Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Læring i bevægelse - hvorfor?
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Hierarki for styringsredskaber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde X årgang.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolereform august 2014………………
Den åbne skole.
Velkommen til valgmøde
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Alle børn er alles ansvar
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Den inkluderende skole
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Et fagligt løft af folkeskolen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
- Kom tættere på dit barns skolegang
- Kom tættere på dit barns skolegang
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Lundehusskolens Værdigrundlag

Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn

Folkeskolereformen sætter fokus på at styrke fagligheden i alle fag. Både elevernes faglighed og de pædagogiske medarbejderes kompetencer skal styrkes. Særligt i læsning, matematik og naturfag skal elevernes faglighed løftes. Stærk faglighed På Lundehusskolen lægger vi vægt på en stærk faglighed. Vi ruster eleverne både til uddannelse og til livet. Vi lægger vægt på, at eleverne udnytter deres potentiale og bliver så dygtige, som de kan. At den enkelte opnår kendskab til faglige styrker og svagheder og lærer at turde udfordre sig selv. Eleverne lærer at sætte sig mål samt finder ud af, hvad der skal til for at nå dem. Samarbejdet med forældrene understøtter, at eleverne udnytter deres potentialer og bliver så dygtige, som de kan. Skolen forventer, at eleverne møder velforberedte og undervisningsparate. Sammen sikrer vi, at eleverne hele tiden ved, hvad det næste mål er. Eleverne på Lundehusskolen får kendskab til mange forskellige arbejdsformer. Dette sker for at sikre, at mulighederne for at vælge uddannelse efter folkeskolen bliver så alsidige som muligt.

Mål Derfor vil vi på Lundehusskolen: have fokus på den enkeltes læring sikre at eleverne præsenteres for alsidige arbejdsmetoder gennem dialog sørge for, at eleverne opnår indsigt i egne kompetencer. Derfor lægger vi vægt på … i vores daglige arbejde: elevplaner, med fokus på elevens potentiale/udviklingsmuligheder. forpligtende samarbejde mellem elev, skole og hjem. udskudt klassedannelse i 0.kl. for at lægge grundlaget for dannelse af fagligt homogene klasser. holddeling. tæt samarbejde med eksterne samarbejdspartnere omkring elevernes faglighed. tydelighed, motivation og relationsarbejde. løbende at evaluere elevernes faglighed ved en struktureret opfølgning på: Nationale tests. Selvvalgte dansk- og matematiktests. Klassekonferencer. Sprogscreeninger.

Trivsel for Alle Lundehusskolen er en skole, hvor alle er en del af fællesskabet. Fællesskabet og de gode relationer mellem børn og voksne er vigtige for, at alle kan føle sig set og hørt. Vi lærer eleverne at være borgere i et demokratisk samfund og vægter derfor elevmedbestemmelse højt. På Lundehusskolen går vi op i, at alle trives samt er opmærksomme på andres trivsel. Trivsel er fundamentet for læring, udvikling og arbejdsglæde. Stoltheden over veludført arbejde og følelsen af hele tiden at blive bedre, mener vi på Lundehusskolen, er bærende elementer for at kunne opleve, at man lykkes! Folkeskolereformen sætter fokus på elevernes trivsel og motivation som forudsætning for læring. I reformen indgår også en række indsatser for at styrke forældresamarbejdet.

Mål Derfor vil vi på Lundehusskolen: sikre at skolebestyrelsen har fokus på elevtrivslen sikre at teamsamarbejdet foregår på evidensbaseret og systematisk grundlag sørge for aktive trivselsgrupper i alle klasser systematisk følge op på målinger af elevernes trivsel, f.eks. Københavnerbarometeret gennem en årlig handleplan Derfor lægger vi vægt på … i vores daglige arbejde: systematisk kommunikation og forventningsafstemning i skole- hjemsamarbejdet. at børn/voksne og børn/børn har en anerkendende tilgang til hinanden. fortsat udvikling af venskabsklassekonceptet. god klasseledelse. at alle, voksne og børn, udviser ejerskab over for skolen. sociale arrangementer, som styrker klassefællesskabet

Interne mål: at alle påtager sig ansvar for et godt arbejdsmiljø. systematisk opfølgning på medarbejdertrivselsundersøgelser. sociale arrangementer, som styrker fællesskabsfølelsen i medarbejderstaben.

Den Åbne og Mangfoldige Skole På Lundehusskolen er mangfoldighed en væsentlig del af vores selvforståelse. Børnene skal opleve, at der er plads til alle uanset, at vi er forskellige, og de skal opleve, at mangfoldigheden er en styrke. På Lundehusskolen mener vi, at det er vigtigt, at børnene oplever, de er en del af det omgivende samfund. De skal erfare, at de kan bidrage positivt til lokalsamfundet. Derfor vil vi i samarbejde med kultur-, forenings- og erhvervsliv give eleverne oplevelser og udfordringer, der kan give et større perspektiv på undervisningen og livet generelt. Vi inviterer parterne til at være en del af undervisningen på skolen, og vi flytter undervisningen ud af huset. Børnene skal selv opleve, at det man lærer er værdifuldt og kan bruges også uden for skolens rammer. Gennem samarbejde med erhvervslivet, foreninger og kulturinstitutioner får eleverne større kendskab til og forståelse af omverdenen, og gennem entreprenante forløb oplever de, at deres kompetencer er værdifulde – også for andre end dem selv. Folkeskolereformen indebærer, at skolerne i højere grad skal åbne sig over for det omgivende samfund. De skal i større udstrækning inddrage det lokale idræts-, kultur-, foreningsliv og samarbejde med den kommunale musik- og ungdomsskole.

Mål Derfor vil vi på Lundehusskolen: inddrage lokalsamfundet på alle klassetrin udnytte forældrenes ressourcer og kontakter. invitere foreningslivet ind i skolen samt udbygge det eksisterende samarbejde have en læseplan for Åben Skole gøre skolen til en aktiv medspiller i lokalområdet Derfor lægger vi vægt på … i vores daglige arbejde: at bruge elevernes projekter og produkter til at fortælle om skolen. samarbejde med erhvervsliv samarbejde med kulturinstitutioner. samarbejde med foreningslivet markere Lundehusskolens Grundlovsdag. markere FN´s modersmålsdag.

På Lundehusskolen er skolen en fælles opgave. Vores udgangspunkt er, at skole, forældre og elever har tillid til hinanden. Vi mener, at krav og forventninger er en naturlig del af samarbejdet for at sikre børnenes positive udvikling. Krav og forventninger betyder, at vi forpligter os over for hinanden. Det forpligtende fællesskab sikrer, at alle tager ansvar og samarbejdet foregår med en gensidig respekt. Det gør, at vi sammen holder retning og sammen finder den bedste løsning. Når alle oplever sig som en del af helheden, vil man kunne opleve synergien i fællesskabet. Det vil sige, at ved selv at tage ansvar, vil man opleve at andre hjælper med at dele ansvaret. Det Forpligtende Fællesskab

Mål Derfor vil vi på Lundehusskolen: udvikle og grundfæste traditioner være tydelige omkring de gensidige forventninger værne om den gensidige respekt mellem alle skolens aktører være tydelige i vores kommunikation. Derfor lægger vi vægt på … i vores daglige arbejde: ordensregler på klasse-, årgangs- og skoleniveau i samarbejde med eleverne. trivselsforældre i alle klasser holddannelse på tværs i årgangene. at arbejde med sociale kompetencer. fællesamlinger.

Interne mål: til stadighed udvikle vores teamsamarbejde på et systematisk og evidensbaseret grundlag. løbende udvikle fagteamsamarbejdet.

Anerkendende Børnesyn På Lundehusskolen møder vi hinanden med positive forventninger. Vi ved, at den personlige anerkendelse er fundamental for børnenes selvværd og udvikling. Derfor gør vi alt for, at give børnene en oplevelse af at føle sig set og hørt. Vi lægger vægt på at se på børnenes handlinger ud fra deres intentioner og behov. Skolen arbejder på, at børnene møder hinanden anerkendende. Konflikter er uundgåelige, men oplevelsen af at blive anerkendt og værdsat sikrer et lavere konfliktniveau, og dermed kan man lettere finde løsninger på konflikterne.

Mål Derfor vil vi på Lundehusskolen: lytte til børnene vægte dialogen og den gode omgangsform i samværet med børnene have fokus på børnenes styrker og kompetencer, og bruge dette i skolearbejdet Forholde os til både barnets adfærd og barnets perspektiv. Derfor lægger vi vægt på … i vores daglige arbejde: at bruge intern observation og supervision i arbejdet med børnene. at bruge teamsamarbejdet og LP-arbejdet til analyse og sparring. at skabe inkluderende fællesskab gennem dialog. at have fokus på sproget både mellem voksne, mellem børn og mellem børn og voksne.

Interne mål: understøtte medarbejdernes anerkendende og professionelle tilgang til børnene