Identitet. Definition: identitet  At noget forbliver det samme over tid  Flere træk ved en person som tilsammen kendetegner / afgrænser personen fra.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
HÅNDTERING AF ERASMUS- MIDLER PÅ AARHUS UNIVERSITET.
- Er dine rettigheder Foto: Ken Hermann Børns rettigheder.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
En sund sjæl i en sund virksomhed Indlæg på Advokatmødet 2005 v/ Kim Steen Nielsen ٧ Advokat Corporate Care Aps Hellerupvej 2A, Hellerup Tlf. 45.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Indspark: Skal LP’en være et étdags-løb? Ikke facit – men et indspark BMX-sporten mister unge i den sene teenagealder! Hvorfor? års alderen: – Fra.
Patientundervisning 7. Session Unipolar depression Familie og netværk.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Måske for bredt? UURS konference 2016 EGU vejleder Søren Krabbe UU Roskilde/Lejre.
Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen Velkommen til minikonference.
Perron 3 Slagelse Misbrugscenters Ungeafdeling Tina Schultzer Ungekonsulent.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Pierre Bourdieus (1930 – 2002) Jan Christiansen Sosu Fyn.
Kriminalisering Holdninger om brug af straf til, at styre rusmiddelmisbrug 6. – 7. maj 2008 Vagn Mørch Sørensen.
Argumentationsanalyse Appelformerne: Logos, ethos & pathos Appelformerne: Logos, ethos & pathos.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Mintzbergs former og kræfter på Realskolen. Adm. Leder Pæd. Leder FO-leder Bestyrelse Skoleleder -Relation til fagforening -Forskning og udvikling -Lønninger.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Gud, din nåde er større end alt 1, S1 Gud, din nåde er større end alt den er der ingen som kan forklare Kærlighedsofferet som du gav kunne ingen andre.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Forbrugergrupper og behov
STX Uddannelse.
Ungdommens Folkemøde
Karrierelæring på egen krop
Det gode liv og den etiske fordring
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Fra Dansk Golf Union Juniorugen Landsseminar Juniorkonsulenter
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Behov, motivation og mestring
Mit emne er Københavner-akademiet, hvor jeg var med for at lære noget mere.
HÅNDTERING AF ERASMUS-MIDLER PÅ AARHUS UNIVERSITET
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Unge på kanten af fællesskabet
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Grupper To eller flere mennesker mellem hvilke der finder et samspil sted Variere stærkt m.h.t. Størrelse Formål Varighed Kommunikationsform.
017 – Jeg vil gi’ dig, o Herre, min lovsang 1, S1
Fra data til viden.
Kært barn har mange navne
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Du skal elske byggepladsen!? EUC Nord 13/ FBK 2258
Åndens Frugter – Åndens Gerninger Gal.5v22
Engelsborgskolens værdigrundlag
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Fælles ledelsesgrundlag
Adfærd, kommunikation og samarbejde med de pårørende til mennesker med kræft. Fredag d
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Uddannelse af samtaleholdere vedr. E-rekruttering
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Personlighed og Kompetencer
SUMO - analyse.
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Interaktionsdesign.
Kursus for personer med demens og pårørende
En introduktion af Otto
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Individ At være et hjerte.
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
Mangfoldighed & Kultur
Præsentationens transcript:

Identitet

Definition: identitet  At noget forbliver det samme over tid  Flere træk ved en person som tilsammen kendetegner / afgrænser personen fra andre personer

Identitet har flere lag Officiel identitet Kollektiv identitet Social identitet Personlig identitet

Officiel identitet / Formel identitet  Den del af identiteten vi ikke har indflydelse på.  Køn (Kvinde/mand)  Fødselsdato  Cpr.nr

Gruppearbejde med sidemand: Hvornår har man brug for at vise sin formelle identitet? Giv eksempler på situationer…

Kollektive identitet  Grupper man tilhører; ex. dansker, diabetikere  Grupper man vælger at tilhøre; Greenpeace-aktivist

Gruppearbejde: Hvilke grupper anser du for positive/skadelige for din kollektive identitet?

Social identitet  Den udadvendte side af en person.  Dækker over den del af ens personlighed, som man bevidst forsøger at skabe.  Som man ønsker at blive set af andre.  Er for eksempel:  Social status Uddannelse, arbejde, økonomi, mm  Sociale roller Den rolle personen har i forskellige sociale Sammenhænge: Seriøs, dygtig, sjov, lederen

Opgave i gruppe: Hvordan kan social status og sociale roller 1. Påvirke en persons identitet 2. Have betydning for hvordan man opfattes af andre mennesker

Personlig identitet / Indre personlighed  Dækker over den private side af en person  Udvikles gennem hele livet, men særligt i teenageårene Hvem er jeg?  Eksperimenterer med sit liv/venner /tilhørsgrupper  Personlig identitet kendes af den nære kreds, f.eks. ægtefælle, børn, forældre, søskende, nær familie, ven-/inde

Personlig identitet består af  Personens særlige kendetegn, eks holdninger, handicap, sygdom, ”særheder”  Menneskelige egenskaber, eks. omsorgsfuld, tillidsvækkende,  Færdigheder, ex. multi-tasking, sprinter  Gennemgående adfærdsmønstre, ex. vaner/valg  Karaktertræk, ex. tålmodig, stædig

Flere Identiteter  Mennesket kan have skiftende identiteter, afhængig af den sociale platform.  Der vil selvfølgelig være fællestræk ved personen, som ikke ændrer sig.  Fagidentitet er en af menneskets identiteter.

Hvad er særlige kendetegn, ved din identitet  Derhjemme, evt med familien?  Når du er sammen med din(e) bedste ven(ner)?  Den du ønsker, her på skolen.  Den du gerne vil have, når du skal arbejde som PA? ??? Hvilke kategorier i identitetscirklen bliver påvirket af ens fagidentitet ? Hvad tror du/I er kendetegnende for en PA fagidentitet? Strynø

Identitets- solen Personlige succeser VALG VÆRDIER TRO OPFØRSEL/UDS TRÅLING ETNICITETVALG/LIVS- STIL ARBEJDE /HOBBIES VENNER / FAMILIE INTERESSER MATERIEL VELSTAND