Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
At forholde sig professionelt Anne Skov
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
DE FIRE KUFFERTER Umødte behov Tabte selv Overlevelsesstrategier Imago
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Oplæg - Mentorskab Praksisnær ledelse.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
•Åbner døre og viser vej ind i det danske samfund •Matcher flygtninge-/indvandrerkvinder med kvinder, på det danske arbejdsmarked •Skaber et netværk af.
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Relationer – børn og voksne
Samarbejde mellem a-kasser og jobcentre
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Synshandicap og beskæftigelse
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Forstå referencetillidskurven
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Vejlederens kommunikation
NETVÆRK Dit netværk er nyttigt, når du har brug for at få
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Gruppeudviklingssamtaler
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Mentorforløb mere end bare sidemandsoplæring
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Ledelse i forskellige retninger
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Strategisk kommunikationsmode, der kan fungere som isbryder og opvarmer overfor virksomhederne Udgangspunkt: En produktionsvirksomhed, der allerede har.
W ORKSHOP 2 Samtalemodel til virksomheder. F ØRSTE KONTAKT : Vække virksomhedens interesse for at få besøg af skolen. Virksomheden har historik for at.
Sådan bruger du præsentationen
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
MØDE MED ARBEJDSGRUPPERNE DEN 7. MAJ Møde med arbejdsgrupperne den 7. Maj 2008 Skolesammenlægning: udfordringer og opmærksomhedspunkter.
Når udfordringer bliver muligheder Nadia El-Gendi, seniorkonsulent 29 april 2016.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Centralforeningen for Stampersonel
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Fortæl din makker hvad dine vigtigste arbejdsopgaver er.
Kommunikationskursus
Præsentationens transcript:

Mentors rolle og mentoropgaver

En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for mentee for at facilitere udvikling/læring hos mentee. Mentor tager udgangspunkt i mentee i en ligeværdig dialog Brug din: erfaring, viden, dit netværk...

Lille indsats gør en stor forskel Større forståelse for andres situation Større forståelse for kulturel mangfoldighed Indblik i andre kulturer (og i egen) Refleksion over egen person Udvikling af egne kompetencer Mentorernes udbytte

Inden mentee starter

Hvad forventer min leder? Hvad forventer jobcentret? Hvad er målene for forløbet? Hvor meget tid kan jeg bruge på mentorrollen? Afklar din opgave

Er dine kolleger informeret om din opgave og rolle? Ved de, hvor meget tid, du skal bruge på det? Ved de, hvem der løser dine opgaver imens? Hvem har ansvar for at informere om det? Informer dine omgivelser

Hvad skal der ske den første dag? Er der styr på det praktiske (arbejdstøj, arbejdsplads, telefon, adgangskort/nøgle mv.) Hvem skal tage imod mentee, og hvem skal han møde? Er der et sted I kan sidde og tale sammen? Hvad hedder mentee (og hvordan udtales det)? Er der lagt en plan for den første tid? Forbered dig til at tage imod mentee

Når mentee starter

Skal I drikke morgenkaffe sammen? Skal du vise rundt på virksomheden sammen med nogen? Hvad vil du fortælle om (virksomhedens historie, hvorfor du selv er glad for din arbejdsplads...) Hvad er der af uskrevne normer og regler, mentee skal kende? Tag godt imod mentee

Hvad står der i aftalen med kommunen (kandidatkontrakten)? Hvad forventer I af hinanden (samarbejdsaftalen)? Hvordan skal jeres spilleregler se ud? Afstem forventninger med mentee

Undervejs

Er du åben overfor mentee? Husker du at fortælle om dig selv? Viser du interesse og respekt for mentee? Skab tillid og tryghed

Giver du mentee positiv opmærksomhed? Lægger du mærke til, når mentee gør det godt – og siger det? Følger du op på jeres aftaler? Fortæller du mentee, når det ikke går så godt? – og hjælper ham til at gøre det bedre? Følg op og giv feedback

Er du opmærksom på dine personlige grænser? Er du opmærksom på dine faglige grænser? Er du opmærksom på mentees grænser? Taler I åbent om tingene – inden de udvikler sig? Vær opmærksom på grænser

Hvordan kan din leder bakke dig op? Hvordan kan kommunen bakke dig op? Hvordan kan dine kolleger bakke dig op? Er der nogle mentoropgaver, andre bedre kan løse? Husk: du er ikke alene

Inden mentee stopper

Hvordan kan du bedst hjælpe mentee videre? Kender du nogen, der kan hjælpe mentee videre? Hvordan siger du farvel til mentee på en god måde? Hvordan skal jeres forhold være, hvis mentee bliver ansat i virksomheden? Skab en god afslutning på forløbet

Opmærksomhedspunkter Læg ikke jeres egne ambitioner over på mentee Mentee skal kunne følge med (læg det rette tempo) Du skal ikke overtage mentees ansvar for sig selv. Det er mentee selv, der skal ændre sin situation. Du skal støtte mentee i at finde en god måde at gøre det på Pas på du ikke brænder ud som mentor Vær opmærksom på forestillinger og fordomme