Skoleanalyse i Holbæk Kommune Præsentation af resultater for Byrådet 17. november 2010 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor skal vi bygge – hvor skal vi bo?. (Hvor) skal vi bygge – hvor skal vi bo?
Advertisements

25. januar 2012Kommuneplan Erhvervsudvikling Vækstforum Erhvervspolitik Lokalplaner.
8. december 2010 på Egegård Skole
Kapacitetsstyring i et frit valgs system Oktober 2009
Forældremøde på Stestrup Skole
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Forudsætninger Den seneste befolkningsprognose for Vordingborg Kommune
Årsmøde for alle forældre 8. marts 2007 ”Skolen sprænger alle rammer” Årsmøde for alle forældre Mårslet Skole Torsdag den 8. marts 2007 Klokken
v. Erik Thorlund Jepsen Funktionsleder, Biblioteksudvikling
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Politisk udgangspunkt Byrådet besluttede den 1. november 2010, at Fredensborg kommune skal have en ny skolestruktur. Ønsket er at skolerne bedre kan imødegå.
Organisationsændring af Holbæk Kommunes Folkeskoler
Kære forældre Hermed orientering om status i forbindelse med Pilehaveskolens udbygning og flytning til Verninge i skoleåret 2013/2014. I foråret 2013 har.
Kommende projekter og anlæg – statslige, regionale samt kommunale anlægsbudgetter for nybyggeri og renoveringsopgaver v/ Borgmester Søren Kjærsgaard,
Fjordbakkeskolen forældremøde
Vedr. drøftelse af ny organisering af skolerne. Program for tirsdag den 31. maj 2011 kl på LO-skolen 19.00Velkomst. Formand før Børne- og.
Fremtidens Folkeskole - oplæg for Byrådet Februar 2011.
Lokalområde 4 På skolerne i lokalområde 4 foregår der høj grad af forandring og udvikling, som er med til at sikre, at alle skoler fungerer optimalt i.
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Ny skole i Brøndby Strand
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Stormøde om skolesammenlægninger på Amager - Gerbrandskolen, 28
Skolestruktur på dagsordenen
Møde med SaSA d. 26. okt Hvem er vi?
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Bevar Andkær Skole Møde den Det vi ved om lukning af Andkær: Økonomi udvalget har den 7. april vedtaget en budgetstrategi, som skal føre frem.
Orientering om fremtidig struktur i skolen
Dialogmøde 17. januar 2011.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Visualisering af den nuværende struktur for udvidet specialpædagogisk bistand i Silkeborg Kommune Tilbud uden for kommunen Elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder.
Tal for børn og unge i dagtilbud og skoler Holbæk Kommune Marts 2015.
Borgermøde om fremtidens folkeskole Holbæk 18. Januar 2011.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Elevers Rolle I Inklusion ERIS workshop Afprøvning af metoderne: Aktiv på tværs/Lege- og Læringsmakkere 12. maj 2015 Workshopvært: Karsten Juul-Olsen,
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
Ahlmann-Skolens vision Trivsel og læring - i et trygt miljø med gode traditioner og engagerede og anerkendende medarbejdere, elever og forældre. 8 pejlemærker.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Dagtilbud til børn Opgaver uden for årsafrapporteringen Udvalget for børn Marts 2010.
Skolefællesskaber og økonomi ”Ved etablering af 9 skolefællesskaber vil der i skoleåret 2020/2021 ved en optimalt udnyttet klassefordeling være mulighed.
VÆKST OG BÆREDYGTIGHED Erhvervsstruktur i Holbæk Kommune.
Orientering om proces for tilpasning og ændret organisering af dagtilbuddene Elsted og Lystrup.
4. 2-sporede fødeskoler klasse og klasses skoler med min. 2 spor Dette scenario har to grundlæggende træk: 2-sporede basisskoler klasse.
Forslag om påtænkt lukning af Tjørnelyskolen og overvejelser vedr. flytning af Tjørnelyklasserne Dialogmøde forældre Tjørnelyklasserne den 30. september.
5. Fuldt udbyggede skoler med mindst 2 spor Scenario 5 fokuserer på at skabe fuldt udbyggede skoler med minimum 2 spor – og så mange skoler med 3-4 spor.
Den gode overgang fra modtagelsesklasse til almindelig klasse Konference om flygtningebørn gruppeoplæg 1 mandag den 23. maj 2016 Den gode overgang fra.
TR møde 27. august 15 Arbejdspladser, At indsats og Københavns Kommunes Budget 2016.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Dette scenario har to grundlæggende træk:
Principper for ressourcefordeling for folkeskoleområdet
Kvalitetsudvikling hvordan
Det frie Gymnasium.
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Skoleindskrivningsmøde
Præsentation af forretningsplan
Velkommen Skolestruktur 2014.
Energierhvervsanalyse
Orientering omkring Budget
Årsmøde
UU-Øresund Rammer for centerets varetagelse af undervisningen i UEA
A. Spare-forslag Der reduceres på linjer / afgange, hvor færrest bliver berørt: 506/507 Holbæk-Tuse Næs På hverdage reduceres frekvensen med 4 ture, Holbæk.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Tildelingsmodeller til skoleområdet
Kapacitetsudfordring Antal klasser ved 26 elever
Budgetmodel - grundlaget
Høring af forslag til Budget
Årsmøde
Præsentationens transcript:

Skoleanalyse i Holbæk Kommune Præsentation af resultater for Byrådet 17. november

1. Fundamentet for skoleanalysen – alt andet lige Udgangspunktet er Holbæk Kommunes befolkningsprognose, der danner grundlaget for de forventede fremtidige elev- og klassetal Forudsætninger for analysen (anvendes i alle scenarier): Søgningen til privatskolerne er uændret i perioden Søgningen til andre folkeskoler end distriktsskolen (anvendelse af det frie skolevalg) er uændret i perioden Flyttemønstret for eleverne hen over skoleåret er uændret over tid for den enkelte skole 10. klasses eleverne fordeler sig i overensstemmelse med den nuværende fordeling af eleverne 2

1. Fundamentet for skoleanalysen – alt andet lige 0.–9. klasse 0.–6. klasse 0.–3. klasse 3

1. Fundamentet for skoleanalysen – alt andet lige Absalonskolen: Solid 3-sporet Bjergmarkskolen: Solid 3-sporet med mulighed for 4 spor Ugerløse Skole: Solid 1-sporet Undløse Skole: 1-sporet Orø Skole: 1-sporet (få elever) Gislinge Skole: På sigt 1-sporet Kildebjergskolen: Solid 2-sporet Nr. Jernløse Skole: Solid 2-sporet St. Merløse Skole: Solid 1-sporet Svinninge Skole: Solid 2-sporet Tuse Skole: Solid 3-sporet Østre Skole: Solid 2-sporet Ågerup Skole: Solid 1-sporet Jyderup Kommuneskole: Solid 2-sporet Knabstrup Skole: 1-sporet Kundby Skole: 1-sporet Tølløse Centralskole: Næsten 2-sporet Stestrup Skole: 1-sporet Udby Skole: 1-sporet Vipperød Skole: Solid 2-sporet Børnehuset Hagested: Få elever Note: Baseret på Holbæk Kommunes elevtalsprognose ( ) 4

1. Fundamentet for skoleanalysen – alt andet lige Det samlede elevtal i perioden 2010/2011 til 2020/2021 er stort set uændret: Fra elever til Det samlede klassetal ændres fra 332 i 2010/2011 til 326 i 2020/2021 Der er store forskelle i elevtalsudviklingen på skolerne Der er overordnet set ingen større kapacitetsproblemer – bortset fra Tuse Skole og til dels Gislinge Skole. Hertil kommer Ågerup Skole, som p.t. er under ombygning En række skoler har et betydeligt lokaleoverskud: Samlet ser viser skolernes indberetning, at skolerne i gennemsnit råder over 37 overskydende klasselokaler 5

1. Fundamentet for skoleanalyse – alt andet lige Skoler Antal lokaler Antal klasser nu (uden special- klasser) Special- klasser Max antal klasser (10 år frem, jf. prognose inkl. specialklasser)Difference Absalonskolen Bjergmarkskolen Gislinge skole Jyderup skole Kildebjergskolen Knabstrup skole777 0 Kundby skole777 0 Nr. Jernløse skole21 22 Orø skole644 2 Stestrup skole977 2 St. Merløse skole Svinninge skole Tuse skole Tølløse skole Udby skole Ugerløse skole Undløse skole10 0 Vipperød skole20 0 Østre skole Ågerup skole I alt – Beregnet lokaleoverskud 37 Ågerup skole: Behov for udbygning, lige så snart der er klasser ud over indskoling. Det gælder både klasselokaler og faglokaler. Bjergmarkskolen: 46 lokaler – 10 små lokaler = specialklasser = , da 2 små kan lægges sammen. I alt 44. Ugerløse skole: 23 lokaler – 12 små lokaler = specialklasser = 20. I alt 20. 6

1. Fundamentet for skoleanalysen – alt andet lige 7

Holbæk Kommunes tildelingsmodel er bygget op omkring klassetildeling. Små klasser er dyrere end store klasser - klasser med 15 og 21 elever får samme tildeling, men klasser med flere end 21 elever får ekstra ressourcer. Økonomisk vil det samlede skolebudget (i faste priser) være stort set uændret for 2010/2011 og 2020/2021: Det samlede klassetal på de enkelte skoler er stort set uændret over perioden. Det samlede budget for skolerne ændres fra 261,5 mio. kr. i 2010/2011 til 261,8 mio. kr. i 2020/2021 (i faste priser). 8

1A. Tilpasninger på tværs af scenarierne I alle scenarier overvejes tilpasning af skoledistrikter for at optimere klassestørrelser, af trafikale/geografiske årsager samt for at undgå at skoler ”vipper” mellem antal spor Fokus på distriktsændringer grundet geografi og reduceret elevtal: Ændringer af distrikter for Udby/Hagested (Tuse): Samlet forøgelse på 28 elever til Udby Skole over en årrække Ændringer af distrikter for Kildebjerg/Knabstrup: Samlet forøgelse på 21 elever til Knabstrup skole over en årrække Ændringer af distrikter for Kundby/Gislinge/Jyderup: Samlet forøgelse på 18 elever til Kundby Skole over en årrække Ændringer af distrikter for Vipperød/Nr. Jernløse: Samlet forøgelse på 19 elever til Vipperød Skole over en årrække Ændringer af distrikter for Jyderup/Svinninge: Samlet forøgelse på 15 elever til Jyderup skole over en årrække Ændringer af distrikter for Tølløse/Vipperød/Nr. Jernløse: Samlet forøgelse på 13 elever til Tølløse skole over en årrække 9

1A. Tilpasninger på tværs af scenarierne 10

2. Alt andet lige - opsamling Ved uændret struktur vil udgifterne til skolerne være stort set uændret frem til 2020 De store skoler vil betale til de små skoler, grundet ressourcetildelingsmodellen i Holbæk Kommune Tilpasninger i skoledistrikter er mulige, men generelt gælder, at disse tilpasninger ikke ændrer markant på elevtallet på den enkelte skole; ej heller på skolernes økonomi 11