Overgange ml. barn og voksen Borger 1 1 Borger henvender sig til kommunen om mulighed for hjælpemidler 2 2 1 1 1.2 1.5 1.6 2 2 3.1 3.2 3 3 Deltagelse i.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sekretariatet for Lægelig Videreuddannelse
Advertisements

Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Udkast til rammeaftale på det specialiserede socialområde for Specialkonsulent, Hilde E. Thun Holst Politiske visioner Faglig udviklingsstrategi.
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Fra inkontinensproblem til bevilling
Informationsmøde for koordinatorer i de faglige netværk – rammeaftalen for det specialiserede socialområde Konsulent Ann Kühnel Liljenberg, Sekretariat.
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Platangårdens Ungdomscenter VISO – leverandør
Visitation til børne-ungdomspsykiatrisk afd.
Kriterier for opstart af handicapkoordinator på borgersag
Den gode ansøgning Til LAG Himmerland
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Tast selv-service – opret fuldmagt
Convergens / Mads Anker Højlund
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Samarbejdet mellem kommuner og krisecentre
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Red Barnet Kalundborg FRITIDSKONTOEN
Jan Nielsen praktiserende læge Århus
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
AER – Tilskud til faglige udvalg og lokale uddannelsesudvalg Hvordan gør vi?
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Deltidsansatte - HR/psl1 Deltidsansattes adgang til et højere timetal Aftalen er indgået mellem KL og KTO - tiltrådt af Sundhedskartellet. –Delimplementering.
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Akut Forløbsbeskrivelse ved ansøgning om kontanthjælp med Grønt Kort (grøn bølge) 1 1 Decentrale aktører tildeler Grønt kort til relevante borgere Figur.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
Overgange ml. barn og voksen Opstart på baggrund af materiale fra PPR og deltagelse i skolemøde 2 2 Borger 1 1 Deltagelse i skolemøde Deltagelse.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
1 Undersøgelse blandt tekniske forvaltninger i kommunerne Dansk Energi oktober 2010.
Borgerens oplevelse af den kommunale forvaltning.
Indgangen til kommunen 2 2 Borger 1 1 Borger erhverver hjerneskade Deltagelse i koordinerende udskrivningmøde Er.
Jobcenter Helsingør indsats i forhold til flowet mellem A – dagpenge og sygedagpenge Indsatsen begyndte i oktober 2012 Indsatsen blev iværksat da vi havde.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
1 Rehabiliteringsteam – består af: Jobcenteret: 2 beskæftigelsesmedarbejdere 5 deler posterne imellem sig og går på skift Tilstræber, at den ene er repræsenteret.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Tværfagligt samarbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Handleplansarbejde Opstart af udarbejdelse af handleplan 2 2 Borger 1 1 henvender sig til kommunen Deltagelse i handleplansmøde
Netværksmøde for socialrådgivere indenfor senhjerneskadeområdet øst for Storebælt ’Den koordinerende sagsbehandler’ Mia Schneider D. 21. okt
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
Forpligtende aftaler - og loyalitetsaftaler
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Informationssikkerhed ved Morten Eeg Nielsen og Julie Sigh
Skabelon til samarbejdserklæring
Investering i efterværn
Tilslutning til den nye inddrivelsesløsning
Fra visitator til borgerkonsulent
Vejledning til jer, der bevilger kørsel
Databehandleraftaler
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Hjerneskaderådgivningen CFK
GUIDE TIL BRUGEN AF MAPPER I MINE DOKUMENTER
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

Overgange ml. barn og voksen Borger 1 1 Borger henvender sig til kommunen om mulighed for hjælpemidler Deltagelse i afprøvning Forløb afsluttes 4 4 Nej Ja Handlevejledning for overgangen mellem barn/ung og voksen Kvitterings svar Kvitterings svar Ja Nej Ja Standardsag Opret sag Drøft mulighed for anden lovgivning Udarbejd fælles afslagsbrev Forløb afsluttes Ja Nej Kvittering til borger Opret sagAnsøgning modtages Er der oprettet sag? Journaliser ansøgning Videresend ansøgning Er der koordinator/ Kontakt- person? Kontakt til koordinator/ Kontakt- person Kvittering til borger Tværfaglig koordination Afprøvning igangsættes Kan bevilling gives? Hjælpe- middel/ Boligind- retning leveres Information om afsluttet forløb til borger koor- dinator/ kontaktperson Forløb afsluttes Kvitterings svar Kvitterings svar Informa- tion til borger Informa- tion til borger Fælles afslags- brev Fælles afslags- brev Informa- tion til borger Informa- tion til borger Informa- tion til borger Informa- tion til borger 3 3 Borger informeres om det videre forløb Hjælpemid- delenheden kontaktes Hjælpemidelafdeling/ forvaltning Figur forklaring »

Arbejdsgangsbeskrivelse hjælpemidler Tilbage Hjælpemiddelenheden (visiterende ergoterapeuter og administrativ medarbejder) kontaktes vedrørende bevilling af hjælpemiddel/boligindretning. Kontakten kan både være mundtlig og skriftlig. Eventuelt modtages ansøgningsskema. Kontakten kan komme fra: borgere, pårørende, trænende terapeuter, institutioner (leverandører), tilbud (leverandører), koordinerende sagsbehandler/kontaktperson, visitatorer, hospitaler. Ved henvendelse sender administrativ medarbejder indenfor tre dage ansøgningsskema til borger (eventuelt i kopi til ansøger, hvis en anden har ansøgt på borgers vegne), der virker som kvittering til ansøger. Link til Kvitteringsskabelon 1 Administrativ medarbejder undersøger om der er oprettet borgersag i Acadre. Hvis der ikke er oprettet borgersag, gøres dette. Administrativ medarbejder modtager udfyldt ansøgningsskema. Administrativ medarbejder journaliserer ansøgningen i Acadre. Administrativ videresender ansøgning via Acadre til de visiterende ergoterapeuter. Visiterende ergoterapeut undersøger, om der er koordinerende sagsbehandler/kontaktperson tilknyttet ansøger. Dette gøres ved at: tjekke Acadre, Lyngsø og eventuelt spørge borgeren. Ved ansøgninger på børn (borgere under 18 år) sender den visiterende ergoterapeut en mail til koordinatoren i BUR. Hvis der ikke er en koordinator/kontaktperson, skal der tages stilling til om andre i forvaltningen skal informeres. Hvem der skal informeres afhænger af den enkelte sag. Det kan handle om: - BUR - Voksenrådgivningen - Visitatorer i Sundhedsteamet Hvis andre ikke skal informeres, køres sagen efter standardproceduren Visiterende ergoterapeut vurderer ansøgningen og tager stilling til om der skal gennemføres hjemmebesøg. Hvis visiterende ergoterapeut vurderer, at der bør gennemføres hjemmebesøg kontaktes koordinator/kontaktperson, og behovet for hjemmebesøg drøftes. Der tages stilling til om hjemmebesøget skal være fælles, og hvornår det skal afholdes. Administrativ medarbejder sender indenfor fem arbejdsdage skriftlig kvittering for ansøgningen samt tid for evt. hjemmebesøg inden for 3 uger. Hvis nogle aftaler er indgået med borgeren refereres disse i kvitteringsskrivelsen. Såfremt borgeren ønsker det, kommunikeres der via e- post. Link til Kvitteringsskabelon 2

Arbejdsgangsbeskrivelse hjælpemidler Tilbage Visiterende ergoterapeut vurderer og drøfter ved behov med relevante samarbejdsparter, om der er brug for tværfaglig koordinering inden sagen igangsættes. Hvem der skal inddrages afhænger af den enkelte sag. Det kan handle om: Kontaktpersoner i BUR Handicapkoordinatorer i Voksenrådgivningen Visitatorer i Sundhedsteamet Husk at afklare om der er givet samtykke til at udveksle informationer. Husk at anvende muligheden for miniteamkonferencer. Opgaven løses efter fælles aftale, herunder afprøvning og videre forløb. Afprøvning iværksættes og borger og relevante samarbejdsparter informeres om forventet forløb og tidsplan. På baggrund af afprøvning træffes beslutning om hjælpemiddel/boligindretning kan bevilliges. Koordinator/kontaktperson informeres skriftligt om beslutningen, der også dokumenteres i sagen. Hvis bevilling afslås drøfter visiterende ergoterapeut med koordinator/kontaktperson, hvorvidt anden lovgivning kan anvendes. Ved fælles afslag formuleres et fælles afslagsbrev. Dette sendes til borgeren inden 10 dage efter beslutningen. Hvis hjælpemidlet/boligindretningen bevilges informeres borgeren og koordinerende sagsbehandler/kontaktperson om forventet tidsforløb, der også dokumenteres i sagen. Hjælpemidlet/boligindretningen leveres Hjælpemidlet leveres inden for 10 arbejdsdage efter beslutningen om bevilling er truffet. Når hjælpemidlet/boligindretningen er leveret og er klar til at blive taget i brug, informeres koordinator/kontaktperson, om at forløbet afsluttes. Forløbet afsluttes.

x x Hvad betyder de forskellige figurer? x x x x x x x x Start/afslutning handicapforvaltningen Start/afslutning Samarbejdspartnere/ borger Skriftlig kommunikation fra handicapafdeling Til samarbejdspartnere/ borger Skriftlig kommunikation fra samarbejdspartnere /borger til handicapforvaltning Aktiviteter i Handicapforvaltningen Aktiviteter hos samarbejdspartnere/ borgere Skillevej/beslutningspun kter i Handicapforvaltningen Sekvensflow Informationsflow Afgrænsning af organisatoriske enheder/borgeren Tilbage