Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August 2015 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Trivsel - et fokusområde
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ørestad Skoles værdier
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Informationsaften Aftenens program:
Trivselsgrupper for forældre
Baggrunden for indførelsen af PALS
Hierarki for styringsredskaber
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Skolebestyrelsesdrøftelse 2009
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Tværfagligt samarbejde
Arbejde med at give børnene empati. Den gode stol. Kort og godt.
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kontaktforældre Program
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Et fagligt løft af folkeskolen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
AKT på Dybbøl Skolen.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Orienteringsaften børnehaveklasser 15/16. Bekendtgørelse Børnehaveklassens overordnede målBørnehaveklassens overordnede mål § 1. Eleverne skal i børnehaveklassen.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Hvad er en trivselsgruppe ?  3-5 forældregrupper, som er sammensat af lærerteamet  Trivselsgrupperne forsøges blandet ifht. sociale kompetencer  Det.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Inspirationsworkshop med fokus på
Strategiske pejlemærker
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Præsentationens transcript:

Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August

Gennem hele skoletiden på Aars Skole. vil vi - fremme elevernes sociale trivsel og modvirke mobning - skabe et godt gensidigt forhold mellem lærere, pædagoger, elever og forældre - arbejde for, at alle føler sig værdsat og er en del af et fællesskab og en helhed 2

Enhver har pligt til at være et forbillede for andre ved at: Leve op til de aftaler, der er omkring klassen. Tage ansvar for fællesskabet. Gøre opmærksom på, hvis man ser eller oplever mobning. Deltage aktivt i alle aktiviteter, samtaler og møder. Rose de, der arbejder for trivsel i klassen. Respektere andre og deres grænser. Tale ordentligt og positivt om lærere, pædagoger, elever og forældre. Vise tolerance og være rummelig. Lytte til andre. Tage problemer alvorligt. Finde gode løsninger i fællesskab. Trivsel & Antimobning 3

Forældre-engagement  Allerede fra 0. klasse skal forældre og elever lære hinanden at kende. Et godt forældresamarbejde er med til at skabe trivsel i klassen.  I alle klasser er forældrene med til at arrangere aktiviteter for klassen. F.eks. har forældre taget initiativ til at samle mindre ”trivselsgrupper”, hvor børnene bager, tager på tur eller hygger sig sammen.  Forebyggelse af mobning er fast punkt ved samtaler med elever, klasser og forældre. 4

Vi ønsker en atmosfære, hvor eleverne trives og lærer. Det vil vi gøre ved hjælp af: Fælles aktiviteter, god stemning og oplevelser  I de fleste klasser starter skoleåret med, at eleverne indgår en aftale om, hvordan deres samvær og adfærd skal være.  Børnene i de små klasser bliver delt op i legegrupper, så de opdager, at man kan få nye venner ved at lære de andre bedre at kende.  Børnene besøger hinanden derhjemme.  SFO’en tilrettelægger fælles aktiviteter, som alle børn, så vidt muligt, deltager i.  Legepatruljen arrangerer aktiviteter for de yngste i frikvartererne, mens GameBoosters sørger for aktiviteter for de lidt ældre.  Vi træner børnenes evner til at sætte ord på deres oplevelser og giver dem en forståelse af, at der er forskellige oplevelser af en situation. 5

 I nogle klasser bruger vi øvelser som f.eks.: ”Den varme stol”, hvor eleverne siger noget godt om hinanden.  En anden øvelse er ”Kort og godt”, hvor eleverne på skift trækker et kort med udsagn som f.eks.: - ”Jeg synes, du er blevet bedre til at lytte”, eller - ”Jeg synes, du driller”. Eleverne giver kortet til den, de synes, kortet passer til.  For at skabe fællesskab på tværs af årgangene har de store og de små børn aktiviteter sammen med en anden klasse på skolen ( venskabsklasser )  Vi har alternative uger med fælles temaer i fokus, og hvor der er plads til, at børnene kan vise nye sider af sig selv. Vi har også alternative dage, som f.eks. Græskardag. AKT-klasse på tur til Ranumsøhus for at styrke sammenholdet. Forebyggelse 6

Åbne øjne og åbne ører  Vores opgave er til enhver tid at holde øje med, om der er børn, som ændrer adfærd, f.eks. bliver tavse, trætte, udadreagerende, eller triste – og hvis vi oplever mistrivsel, tager vi os af det.  Lærere og pædagoger tager hånd om det, når der er optræk til konflikt eller mobning, f.eks. ved børnemøder, elevsamtaler eller klassesamtaler.  Vi involverer elevrådet.  På de ældste klassetrin kan børnene selv være med til at løse op for konflikter eller mobning i forhold til kammerater i klassen (elevmægling). I de små klasser lægger vi vægt på den fysiske kontakt mellem børnene, …Når man rører ved hinanden …mobber man ikke hinanden… 7

Redskaber til bedre trivsel  Lærere og pædagoger har mulighed for at bruge den pædagogiske udviklings-model, LP-modellen, til at få forståelse for, hvad der udløser, påvirker og opretholder adfærd, trivsel og læring i skolen.  Værktøjet klassetrivsel.dk og LP-modellen kan anvendes til at måle og arbejde med trivsel.  Der er minimum én pædagog i hvert team, som arbejder med elevernes trivsel.  Samarbejde med UU, PPR, Ungeteam, sundhedsplejersken og familieafdelingen. 8

Hvis vi opdager, at en elev ikke trives…  En af elevens lærere eller pædagoger taler med eleven, forældrene og andre, der kender til barnets situation.  Vi tager en dialog med ”mobberen og offeret”.  I personalegruppen støtter vi os til vores kolleger og orienterer afdelingen om, hvis der er et problem.  Vi kan inddrage andre kolleger eller inklusions- vejlederne.  Vi laver løbende aftaler med børnene, og følger op på, om de bliver overholdt. Hvis der er brug for det, holder vi et fyraftensmøde med de involverede elever, medarbejdere, forældre - og eventuelt ledelsen.  Hvis der over længere tid er mobning eller konflikter i en klasse, vil læreren eller pædagogen normalt involvere resten af klassen og de øvrige forældre.  Når en elev flere gange er i konflikt eller ikke fungerer godt, undersøger vi muligheden for hjælp hos inklusions-vejlederne, sundhedsplejersken, skolepsykologen fra PPR eller SSP.  Skolen inviterer forældrene til et møde med f.eks. PPR, sundhedsplejerske eller sagsbehandler, hvor vi taler om barnets trivsel og mulige løsninger. 9

Ledelse og skolebestyrelse  Skolens ledelse arrangerer fælles møder eller temadage og kommunikerer med lærere og pædagoger om at skabe fælles fodslag. I det daglige er ledelsen klar og tæt på, hvis en medarbejder har brug det. Hvis ledelsen involveres i noget før medarbejderne, orienterer ledelsen efterfølgende de relevante medarbejdere.  Ledelsen deltager i forældremøder, når der er behov for det.  Skolens ledelse sørger for efteruddannelse af lærere og pædagoger og giver mulighed for relevante kurser og sørger for videndeling og kommunikation blandt de ansatte.  Skolebestyrelsen tager initiativ til særlige indsatsområder, giver information på forældremøderne og er med til at motivere andre forældre til at tage ejerskab for klassens og de enkelte elevers trivsel. 10