Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Dansk Folkeoplysnings Samråd Folkeoplysningspolitik.
Hvad er internationalisering
November 2010 Skolefusion i Fredensborg. November 2010 Fusionsplan Fusionsplanen er blevet til på baggrund af konstruktive drøftelser i: -Skolebestyrelserne.
‘Compacts’ i konkurrencestaten
John.M.Nielsen Metode & Co.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Uddannelse, beskæftigelse og det danske produktivitetsproblem Carl-Johan Dalgaard Beskæftigelsesrådet
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
Uddannelsesparathed - hvad er det
Katastrofen – årsager og konsekvenser
© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at.
Dansen omkring handicapbegrebet
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Danmark i en globaliseret verden
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Intro og Problemformulering
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
DER ER RÅD TIL VELFÆRD København 30/
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Kodeks for offentlig topledelse
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Konfigurationsskolen
Uddrag af politiske principprogrammer
Introduktion til ideologiske forgreninger
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
KIRKERNES ROLLE I FRIVILLIGHEDSSAMFUNDET Nyborg Strand den 4. november 2011 Centerleder Laust Kristensen 1.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Inklusion og inkluderende processer
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Niger. Fakta om Niger  Verdens fattigste land*  Befolkning 18 millioner  Højeste befolkningstilvækst 3,8%  Yngste befolkningsgennemsnit 15,1 år 
Hilligens begreber til forløb- og stofvalg Elevernes eksistentielle behov behov der har eksistentiel betydning for elevernes (samfundsmæssige) liv, og.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
UU årskonference Stort behov for strategisk ledelse i det offentlige – men det er ikke uden dilemmaer  Kurt Klaudi Klausen, professor i offentlig organisation.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
EU’s fiskeripolitik, privatisering og Ocean Grabbing
Frankrigs Europapolitik under Hollande – holder den fransk-tyske akse?
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Bløde færdigheder er hård valuta
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet

”Institutioner… er grundlaget for vores samfundsliv. De består af formelle regler, overvågnings- og sanktionsmekanismer samt betydningssystemer, der definerer den sammenhæng, som individer, erhvervsvirksomheder, fagforeninger, nationalstater og andre organisationer opererer i og samvirker med hinanden inden for. De afspejler de midler og den magt, som de, der har skabt dem, har, og de påvirker fordelingen af midler og magt i samfundet. Når de først er dannet, er institutioner magtfulde ydre kræfter, der er medvirkende til at bestemme, hvordan de handler i den. Institutionerne kanaliserer og regulerer konflikter og sikrer således samfundets stabilitet” (Campbell, 2004, s. 14)

Institutioner og funktioner Samfundet som organisme Institutionernes rolle Funktioner i det funktionsopdelte samfund Institutioner er seje og samfundsbevarende Når institutionen ikke længere opfylder en funktion, så forsvinder den.. Med mindre den omdannes til at varetage nye funktioner.. (presset på efterskolerne..fra dannelse til uddannelse..)

Efterskolen – en samfundsinstitution? Hvad har skabt/forårsaget efterskolens opståen? Hvad er efterskolens nuværende funktion? (set fra statens, markedets, lærerens, elevens og forældrenes perspektiv) Kan efterskolen opfylde forskellige funktioner for de forskellige interessenter?

Efterskolens formål og funktion Efterskolens formål og funktion – set fra et statsperspektiv (ikke set fra elever, studerende eller lærere): Sikre statens og samfundets opretholdelse – på nye betingelser Udvikle kompetencer, der sikrer statens, erhvervslivets og demokratiets opretholdelse Overlevere værdisæt

Institutioner som bevarende eller forandrende? Hvad skal efterskolen? kæmpe for et dannelsesideal, der tilhører en anden tid eller kæmpe for et nyt tidssvarende ideal? Hvis efterskolens funktion er at udvikle elevernes kompetencer med henblik på at sikre virksomhedernes og statens overlevelse, så er den internationale kontekst af afgørende betydning. Er efterskolen nødvendig for sammenhængskraften?

Den accelererende globalisering – nutidens og fremtidens verden Staten og samfundet placeres i en ny økonomisk og politisk arkitektur Samfundsinstitutionerne omdannes og tilpasses nye krav Samfundsinstitutioner fastholder formål og funktion

Globalisering/konkurrencestaten Europa Pluralisering – norm- ogautoritetshierakierne undermineres Tyngdepunkt forskydes.. (Asien) Kampen mod terror Demokratiets ændrer karakter…

Konkurrencestaten – en tese Konkurrencestaten og globaliseringen Fremtiden for konkurrencestaten – varer den ved? Vil I definere efterskolens indhold og funktion i forhold til konkurrencestatstesen? I så fald: drop 10. klasse, styrk de boglige fag, øg gennemførselsprocenten, øg antallet af 9. kl. elever, der gennemfører en ungdomsuddannelse – og halvdelen af efterskolerne bør have adgangsbegrænsning i form af karaktergennemsnit og optagelsesprøve

Konkurrencestatens implikationer Demokrati (herunder stat-borger-relationen) Forvaltningsstruktur Innovationskraften Husk! Jo mere vi taler om konkurrencestaten, jo mere gør vi den til virkelighed! W.I.Thomas sagde: ” Hvad mennesker definerer som virkeligt, det kan blive virkeligt i sine konsekvenser”.

Staten og de moderne institutioner Hegel: Den moderne stat Stat FamilieSamfund

Institutionernes forandring – i lyset af konkurrencestaten Hvad sker der med rammerne for væsentlige samfundsmæssige institutioner? Hvordan forandrer det institutionerne? Den politiske autoritet – magtcentralisering –teknokratiske begrundelser Offentlig-privat Politik-økonomi Stat-marked-civil samfund Kontrakten Sammenblanding af forskellige logikker

Hvilken rolle ønsker efterskolen at spille? Diagnosen må være ”rigtig”! Har I en samfundsvision? Har I fælles konsensus om nogle kerneværdier? Hvad er jeres styrke? Og svagheder? Vil I gøre noget ved demokratiet og/eller innovationskraften?

Efterskolernes bidrag til samfundet Skepticisme som vidensform Faglig viden overføres Autoritetsrelationer baseres på begrundet legitimitet ”kulturmøder” – forudsætning for mønsterbrydning og innovation Afprøvning af demokratiske modeller National identitet med udsyn Medborgerskab – ret og pligt

Uddannelsessystemets udfordringer Skabe nysgerrige børn og unge Bidrage til nytænkning (innovation) Borgerånd Dannelse Faglige kompetencer Inklusion/eksklusion

Hindringer Den forvaltningsmæssige styringslogik Efterskolen er blevet statens instrument Og andre forhold…

Uddannelse, uddannelse og uddannelse Uddannelse: hvorfor og for hvem? Videnssamfundet… Uddannelse for staten, samfundet og borgeren Forskellige mål, forskellige perspektiver

Videnssamfundet... Videnssamfund, opkvalificering, faglighed og kompetencer... En nødvendighed fordi globaliseringen og teknologien skaber et videnssamfund... Videnssamfundet fordrer mere viden, bedre viden, innovativ viden... Men investerer vi i de rigtige uddannelser?

Da Grundtvig fyldte Danmark havde arbejdsløse berørt af ledighed i 1983 Staten havde 70 milliarder i underskud

Da Grundtvig fyldte De sidste år har Danmark klaret sig godt Danmark har produceret viden og innovation Vi har imødekommet kravene fra videnssamfundet.. Danmark på top 5 på alle ranglister (EU, OECD, World Economic Forum)

Fra 1983 til 2008 En verdensøkonomisk optur.. Globaliseringen og europæiseringen De politiske og især økonomiske aktører drog fordel heraf Hvem udnyttede den? En generation af unge med skolegang i 70’ere og 80’erne

2012 Negativ vækst i eurozonen Job forsvinder Svagt stigende arbejdsløshed Svagere konkurrenceevne Problemet: arbejdsløse og mennesker på overførselsindkomst For lavt uddannelsesniveau Hvem skal løse problemerne? De arbejdsløse og uddannelsesinstitutionerne

Efterskolerne har svarene på krisen Socialt inkluderende Demokratisk dannende Alment dannende Kulturmøder Sund skepsis Faglig viden Uddanner ca af en årgang Reelt innovative borgere kan udvikles her…