Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Advertisements

EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Tværgående indsats for unge årige
Styringskrav for jobcentre
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Kontanthjælpsreformen
Uddannelsesafklarende samtaler
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Side Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning KØBENHAVNS KOMMUNE Master titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Regular 40pt (A CAPS) Brug under.
Sundhedsaftale III status
Mentor. Historik Efterår 2010 Ønske: Bringe borger tættere på job og uddannelse Løsning: Overdragelse af borgere fra SEL §85 til afprøvning af arbejdsmarkedsperspektiv.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Ikke vestlige indvandrere og efterkommere v. Jobcenterchef Chr. Schacht-Magnussen 1.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
MENTOR Sagsbehandler UU-vejleder Studievejleder Kontaktlærer Psykiatrien Rusmiddelcentret Prak. læge Prak. psykolog Ydelseskontoret Familieafd. Visitation.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.
Indsatsen over for kontanthjælpsmodtagere i matchkategori 3 - Kortlægning og anbefalinger.
Ophør af JAF Inden ophør af et JAF skal kommunen foretage en vurdering af borgerens arbejdsevne og dennes muligheder for at komme tilbage i beskæftigelse,
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Strategier i relation til FØP-reformen, kontanthjælpsreformen og sygedagpengereformen V./ Marianne Sumborg.
Classic/Sygedagpenge Myndighed Alle relevante akter skal være indscannet (sker løbende). Der oprettes enkeltsag i SB-sys: Forrevalidering, herunder delforløb.
UNGE I FOKUS – VIBORG KOMMUNE. MÅLGRUPPEN MÅLGRUPPEN ER ØVRIGE UDDANNELSESPARATE MED MERE KOMPLEKSE BARRIERER OG AKTIVITETSPARATE MODTAGERE AF UDDANNELSESHJÆLP,
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
”Brug for alle” Temamøde den 18. juni Hvor var det vi startede?  Stor stigning i antallet af personer i målgruppen på passiv offentlig forsørgelse.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Tværfagligt samarbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 2. april 2014.
Kontrolleret forsøg På rette vej i job Projektperiode: – Målgruppen er kontant- og starthjælpsmodtagere i match gruppe 2 På landsplan.
Uddannelsesdag om ungekampagnen 13. januar 2012 Kontorchef Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Erfaring med BRUG FOR ALLE i Roskilde Kommune Af Anne Haarløv, jobcenterchef Konference 22. november 2012, BRHS.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland ”Brug for alle” – velkomst og indledning v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
Rehabilitering og hjemmehjælp
Formelle krav til Rehab-Team…
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
BESKÆFTIGELSES- OG INTEGRATIONS FORVALTNINGEN
Socialpolitisk statusmøde 2017 LO
Præsentationens transcript:

Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen

Agenda Målgruppen Udfordringer og muligheder Elementerne i ’Brug for alle’ Hvad skal der ske lige her og nu?

Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt passive Omfattende problemer udover ledighed og ude af stand til at deltage i et beskæftigelsesrettet tilbud – Dog ikke personer der er fritaget for kontaktforløb pga. barsel, livstruende sygdom m.v. Jobcentrene modtager i juli en mail med cpr. numrene

Brug for alle - overblik August-oktober 2012 Planlægning Workshops i kommunerne Samtaler med borgerne (påbegyndt senest 1. januar 2013) Borgerne møder i tværgående teams Udarbejdelse af individuel plan August 2013 Alle i målgruppen har en indsatsplan

Udfordringer i Midt Antallet af borgere i match 3 stiger kraftigt (berørte i løbet af året) – 2009: – 2010: – 2011: Heraf er ca indvandrere fra ikke-vestlige lande Og ca er under 30 år

Udfordringer i forhold til borgerne Målgruppen har typisk – Komplekse helbredsmæssige problemer – Sociale problemer – Gæld – Misbrugsproblemer Og modtager hjælp fra det sociale system, sundhedssystemet og beskæftigelsessystemet: Der er mange tovholdere og kontaktpersoner

Udfordringer i forhold til forvaltningerne Det kan være svært for de forskellige forvaltninger at overskue hvilke tilbud der findes i de forskellige systemer Borgerne oplever ikke altid at de får en individuel og helhedsorienteret indsats Der er for meget fokus på barrierer, og for lidt på ressourcer (jf. DISCUS analyse af arbejdsevnemetoden) Siloer skal nedbrydes mellem forvaltningerne

Og hvad er mulighederne i Brug for alle? Gøre en forskel for nogle borgere Forhindre førtidspension og social forarming Udvikle samarbejdet på tværs i kommunen - også til fordel for andre målgrupper Kompetenceudvikle medarbejderne

Match 3 der finder job eller uddannelse – BR Syd 992 er på landsplan gået direkte fra match 3 til job eller uddannelse i 2011 Analysen viser, at en række borgere, (primært yngre) selvom de er i match 3, har ressourcer til at komme videre. Det betyder at man skal være varsom med sin vurdering af, hvilke borgere der har udsigt til at lykkes, og hvem der ikke har Optimisme kan anbefales

Mål Langsigtet mål: – Borgeren kommer i job eller ordinær uddannelse Delmål: – Borgeren får en indsatsplan med et klart job/uddannelsessigte – Borgeren påbegynder en aktiv beskæftigelsesindsats – Borgeren får en relevant indsats på social- og elelr sundhedsområdet

Succeskriterier Kommunen etablerer og benytter tværfaglige teams Den enkelte borger fastlægger i samarbejde med jobcentret et konkret og realistisk mål om beskæftigelse/uddannelse Den enkelte borger får en indsatsplan og deltager i de beskrevne aktiviteter

Projektets aktiviteter 1.Indledende samtaleforløb i jobcentret – skal være påbegyndt senest 1. januar Møde med tværfagligt team – skal være gennemført august En individuel indsatsplan udarbejdet på basis af punkt 1 og 2

Indledende samtaleforløb Formål: 1) At borgeren aktivt fastsætter et mål for job eller uddannelse 2) at forberede mødet med det tværgående team Forberedende skema: – Beskæftigelsesmål/uddannelsesmål – C.V. – Sociale ressourcer og udfordringer – Helbredsmæssige ressourcer og udfordringer IKKE overvejelser om aktiviteter og indsatse Det skal samtidig vurderes om borgeren er matchet korrekt

Det tværfaglige team Rehabiliterings – eller tværfaglige teams er kronjuvelen i initiativet – Citat: Beskæftigelsesministeren

Sammensætning af det tværfaglige team Fagpersoner der hver især har kendskab til relevante tilbud i kommunen/regionen Som minimum: – Person fra beskæftigelsesforvaltningen med beslutningskompetence – Person fra socialforvaltningen med beslutningskompetence – Person fra sundhedssystemet – En person med viden om ungeindsatsen og lokale uddannelsestilbud (For unge under 30 år)

Hvad skal teamet? I forbindelse med en samtale med borgeren – Vurdere hvilke behov og forudsætninger borgeren har for at deltage i indsatser og tilbud så borgeren når sit mål – Anbefale indsatser og aktiviteter – Sikre en koordineret indsats på tværs af myndigheder – Vurdere om borgeren skal have tilknyttet en mentor Den enkelte forvaltning fastholder sin myndigheds- herunder bevillingskompetence

Indsatsplanen – Min plan Jobcentret har ansvaret for at der udarbejdes referat af mødet med det tværgående team. Borgeren får kopi af referatet Dernæst følger jobcentermedarbejderen op på anbefalinger fra teamet, og indgår aftaler med relevante forvaltninger om konkrete aktiviteter Jobcentermedarbejderen skriver herefter de aftalte aktiviteter ind i Indsatsplanen og udleverer den til borgeren Skabelon for indsatsplanen findes på Indsatsplanen erstatter jobplanen for borgere der matches 1 eller 2

Opfølgning Jobcentermedarbejderen har ansvaret for at følge op på planen, herunder om borgeren deltager i de aktiviteter der er aftalt Gældende regler for deltagelse i samtaler, tilbud m.v. fastholdes Jobcentermedarbejderen har ansvaret for løbende at justere og opdatere Indsatsplanen, og f.eks. sende den til de parter hvor borgeren har givet samtykke

Tilbud om Workshops Deltagere: Ledelse, relevante sagsbehandlere fra jobcentret, tværgående teams. Holdes hos jer Emner på workshops – Præsentation og drøftelse af organisering og rammer for opgaven i den enkelte kommune – Præsentation og drøftelse af elementerne i Brug for alle – Afprøvning af arbejdet i det tværgående team og med indsatsplanen – Input og inspiration til de forskellige punkter, herunder andre erfaringer med match 3 Gennemføres af Beskæftigelsesregionen og DISCUS

Næste skridt Vil I være med? Sæt jer sammen på lederniveau og træf en beslutning. Etabler evt. en styre/koordinationsgruppe Lav et regnestykke, og find ud af hvor mange teams der skal deltage i kommunen Aftal på ledelsesniveau hvor mange og hvem der skal deltage i de tværgående teams Udpeg en kontaktperson som Beskæftigelsesregionen og DISCUS kan aftale praktiske forhold med Beskæftigelsesregionen vil kontakte jobcentret ift. at få planlagt et tidspunkt for workshoppen Ledelsen vil inden workshops blive kontaktet med henblik på at forberede dem bedst muligt

Tidsforbrug i teams Regneeksempel: Norddjurs I målgruppen april 2012: 275 Hver borger skal fx. have en times samtale i teamet. Hertil kommer ½ times forberedelse pr. borger. Det vurderes, at der kan afholdes 4 samtaler om dagen svarende til 69 arbejdsdage. Skal ét team gennemføre alle samtaler vil det samlet tage ca. 14 uger