EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Advertisements

1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Kontanthjælpsreformens betydning for unge Specialkonsulent Anne Louise Hertz, BRHS Vejledningstemadag - fredag.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
24. November 2014 Ved Arbejdsmarkedschef Torben Bahn Petersen.
Way2Go - Din vej til en erhvervsuddannelse Brobygning til uddannelse – unge lediges vej til uddannelse Roskilde Kongres & Idrætscenter Onsdag d. 12. november.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobrotation - den bedste opfindelse siden skiveskåret rugbrød.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Nytteindsats V/ Anne Riis.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Måske for bredt? UURS konference 2016 EGU vejleder Søren Krabbe UU Roskilde/Lejre.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 10. december 2014.
Dato: 3. februar 2011 Titel: Fokus på Samarbejdet med Jobcentret og UU Fokus på samarbejdet mellem Jobcentret og UU Ungegruppen i Jobcenter Hedensted UU.
Kvalitet i skolepraktik Hvordan skaber vi et godt alternativ til den ordinære praktikaftale Direktør Peter Amstrup Formand Danske Erhvervsskoler – Lederne.
OK 2015 Forlig med RLTN Det generelle forlig og overenskomsten (leder)
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Broforløbet-Esbjerg, Varde og Vejen. Projektets formål: At lave en model for opkvalificering af målgruppen, som efterfølgende kan danne skole for, hvorledes.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Mulighederne i Jobcentret for unge med Aspergerdiagnose
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
UUV Køge Bugt Hvem er vi? Hvad er UUV?
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
Præsentation af resultaterne fra
Ufaglært til Faglært.
Online arbejdsmiljøuddannelse
Brobygning – EUD og efterskolerne
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Uddannelsesplanen.
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Velkommen til TECHCOLLEGE
JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016
UU og Jobcenter samarbejdet Praksis-eksempler
Ekspertudvalgets anbefalinger - et forsøg på overblik set med UU øjne
Tro på dig selv - det gør vi
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Handlingsplan for øget gennemførelse
Netværksmøder - voksenlærlingeordningen
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
UNI•Cs kampagneaktiviteter med fokus på det opsøgende arbejde
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Hovedtræk i politisk aftale om kontanthjælpsreform Regeringen, Venstre, Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti L223 fremsat 28. maj 2013.
Forældremøde.
Regeringens udspil om reform af de forberedende uddannelser ”Tro på dig selv – det gør vi” 31. maj 2017.
OK18 Det statslige forlig
Undervisningspligten
Fastholdelseskaravanen
Tilmelding til uddannelse 2018
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
Forberedende ungdomsuddannelse – FGU
Nyt fra ministeriet Billeddias
Ønske om sammenhængende uddannelsespolitik
SPS på ungdomsuddannelser
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Sæt skub i EGU Konference den 24. februar 2010 Chefkonsulent Ann B
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets Uddannelser Overgange til bygge og anlægsbranchen for elever, der gennemfører uddannelse i ErhvervsGrundUddannelsen (EGU). 1

EGU – fakta: 1. For unge under 30 år, som ikke umiddelbart er i stand til at gennemføre en anden kompetencegivende ungdomsuddannelse. 2. Formålet er, at de opnår kvalifikationer til at fortsætte i en erhvervskompetencegivende uddannelse, eller opnår beskæftigelse på arbejdsmarkedet. 3. EGU tilrettelægges individuelt sammen med den unge, vejlederen og arbejdspladsen. 4. EGU varer 2-3 år. 5. Fra 20 til 40 uger skal være skoleforløb. 2

6. Den resterende tid er en praktikplads på en arbejdsplads, hvor den unge er ansat i følge overenskomst 7. Praktikpladsen kan kun godkendes, hvis virksomheden er bekendt med muligheden for at oprette en uddannelsesaftale i.h.t. loven om erhvervsuddannelser. 8. EGU er derfor også et tilbud til virksomheder, som ikke kan godkendes til de ordinære erhvervsuddannelser (for små, for specialiseret m.v.) 9. Både skoler og praktikpladser skal være informeret om den samlede plan, og vejlederen skal være tilknyttet i hele forløbet. 10. En EGU plan kan justeres undervejs og kan afbrydes ved f.eks. optagelse på anden kompetencegivende ungdomsuddannelse, eller fastansættelse på praktiksted 3

Baggrund for projektet Aftale mellem regeringen (Venstre og Konservative) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om en Praktikpladspakke7. maj 2009 ”Der gennemføres en omlægning af finansieringsmodellen for egu til en refusionsordning, hvorefter kommunerne i stedet for at blive fuldt kompenseret over bloktilskuddet (budgetgarantien) modtager en delvis statslig refusion op til et bestemt beløb pr. elev. Kommunerne får dermed styrket de økonomiske incitamenter til at igangsætte egu-forløb frem for at lade de unge modtage kontanthjælp.” Der indføres et løntilskud på 30 kr. i timen i prøveperioden til virksomheder, der opretter nye praktikpladser i erhvervsgrunduddannelsen (egu). Fokus på EGU som indsats område 4

Baggrund for projektet Organisationerne 3F, Dansk Byggeri og TIB ønsker med ordningen på bygge og anlægsområdet. Protokolat februar

Baggrund for projektet Samarbejdspartnere : Byggeriets Uddannelser, Selandia, EUC Sjælland, KorsørProduktionshøjskole Ansøgning og bevilling til et FOU-projekt i perioden Indledende udarbejdelse af EGU-præsentationsfoldere. Elev- Virksomhed. Elektronisk kompetenceskema til EGU-forløb rettet mod kompetencerne på en af grundforløbene i uddannelserne. Grundforløbskompetencer – personlige kompetencer Visitation og afklaring af potentielle elever Kontakter til vejledningerne i Slagelse, Korsør og Næstved Kontakt til egnede praktikvirksomheder. 6

Hvem forestiller vi os som potentielle elever? - Unge der ønsker arbejde / uddannelse indenfor byggeriet. -Unge der ikke er ”parat” til en EUD uddannelse. Grundet : Manglende Modenhed, Skoletræt, Vanskeligt ved det boglige. Spottet i folkeskolen - dermed vejledt til denne særlige vej. - Unge der påbegynder en EUD indenfor Byg – og anlæg, men som står overfor at droppe ud. - Spottet af erhvervsskolen – og vejledt til denne særlige vej. 7

Erfaringerne med at få oplyst og kontaktet unge til egu bygge og anlæg Forestillede os: - at de unge ville stå i kø. -at vejlederne ville vejlede mange til forløbet. -at jobcenteret ville vejlede mange til forløbet. -at erhvervsskolen ville bruge det aktivt i forhold til frafalds problemstillingen. -at flere af de unge som i forvejen vejledes til EGU, ville den vej. -MEN Resultatet har været yderst beskedent. KUN 1 elev. Årsag kan være : for lidt info, de unge vil ikke, drukner i alle mulige andre aktiviteter og kampagner 8

Hvad har der været gjort i forhold til information. -Folder til potentielle elever. -Folder til potentielle praktikværter /arbejdsgiver. -Orientering til UU og jobcenter. -Møde med Selandias erhvervsklasse. -Ide præsenteret for elever, der var vejledt til EGU. 9

EGU i ”konkurrence” med: EUD om praktikpladser Virksomhedsforlagt undervisning Praktik fra jobcenter, løntilskud Lønnen Dårlig rygte 10

11

Den unge i centrum, mulighederne. -Behov, behov. -Hvis der kun er en elev, skal vi så lukke og slukke ? -Den unge i centrum, hvad er deres behov. -Mange veje og måder for at nå målet. -Der er behov for et fleksibelt uddannelsessystem. -EGU er en pind, PBE en anden

Den unge i centrum, mulighederne. -Eleverne begynder typisk på Grundforløbene efter 9. klasse. -Screening i de første uger. -Skolerne / Underviserne forsøger på mange måde at fastholde eleverne. -Nogle grupper unge kan opfattes som en udfordring. -Der er behov for at brede viften ud med mulighederne. -Udbrede kendskabet og mulighederne i EGU. -Andre initiativer som PBE. -Samarbejde mellem undervisere og vejledere. Internt og eksternt. -Udbrede kendskabet til EGU. -Vi skal samarbejde på tværs af institutioner. 13

Den unge i centrum, mulighederne. -Samarbejde mellem undervisere og vejledere. -Internt og eksternt. -Vi skal samarbejde på tværs af institutioner. -Mindre kasser og mere ung. -Mere ung og mindre kasser. 14