Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Advertisements

Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Medborgerskab – på sporet
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Tillid Temadag for AMIR
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Inspiration til reformarbejdet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Empowerment og sundhed
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Kodeks for offentlig topledelse
Dan Zielke og 1.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Lederkonferencen 9. juni 2010
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Vision mission værdier handleplaner
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Ressourceforløb og borgerinddragelse – u. 40 årige.
Viborg Kommune - frikommune Aktiviteter på beskæftigelsesområdet.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Hvordan kan vi se det? - Recovery-screening af behandlingstilbud Vingstedseminar – 6. maj 2015 Vingstedcentret – 6. maj 2015.
Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Vidensbaseret praksis i botilbud
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Den pædagogiske læreplan
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Ungdomsskolen 2021 MISSION
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Fra ”jeg” til ”vi”- støttende samtaler
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet

side 2 De første resultater Borgerne ”… det her er den største hjælp de sidste 4 års ledighed.” Alle har været positive eller meget positive over vores måde at samarbejde og hjælpe på. Alle har følt sig hørt, inddraget og ikke talt ned til De fleste borgere har ideer til, hvad de vil og er forberedte til samtalen Generel vurdering af mødet med sagsbehandler/konsulent på en skala fra 1-5: ca. 4 Borgerne får mulighed for at sætte egne mål i samarbejde med jobcentermedarbejderen ”Givet mig en følelse af ikke at blive sat i den store kasse med alle de andre og sat til at køre en omgang på transportbåndet - ingen kan li’ at være den lille mand….en der bliver snakket ned til og hundset rundt med - Jeg følte tværtimod at jeg blev talt med.” Det mest positive ved mødet for borgeren er oplevelsen af at blive mødt med en individuel tilgang

Demokratisk medborgerskab - et nyt ståsted Vision om et nyt fundament – ansvar for eget liv (empowerment) Mål om at bidrage til et bæredygtigt samfund Mål om administrativ forenkling Viborg Kommunes status som frikommune har givet flere muligheder for at stræbe efter visionen. side 3

Før og nu – borgerens møde med jobcentret side 4 -Fra systemets plan -Fra kontrol -Fra samtale der skaber afstand -Fra ukendt land -Til borgerens plan -Til tillid -Til samtaler der motiverer til handling og skaber fokus på mål -Til gennemsigtighed

Empowerment i praksis side 5 Borgeren tager ansvar for eget forløb – kan og vil klare sig selv (vilje, evne og muligheder) Medarbejderen lader ansvaret for egen situation og fremtid blive hos borgeren (afgiver magt) Borgeren får flere selvbetjeningsmuligheder og benytter disse Borgeren får frihed til i højere grad selv at vælge tilbud Borgeren har indsigt i egen sag samt indsigt i rammer og muligheder for at handle Lige muligheder betyder, at forskellige borgere skal behandles forskelligt, og ens borgere behandles ens Alle ansatte benytter den coachende tilgang, når relevant

Aktiv ledelse er en forudsætning, så…. Vi arbejder aktivt og konstant med rammen og værdierne i vores nye ståsted via tilstedeværelse og dialog med medarbejdere i alle afdelinger Vi har fokus på ejerskab og involvering og gør os umage med at inddrage ansatte i alle processer og tiltag Vi understøtter medarbejdernes forudsætninger og kompetencer – udarbejder redskaber og uddanner Vi inddrager interessenterne vi har omlagt vores tilbud med udgangspunkt i hvad der virker og vores nye ståsted jeg har forventninger …… side 6

Forandringsteori er vores fundament, ramme, implementeringsplan og mål Kontinuerlig evaluering og læring af iværksatte tiltag og forandringer Dokumentation af aktiviteter så vi hele tiden kan vurdere, om: 1. Vi gør dét, vi siger, vi gør 2. Om dét vi gør, egentlig også fører til dét, vi forventer (vores mål) Ellers justerer vi indsatsen Titel på mødet kan skrives i dette felt side 7

Et solidt fundament giver mulighed for kontinuerligt fokus side 8 Vi har omlagt vores tilbud med udgangspunkt i hvad der virker (evidens) og vores nye ståsted giver ro i forhold til omverdenen styrker medarbejdernes professionelle rolle

BILAG side 9

Aktiv ledelse – Værdier og rammer  Vi arbejder aktivt og konstant med rammen og værdierne i vores nye ståsted via tilstedeværelse og dialog med medarbejdere i alle afdelinger om fx: Indholdet i nyt ståsted Fortolkning af rammerne Personalepolitiske værdier NB! Værdibaseret ramme er et lige så fast styringsredskab som regler og procedurer side 10

Aktiv ledelse – ejerskab og involvering side 11  Vi har fokus på ejerskab og gør os umage med at inddrage ansatte i alle processer og tiltag, bl.a. Lærings- og evalueringsmøder Medarbejderinterview Ølkassen – tydelig kommunikation Rundtur i afdelingerne Medarbejderne siger: ”Der lyttes til os” ”Vi bliver taget alvorligt” ”Der bliver handlet på det vi siger”

Aktiv ledelse - kompetencer side 12  Vi understøtter medarbejdernes forudsætninger og kompetencer bl.a.: Uddannelse i den coachende tilgang til alle Afsættelse af ressourcer i staben til at sikre en løbende, struktureret og vedholdende opfølgning på den coachende tilgang Træning i den coachende tilgang (video/samtaler) Observation af samtaler

Aktiv ledelse – inddragelse af borgerne side 13  Vi inddrager interessenterne Møder med borgere Interview af borgere Inddragelse af samarbejdsrelationer (LO, virksomheder, uddannelsesinstitutioner) Udvikling af redskaber som understøtter borgernes forudsætninger for at samarbejde med jobcentret (samtalekort)

Aktiv ledelse – vi tilpasser os ….. Vores møde med borgerne har været det primære fokus i første del af processen Nu retter vi også blikket indad – bl.a. i forhold til den måde vi arbejder sammen på tværs af afdelinger side 14

Redskab - samtalekort Dette eksempel er til borgere på ledighedsydelse side 15

Forandringsteori side 16

side 17 Forandringsteori

Spørgsmål ? side 18