Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Advertisements

Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Frøslev-Padborg skole
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Skolepolitiske visioner og mål
Med blik for at bruge markedets, virksomhedernes og samfundets bevægelse - Region Midtjyllands initiativ.
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Darum skole 4. november 2013.
Fra innovation til projektudvikling
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
At udforske sin egen praksis
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Først - hvad er et projekt?
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Den gode projektansøgning
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dokumenter Lærer Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
SFU 6. november 2011 Mette Lyshøj Politisk konsulent i 3F Trepartsforhandlinger og 3F’s forventninger til regeringen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
At deltage i projektarbejde
Inklusion og inkluderende processer
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Bæredygtige indkøb i Region Midtjylland v. Bjarne Schmidt Nielsen (formand for det midlertidige udvalg om indkøbspolitikken)
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Inklusion: Workshop 2 ”Mangfoldighed skaber værdi” - modeller for organisering af inklusionsarbejdet på efterskolerne HUI LI, (CAND. MAG I PÆDAGOGIK OG.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
HANDLING OG PLAN1 Brancheskolernes nye styrelsesordning NOTAT Vedr. OVERGANG TIL SELVEJE.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
OLIE- OG MINERALSTRATEGI Grønlands Arbejdsgiverforening – input til fremlagt:
Forslag og konsekvens1 Brancheskolernes forandringsproces Nye samarbejdsformer.
Forslag og konsekvens1 Brancheskolernes forandringsproces Modellerne på tværs.
Politisk system og lovgivning i Danmark Sosu Fyn Jan Christiansen.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
At møde fremtidens behov Den moderne brancheskole skal kunne: Møde udfordringer og krav i en foranderlig verden  Udnytte potentialer og ressourcer i forandringerne.
Forslag og konsekvens1 Velkommen til Konferencen Forslag og konsekvens.
HANDLING OG PLAN1 Repetition af modellen. HANDLING OG PLAN2 Repetition af modellen FORMÅL  Sikre at vi fortsat har samme forståelse af udgangspunktet.
MØDE MED ARBEJDSGRUPPERNE DEN 7. MAJ Forberedelse til bestyrelse 1 OPGAVER: Styrelsesgrundlaget: Udarbejdelse af vedtægt og forslag til forretningsorden.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Brancheskolernes forandringsproces
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Rammeaftale 2018 – Baggrund og opstart
Virksomhedssamarbejde
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Handlingsplan 2015.
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Digital forandringsledelse
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Præsentationens transcript:

Muligheder og perspektiver1 Indledning

Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne skal have en ny styrelsesordning med større frihedsgrader og mere ansvar for udvikling af uddannelserne, fastholdelse af elever og økonomistyring end tilfældet er i dag

Muligheder og perspektiver3 Processen – formål # 2 2. At erhvervslivet skal have større indflydelse på uddannelserne og på skolernes drift og udvikling

Muligheder og perspektiver4 Processen – formål # 3 3. At forandringerne skal ske i en proces præget af involvering, gennemsigtighed og et højt informationsniveau

Muligheder og perspektiver5 Processen – formål # 4 4. At processen hovedsageligt omhandler Brancheskolernes styrelsesordning og derfor ikke i væsentligt omfang inkluderer eventuelle ønsker om ændringer i uddannelserne.

Muligheder og perspektiver6 Processen – temaer Styringssystemer JuraFrihed Modeller Mulighed Aktører Begrænsning Økonomi & administration Organisering & ledelse Kvalitet & udbud Fundament Kultur & historikFaktuelle informationer 1) 2) 3)4) 5)

Muligheder og perspektiver7 Processen – faseopdeling  Planlægningsfasen  Afklarings- og idéfasen  Bearbejdnings- og forslagsfasen  Handlingsplan og udmøntningsfasen  Afprøvnings og overgangsfasen  Implementeringsfasen  Evalueringsfasen

Muligheder og perspektiver8 Processen – aktiviteter # 1 KONFERENCE 1: 31.marts – 1.april 2007, Svendborg MULIGHEDER OG PERSPEKTIVER Denne konferences primære mål er, at deltagerne skal udvikle og kende til hinandens forestillinger om øget frihed og mere ansvar til brancheskolerne. Vi vil arbejde med at få et fælles billede af de muligheder, der er for styring af erhvervsuddannelserne gennem ændringer i styrelsesformen og principper for tildeling af økonomiske ressourcer forskellige modeller for tilsyn/bevilling og krav til skolerne, forestillinger om involvering af erhvervslivet og det omgivende samfund ændringer i organiseringen af skolernes ledelse og SIIPs tilsyn Vi folder forskellige muligheder og scenarier ud, ser nærmere på aktørerne og deres roller i forskellige styrelsesmodeller, drøfter perspektiverne for erhvervsuddannelserne og skolernes behov for frihed overfor SIIPs behov som myndighed for gennemsigtighed og tilsyn.

Muligheder og perspektiver9 Processen – aktiviteter # 2 KONFERENCE 2: maj 2007, Grønland FORSLAG OG KONSEKVENS Den anden konferences primære mål er at fokusere på, hvilke konsekvenser har mere konkrete forslag og ønsker for skolernes drift og udvikling, når de skal omsættes til dagligdag både på skolerne og i SIIP Vi vil især arbejde med hvilke krav, der stilles til den økonomiske, ledelsesmæssige og administrative praksis, Vi fokuserer på behovet for forandringsprocesser både i skolernes og SIIPs praksis. Konferencen slutter forhåbentlig med en skitse til en ny styrelsesordning, samt en involveringsplan for skolerne i forberedelsen til afprøvningsåret 2008.

Muligheder og perspektiver10 Processen – aktiviteter # 3 KONFERENCE 3: september 2007, Grønland HANDLING OG PLAN Den tredje konferences afsæt er de gennemarbejdede forslag fra SIIP m.fl.. Her drøftes mere detaljerede konsekvenser af et forslag om selveje og ny styrelsesordning, for skolernes ledelse og økonomi, for udbud og samarbejde, for elever og interessenter og for SIIPs varetagelse af tilsyn og ansvar for de politiske måls opfyldelse. Konferencen sætter fokus på hvem, der skal gøre hvad, for at målene nås bedst muligt for de involverede parter hvordan kan en plan for afprøvnings- og udmøntningsåret udarbejdes, så resultatet bliver så realistisk og samtidigt åbent som muligt hvordan gennemføres en intern ”forandringskampagne”, der ruster deltagerne til forandringerne og afprøvningsåret

Muligheder og perspektiver11 Processen – dialogforum  Weblogen er et dialogværktøj der skal bruges i den igangsatte proces, hvis formål er at etablere en ny og moderniseret styrelsesordning for de grønlandske brancheskoler.  Blogen vil desuden være det sted hvor skolerne, SIIP og øvrige interessenter kan finde relevante informationer om såvel processens forløb og resultater som udgivelser, rapporter, love, cirkulærer, eksempler m.m. 

Muligheder og perspektiver12 Konferenceprocessen KONSULENT TILGANG:  Vi kan facilitere og støtte jeres proces  Vi ved IKKE hvad der er bedst for jer  Vi ved en masse om styring i forskellige modeller  Vi har erfaring med selvstyrets forskellige muligheder og begrænsninger Konsekvensen for konferenceprocessen: Vi rammesætter jeres samtaler med hinanden – I vurderer relevans Vi stiller spørgsmål til jeres ”multivers” - I følger svarene med nysgerrighed Vi samler op og konkluderer - I vurderer betydning og konsekvens Vi stiller krav om et produkt som en del af processen - I leverer dokumentationen

Muligheder og perspektiver13 Konferenceprocessen Samtaledomænerne Produktionsdomæne Personligt domæne Refleksionens domæne Produktionen Handling Regler Love Nysgerrighed Neutralitet Tanke Multivers Værdier Etik ”Synsninger” Kultur Mening