Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vejledning til jer, der bevilger kørsel

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vejledning til jer, der bevilger kørsel"— Præsentationens transcript:

1 Vejledning til jer, der bevilger kørsel
1. august går det løs med den koordinerede kørselsordning - Nye tider nye arbejdsgange

2 Om den koordinerede kørselsordning
Baggrund, samarbejdspartnere og styregruppe

3 Baggrund for Aarhus Kommunes koordinerede kørselstilbud
Fra 1. august 2016 koordineres en række af kommunens borgerrettede kørselstilbud i et fælles kørselstilbud. Det sker på baggrund af en økonomiaftale mellem Regeringen og KL om reduktion af udgifterne til kørsel. I Aarhus Kommune sker dette i form af et fælles udbud og koordination af kørsel for borgere med et fast kørselsmønster - og kørsel, der er tilrettelagt efter en individuel vurdering af den enkeltes behov samt i visse tilfælde solokørsel. Aarhus Kommunes koordinerede kørselstilbud skal føre til mere effektiv og koordineret kørsel på tværs af institutioner. Det nye fælles kørselstilbud samler kørslen for de borgere, der får bevilliget kørsel i enten Magistratsafdelingen for Sundhed og Omsorg, Magistratsafdelingen for Børn og Unge eller Magistratsafdelingen for Sociale Forhold og Beskæftigelse. Borgerne kan for eksempel få bevilget kørsel af børn med handicap til og fra særlige dagtilbud, kørsel til og fra specialskoler, specialklasser og almindelige skoler samt til aktivitetscentre for voksne handicappede og lokalcentre.

4 Hvem har ansvar for hvad
Aarhus Kommune har etableret et fælleskommunalt kørselskontor, som skal koordinere og planlægge det fælles kørselstilbud. Målet er at tilbyde borgerne den kørsel, som de er blevet bevilget, og den bedst mulige udnyttelse af vognene. Kørselskontoret har kontakten til borgerne og deres pårørende, institutioner og skoler. Trafikselskabet Midttrafik har fået opgaven med at sikre, at borgerne oplever en sikker, tryg og punktlig kørsel. I praksis kører borgerne med taxavognmænd og en række busselskaber, der har budt ind på og fået opgaven. Men det er fortsat de tre magistratsafdelinger, der bevilger kørslen til borgerne.

5 Hvad har igangsat den tværgående koordinering af kørsel?
Aarhus Byråd har efter en økonomiaftale mellem Regeringen og KL valgt, at en række af Aarhus Kommunens kørselstilbud skal koordineres pr. 1. august 2016 frem til 2022.

6 Vi må hjælpes ad For at sikre at det koordinerede kørselstilbud fungerer bedst muligt for borgere, pårørende og institutioner, har kommunen nedsat en tværmagistratslig styregruppe. Styregruppen har ansvar for at planlægge og igangsætte det fælles kørselstilbud. Det kan ikke undgås, at der vil være udfordringer i omstillingsprocessen. Derfor vil styregruppen følge implementeringen nøje og sikre, at eventuelle uforudsete problemer bliver løst.

7 Tværmagistratslig styregruppe
Styregruppen består af: Anette Juhl Winther, Borgmesterens Afdeling (Formand for Styregruppen) – Søren Degn-Pedersen, Magistratsafdelingen for Børn og Unge - Jakob Amtorp, Magistratsafdelingen for Sundhed og Omsorg – Merete Olesen, Magistratsafdelingen for Sociale Forhold og Beskæftigelse - – Børnehandicap Vacant, Magistratsafdelingen for Sociale Forhold og Beskæftigelse - Voksenhandicap

8 Fælles nyt bevillingsskema
Bevillingsskemaet skal udfyldes og sendes via mail til Kørselskontoret. Vær opmærksom på at MBU har deadline til indsendelse 15. juni 2016.

9 Håndtering af bevillinger
Magistratsafdelingerne har ansvar for at tildele bevillinger for de tilbud, de er myndighed for. Kørselskontoret har ansvar for at planlægge og koordinere kørslen. Det er nødvendigt, at bevillingsenhederne fremsender et bevillingsskema til Kørselskontoret for at sikre iværksættelse af kørsel. Dette skal seneste ske fem hverdage, før kørslen skal træde i kraft. Ved ordningens ikrafttrædelse skal alle gældende kørselsbevillinger være afleveret pr. 15. juni 2016. På MedarbejderPortalen nævnes datoen 1. juni. Denne gælder ikke MBU’s enheder. De bevilligende enheder skal altid anvende den seneste udgave af bevillingsskemaet. Den seneste udgave vil altid være tilgængelig på medarbejderportalen.

10 Hvor findes bevillingsskemaet, og hvor sendes det til??
Bevillingsskemaet findes ved at trykke på et link, der fører til medarbejderportalen. Her findes altid den version af skemaet, som SKAL anvendes. Følg link her: LINK Bevillingsskemaerne skal være udfyldt og sendt til Kørselskontoret via til adressen: inden 15. juni Løbende ændringer indberettes på samme måde.

11 Om bevillingsskemaet Skemaet indeholder følgende oplysninger:
Stamdata: Dette afsnit udfyldes med oplysninger om borgeren. Kørselsdetaljer. I dette afsnit angives, hvilke hjælpemider og særlige forhold, der skal tages hensyn til i kørselstilrettelæggelsen samt en præcisering af, hvor der skal køres fra og til hvornår. Hvis du har spørgsmål til udfyldelse af skemaet, så kontakt gerne Kørselskontoret.

12 Særaftaler i fht. indsendelse af bevillingsskemaer til Kørselskontoret:
Deadlines i fht. indsendelse af kørselsdata: MBU + Handicapcentret for Børn (§ 41): Fremsender bevillingsskemaer for nyt skoleår inden den 15. juni. 

13 Beskyttelse af personfølsomme data:
Skemaerne må ikke opbevares lokalt på drev eller i mailsystem i mere end 30 dage, da de indeholder personfølsomme data. Hvis de skal opbevares lokalt, skal de arkiveres i Edoc.

14 Kørselskontorets kontaktinformation
Mailadressen til Kørselskontoret er: Telefon: Åbningstider er alle hverdage i tidsrummet:  Mandag til torsdag kl , fredag kl Uden for Kørselskontorets åbningstid viderestilles telefonen til Midttrafik fra 1. august 2016.

15 Afslutning Hvis I har opmærksomhedspunkter, som projektet/Kørselskontoret skal være opmærksomme på, så send dem gerne til Kørselskontoret.


Download ppt "Vejledning til jer, der bevilger kørsel"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google