Evaluering i dansk - begreber og eksempler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolens Afgangsprøve
Advertisements

En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor 17. september 2016 Forældre- og elevarrangement tirsdag 23. februar 2016.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Portfolio hhx 4. September Portfolio hhx 4. september Disposition HHx-reformen Studieområdet del 1 eksempel på forløb Matematik – portfoliomodeller.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Prøven.
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Fagprøve - en kort oversigt.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 11.marts.
Skriftlighed Det fælles gods - præsentation af progressionsplan.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Censorkursus i matematik Den afsluttende evaluering i folkeskolen
Fordybelse i et projekt
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Vejledning: selvbetjeningssystem
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Faglig udvikling i praksis 2017
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Studieretningsprojektet
Skolernes kvalitetsrapport
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Den gode prøve i faget dansk
Da ulven endelig kom … Aabenraa maj 2007.
Klargøring af præsentation og formidling Formidling/ messe Evaluering
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
Organisering af procesarbejde
Portfolio IT B.
Hvad går det hele ud på?.
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Præsentationsportfolio
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
EKsamen på Horsens Gymnasium 2018
Fagenes mål og den nye prøveform
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
Nyt fra ministeriet Billeddias
Erfaringsmøde Samfundsfag
Erfaringsmøde Historie
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Vejlednings- netværksdag
Præsentationens transcript:

Evaluering i dansk - begreber og eksempler De følgende slides bygger på Ministeriets side om evaluering (http://uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/De-nationale-test-og-evaluering/Evaluering/Evaluering-i-fagene/Dansk?allowCookies=on) samt Bodil Nielsen: Danskfaget i praksis – mål og evaluering (Dlf 2007)

Hovedpunkter Evalueringsbegreber Logbog og portfolio Konkrete eksempler Afgangsprøver i dansk

Overordnede begreber Summativ evaluering (Måling af resultater, kontrol, ofte ved afslutningen af et forløb) Formativ Evaluering (Løbende evaluering, hvor både lærere og elevers overvejelser indgår) Entydig evaluering (vurdering 1:1, eksempelvis korrekt læsning/stavning) Rammeevaluering (vurdering ud fra overskuelige kriterier, eksempelvis tekstanalyse, genreskrivning mv.) Mangefacetteret evaluering (komplekse sammenhænge, hvor processer, personlig udvikling, refleksioner, engagement mv. kan indgå)

Lærerens logbog En lærerlogbog er en journal, hvor læreren skriver sine iagttagelser og refleksioner i forhold til en given undervisning. Undervejs i et forløb holdes øje med de intentioner, der er for undervisningen. Iagttagelser, over hvad der sker eller ikke sker i undervisningen, skrives ned i logbogen, som således både fungerer som et værktøj til skriftlig refleksion med henblik på løbende justeringer samt som dokumentation af de aktiviteter og de læreprocesser, som udspiller sig. Hertil kunne tilføjes iagttagelser og overvejelser i forbindelse med de enkelte elever, så det bliver muligt hjælpe dem videre inden for et givet fagligt område. (Hvad var det nu lige, at ”Peter” skulle have særligt fokus på i næste skriftlige opgave?)

Elevens logbog Elevlogbogen skrives af eleven og anvendes af læreren til at få informationer om undervisningen og indsigt i elevens læreproces. Formålet med elevlogbogen er at styrke elevens selvvurdering af sit arbejde i forhold til de opstillede mål. Samtidig fungerer elevlogbogen som et værktøj til dokumentation af elevens læring og udvikling. Elevlogbogen kan for eksempel bruges i forbindelse med projektarbejde, hvor eleven undervejs reflekterer over og justerer processen. Logbogen kan evt. indgå i en portfolio

Portfolio Overordnet set skelnes der mellem to slags portfolio: En arbejdsportfolio igangværende elevarbejder og indeholder sammenlignelige produkter, hvor en evt. progression kan ses – eksempelvis en række digte, stile osv. En præsentationsportfolio Præsentationsportfolioen består af en begrundet udvælgelse af elevarbejder, som afspejler elevens bedste præstationer inden for et givet område.

Værktøj: Kan – kan næsten – kan ikke Kilde: UVM

Værktøj: Udviklingsspiral

Grundlag for evaluering - eksempler Kilde: Bodil Nielsen

Afgangsprøverne i dansk Dansk skriftlig: Prøvetid - Retskrivning + læsning 1 + ½ time - Skriftlig fremstilling 3½ time (+ evt. indle- dende samtalerunde på ½ time, besluttes af skolen) Dansk mundtlig: Forberedelse Prøvetid Prøveform A 40 min. 20 min. Prøveform B 10 lektioner 25 min. Begge prøveformer indeholder et krav om oplæsning vejledning

Prøveform A: Læreren udarbejder et antal prøveoplæg, der dækker det opgivne stof Eleverne trækker lod mellem oplæggene Forberedelse i 40 minutter 20 minutters prøve: Redegørelse, fortolkning, vurdering, perspektivering samt oplæsning

Prøveform B: Ud fra årets opgivelser sammensætter læreren i sam-arbejde med eleverne et antal fordybelsesområder, som dækker det opgivne stof. Eleverne trækker lod, undersøger området og vælger prø-veoplæg (med læreren som vejleder). Eleven udarbejder synopse, som danner grundlag for eksaminationen, der skal vise indsigt i fordybelsesområdet samt evne til fortolkning, vurdering, perspektivering og oplæsning. Eleven har 10 undervisningslektioner til arbejdet. Prøvetiden er 25 minutter, hvoraf eleven har 10-12 minut-ter til at fremlægge sit stof.

Fordybelsesområder – hvad er det? Se vejledningen side 43 ff.

Links: Prøver i dansk: http://uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Folkeskolen/Afsluttende-proever/Om-afsluttende-proever Evaluering i dansk: http://uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Folkeskolen/De-nationale-test-og-evaluering/Evaluering/Evaluering-i-fagene/Dansk Karakterskala: http://pub.uvm.dk/2006/nyskala/karakterfolder.pdf (se også vejledningen side 19ff) Fra evalueringen af afgangsprøven 2008 (side 28-29), se: http://www.uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Folkeskolen/Afsluttende-proever/Evaluering-af-proeverne/~/media/UVM/Filer/Udd/Folke/PDF11/PEU%202008/111122%20Dansk%20(PEU-hæfte)%202008.ashx