværende og tidligere medlemmer af LIU og medlemmer af ULØ samt administrative og politiske medarbejdere.

Ligestillingsudvalget, LIU Ligestillingsvurdering: Ved alle offentlige handlinger – herunder lovgivning - bør handlingens konsekvenser for kvinder og mænds ligestilling vurderes, således at handlingen fremmer ligestillingen af de to køn” LIU træder sammen i okt – har nu virket i fire år. LIUs mandat: ” beslutningen om at nedsætte et ligestillingsudvalg [skal] ses i sammenhæng med, at det ved flere lejligheder har været diskuteret i Folketinget, om der er behov for at have et udvalg, der kan have det overordnede og tværgående blik på ligestillingsområdet i Folketinget” (Beslutningsforslag, B 135, , 1. saml.) - dette fortolker jeg som mandat til at sørge for at lovforslag ligestillingsvurderes. NB) LIU skal blot sørge for at der ligestillingsvurderes!

LIU forsøger tilsyneladende ikke at få forslag ligestillingsvurderet (Perioden okt okt. 2014): Forsøger – modsat ULØ - ikke at parallelbehandle forslag. Stiller ikke et eneste MFU-spørgsmål i LIU-formandens navn. Stiller – modsat ULØ - ikke samrådsspørgsmål til flere forskellige ministre (indikator for tværgående arbejde, Jensen, 2014).

Forklaringer med udgangspunkt i individer: MFere er ikke bekendt med ligestillingsvurdering (-) MFere mener ikke, at det er LIUs job at ligestillings- vurdere (-) MFere mener ikke, at ligestillingsvurderinger er vigtig (?)

Forklaringer på strukturelt niveau, fordeling af lovforslag mellem udvalg Partigruppemedlemmer arbejder eksklusivt med egne udvalg (Jensen, 2002). Arbejdsdelingen medfører skyklapper og er så udpræget, at ingen har overblik – heller ikke potentielle kritiske aktører - der overseer forslag, som burde ligestillingsvurderes. De få sektorsprækker (eksempelvis lovkatalog) udnyttes ikke af LIU (modsat ULØ). …ofte udskiftning af udvalgssekretær forstærker muligvis tendens.

Forklaringer på strukturelt niveau, Arbejdsdelingen mellem partifæller Videndeling og koordinering sker på finansordførernes initiativ (Jensen, 2014). Universielt? Det er lettere at afgøre for finansordfører end i det aktuelle tilfælde, hvor det kræver specialistviden at kunne se, at et forslag evt. bør ligestillingsvurderes. …hvis ligestillingsordfører kender til et relevant forslag, begrænses hun af norm om tillid. Dette forstærker muligvis tendens.

Forklaringer på strukturelt niveau, policyfelt: Ligestilling og ligestillingsvurdering prioriteres ikke højt i partigrupper: a) høj andel nyvalgte udvalgsmedlemmer (69 pct. genvalgte mod 67 pct i hele Folketing) b) højt antal nyvalgte ordførere, c) høj andel ordførere uden forhåndskendskab til området er ikke standard (Jensen, 2002). Dette forstærker tendens til, at forslagsordføreren overser områder, og ligestillingsordfører (Morten Mindstemand) ikke råber op.