En Praktikværts forventninger Hvilke forventninger/krav har praktikværten til eleven i VO/lærepladsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læring i bevægelse - hvorfor?
Advertisements

Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Roskilde Tekniske Skole
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
”Unges fastholdelse i ungdoms- uddannelserne” og diskussionen af ”uddannelsesparate unge” - med fokus på unge med anden etnisk baggrund UU-Vestegnen, onsdag.
Lærerprofessionen.
Produktionsskoleværkstedet – altid plads til en mere!
Kladde til informationsdias
Vi gennemførte en række interview ifm
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Status fra Fremtidslinjen
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Sociologi – Individ og samfund
Uddannelsesparathed - hvad er det
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Hvad kræver det? Parat til erhvervsuddannelse. Parat til… Erhvervsuddannelser? En konkret erhvervsuddannelse? Grundforløb? En bestemt indgang? En konkret.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Hvad er uddannelsesparathed, og hvordan kan man vurdere paratheden?
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
Forudsætninger for en god samtale
ET PROJEKT OM UNGE IVÆRKSÆTTERES // DANNELSE OG EFFEKT -PERNILLE BERG -PERNILLE SKOV, CAKI PROJEKT HÅND I HÅND 3. JUNI 2014.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Målgrupper og indsatsområder 3 Målgrupper Jobklare ledige med mere end 12 måneders ledighed Indsatsklare kontanthjælpsmodtagere Modtagere af ledighedsydelse.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Integrationsarbejdet i praksis samarbejdet mellem virksomhed og jobcenter Jan Højbjerg Holm butikschef Føtex Kalundborg Qerim Selmani Leder Jobcenter Kalundborg.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
Inspirationsskabelon til virksomhedsoplæg ”Virksomheder møder flygtninge”
Samarbejdet mellem efterskoler og UU Tvangsægteskab eller kærlighed… …...eller registreret partnerskab??
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Formativ vurdering i undervisningen.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Talentudvikling SOSU elever.
En Praktikværts forventninger
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Velkommen til fagligt samspil
Ændring i praktikmål 6 for SSH
TEMA 1 Kompetence afklaring ca. 2 uger
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Faglige forudsætninger – 8. klasse
Præsentationens transcript:

En Praktikværts forventninger Hvilke forventninger/krav har praktikværten til eleven i VO/lærepladsen

Overordnede kriterier inden praktikstart – hvorfor VO?? Kunne møde op og have lyst til at bidrage til fællesskabet på lærepladsen – ”vise flaget” At ville deltage og have lyst til læring og uddannelse At have et relevant fundament og basale lærings- færdigheder At have kendskab til uddannelsen, forløbet og tage ansvar herfor Kort og godt ”at være uddannelsesparat”!

Faglige kompetencer – eksempler! Skal kunne udføre alm. Arbejdsopgaver ved gartneri og skov Skal kunne forestå praktisk arbejde efter anvisning Skal kunne bedømme forskellige plantematerialers kvalitet Skal kunne forestå tilsyn af forskellige plantekulturer Skal kunne ”have hovedet med sig” i dagligdagen Kunne anvende/betjene forskellig teknik og redskaber Kunne vedligeholde forskelligt udstyr m.m. osv.

Sociale kompetencer i forhold andre Ansvarlighed i arbejdet Evne til samarbejde Vilje og evne til at kommunikere ordentligt Kan indgå i forskellige sammenhænge Vise vilje og engagement Fremvise ”ordentlig adfærd og sprog”

Personlige kompetencer Selvansvarlighed (ansvar overfor sig selv) Selverkendelse af egne evner Selvstændighed Stabilitet i det daglige – 100 % ærlig Mødestabilitet Vedholdenhed (vise vilje/stædighed på den rigtige måde) Mobilitet/fleksibilitet Fremtoning (hvordan ser jeg selv ud – signalværdi) Personlig hygiejne

Motivation i forhold til egen uddannelse Lyst til at lære noget Lyst og vilje til uddannelse Plan A og evt. plan B – har du en plan? Personlige forudsætninger – hvad kan du/hvad kan du ikke??

Hvorfor VO? Alternativet? Brug lige 5 minutter på den her!! VO er godt fordi: – Du får lov til at prøve faget realistisk af (fagligt) – Du får vist, hvad du duer til – Du får forhåbentlig skabt et godt netværk - ansøgning – Du får sammenhæng mellem skole og praktiksted – helhed i uddannelsen – Du får givet dig selv starten på forhåbentlig en ny faglig identitet Hvad er alternativet? – Du risikerer at du ikke får synliggjort dig selv i forhold til faget – Du får ikke skabt kontakter –dvs. manglende netværk – Du prøver ikke faget af – Du mister den BEDSTE chance for at få en lære- plads – Og hvad gør du efter endt grundforløb?