Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
TRIOENS OPGAVER.
Arbejdspladsudvikling
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Skabelon til strategisk plan
Den Regionale LEAN Enhed
Hvad er bestyrelsens rolle i foreningen? Struktur
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Kommunikation i projekter
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Formidlingsdelen Formidling og metode.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Kommunikation Intern kommunikation
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Medalje til Høje-Taastrup
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Mit medieprodukt er en plakat til en miljømesse..
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Hvad er markedskommunikation?
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
MED-aftale forhandling Sanne Kjærgaard Nikolajsen FOA 1.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
360° evaluering af din kommunikation. Dette er et værtøj for dig, som vil Have feedback på dine kommunikationsevner Forbedre din kommunikation Afstemme.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
TR/AMR møde 3. november 2016 MED evaluering Arbejdsmiljø.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
MED- systemet er dit – brug det!
Indre By / Østerbro LokalMED
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Overordnede bestemmelser
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Company programme - Veda
Den værdifulde arbejdsplads
Efter Karl Henrik Flyums modeller
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
Centralforeningen for Stampersonel
Efterlevelse af 8 skridt til bedre møder
Personalemøde – opfølgning på MTU
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Hvad er vores kommunikationsmål
Hvorfor lave en kommunikationsplan?
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud

TR/AMR møder oktober 20132

3

Udfordringer Hvordan kommunikerer vi, så budskabet bliver opfanget, forstået og anvendt? Hvordan kommunikerer vi, så LokalMED-udvalgets omverden får forståelse for MED-samarbejdets betydning og indhold? Hvordan kommunikerer vi, så LokalMED-udvalgets omverden får mulighed for at påvirke og kvalificere MED-samarbejdet? Hvordan kommunikerer vi, så vi sikrer at beslutninger truffet i HovedMED-udvalget formidles til resten af MED-systemet? Hvordan sikrer vi, at HovedMED-udvalget får relevant information fra LokalMED-udvalgene? 4 TR/AMR møder oktober 2013

Spørg jer selv … Hvad vil vi opnå? (mål og/eller formål) Hvem vil vi have til at reagere? (målgruppe / modtager) Hvad vil vi have dem til at gøre? (effekt) Hvad vil vi kommunikere? (budskab) Hvilke forpligtelser til kommunikation har vi (LokalMED-opgaven, MED-aftalen) Hvor vil vi kommunikere? (medie) Hvordan vil vi kommunikere? (form – og mindst mulig støj) Hvordan véd vi, om vi har nået vores mål? (opfølgning) 5 TR/AMR møder oktober 2013

Roller, opgaver og ansvar i LokalMED Hvem repræsenterer du i LokalMED? Hvad er din opgave og dit ansvar? Hvor får du informationer fra til dit LokalMED-arbejde? Hvem informerer du om LokalMED-arbejdet? Hvordan kan du medvirke til at sikre, at alle medarbejdere har medindflydelse, medbestemmelse – og tager et medansvar for: ”egne arbejdsforhold, på rammerne for arbejdet, arbejdets tilrettelæggelse og sammenhængen mellem ressourcer og arbejdsmængde”?? Hvilke forventninger til kommunikation/involvering har omverden og baglande til jer og vice versa? 6 TR/AMR møder oktober 2013

Det handler om …. 1.At prioritere indholdet i kommunikationen 2.At kommunikere med formål, mål og målgrupper for øje 3.At sikre, at budskabet får personlig relevans 4.At vælge de rigtige kanaler til kommunikationen 5.At lave en plan for kommunikation fra/til/i jeres LokalMED-udvalg 7 TR/AMR møder oktober 2013

1. Prioriter indholdet Der er rigtig meget information på arbejdspladserne. Derfor skal I prioritere: Hvad er det vigtigste budskab? – skriv det i én sætning, og skriv det først Hvad er det næstvigtigste budskab?– skriv det i én sætning 8 TR/AMR møder oktober 2013

2. Hvem er målgrupperne? Hvor arbejder de? Hvad har de tilfælles? Hvad adskiller dem? Hvad er især væsentligt for dem? Hvilke krav eller ønsker har de til kommunikationen? Hvilke præferencer har de i forhold til kommunikation? 9 TR/AMR møder oktober 2013

3. Personlig relevans Modtageren skal opleve, at budskabet har person relevans på et eller flere planer. Tænk derfor over, hvilken betydning budskabet kan have for: Modtagerens arbejdsopgaver Modtagerens arbejdsforhold Modtagerens arbejdsmiljø og trivsel Modtagerens indkomst Samarbejdet på arbejdspladsen Om det rammer en personlig interesse eller faglighed hos modtageren 10 TR/AMR møder oktober 2013

4. Vælg de rigtige kanaler Forskellige budskaber og modtagere kræver forskellige valg af kanaler til at kommunikere i. Som regel har man brug for flere for at nå alle målgrupper. Kig på jeres kanaler: Hvilke kanaler benytter i forhold til hvilke emner? Hvad virker godt? Hvorfor? Hvad virker mindre godt? Hvorfor? Hvad skal I fortsætte med at gøre som hidtil? Hvad skal I gøre mere af? Hvad skal I begynde at gøre? Hvad skal I holde op med at gøre? Eksempler på kanaler: Dagsordener, referater, nyhedsbreve, , opslag, personalemøder andet. 11 TR/AMR møder oktober 2013

5. Planlæg kommunikationen Hvad vil vi bevare / ændre / tilføje / holde op med? Inspiration – skabelon til udarbejdelse af kommunikationsstrategi, systematik og konkret kommunikationsplan Fastlæg konkret mål for næste skridt Følg op på effekten: Bed om bekræftelse, indbyg opfølgning, gentag, hvis det er vigtigt Se også oversigten på næste side for, hvordan I kan tænke kommunikation ind før, under og efter LokalMED-mødet. 12 TR/AMR møder oktober 2013

Møder og kommunikation Opgaver før/under/efter Lokal MED-mødet Kommunikation før LokalMED-udvalgsmødet: Kommunikation med baglandet. Hvem repræsenterer du? Kommunikation under og efter LokalMED-udvalgsmødet Information og drøftelse / beslutning Punkt 1: Information og drøftelse / beslutning, efterfulgt af: Punkt 1A: Kommunikation Hvad skal vi kommunikere? Til hvem? Hvornår? Hvordan? Hvem har bolden? Punkt 2: Information og drøftelse / beslutning, efterfulgt af: Punkt 2A: Kommunikation Hvad skal vi kommunikere? Til hvem? Hvornår? Hvordan? Hvem har bolden? 13 TR/AMR møder oktober 2013