Orienteringsaften børnehaveklasser 15/16. Bekendtgørelse Børnehaveklassens overordnede målBørnehaveklassens overordnede mål § 1. Eleverne skal i børnehaveklassen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Ørestad Skoles værdier
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Informationsaften Aftenens program:
Hierarki for styringsredskaber
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Skolebestyrelsesdrøftelse 2009
Forældre fremmer fællesskabet
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Skolereform august 2014………………
Fakta om Bakkeskolen en moderne klyngeopdelt skole ca. 600 elever
Jeg støtter barnet ved:
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Velkommen til Rungsted Skole
INDSKRIVNINGSMØDE.
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 11. november 2014
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Fra børnehave til SFO/Skole Forældremøde Vindinge Børnehus/Vindinge skole 21. Oktober 2015.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
VELKOMMEN TIL MELLEMTRINNET 4. KLASSE, 5. KLASSE OG 6. KLASSE.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
- Kom tættere på dit barns skolegang
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Orienteringsaften børnehaveklasser 15/16

Bekendtgørelse Børnehaveklassens overordnede målBørnehaveklassens overordnede mål § 1. Eleverne skal i børnehaveklassen have lagt fundamentet for deres alsidige udvikling ved at give den enkelte elev udfordringer, der udvikler elevens nysgerrighed, videbegær og lyst til at lære mere og gør eleven fortrolig med skolen. Eleverne skal tilegne sig viden og færdigheder, som undervisningen i skolens grundlæggende fag kan bygge videre på. Stk. 2. Børnehaveklassens pædagogiske profil skal skabe sammenhæng både mellem elevernes overgang fra hjem og dagtilbud til skolen og mellem børnehaveklassen og de efterfølgende klassetrin og skolefritidsordning/fritidshjem. Leg skal udgøre et centralt element i undervisningen med vægt på legens egenværdi og læring gennem leg og legelignende aktiviteter. Børnehaveklassen skal tage udgangspunkt i og videreudvikle færdigheder, viden og erfaringer, som eleverne har tilegnet sig i familie og dagtilbud og fritid. Stk. 3. Eleverne skal i børnehaveklassen udvikle lyst og engagement til og motivation for at beskæftige sig med skolens indhold, sociale fællesskab og særlige arbejdsformer og herved bidrage til grundlaget for elevernes videre skolegang.

Undervisningen i Børnehaveklassen I børnehaveklassen bliver der lagt stor vægt på, at du og dit barn skal opleve skolen som en tryg ramme for dit barns læring og udvikling. Der arbejdes målrettet med at skabe et trygt og motiverende læringsmiljø. Målet er, at alle børn oplever sig som en del af fællesskabet. Børnehaveklasselederen tilrettelægger undervisningen således, at dit barn udvikler kompetencer indenfor en række områder.

Indholdet skal mindst omfatte følgende temaer: 1) Sprog. 2) Matematisk opmærksomhed 3) Naturfaglige fænomener 4) Kreative og musiske udtryksformer 5) Krop og bevægelse 6) Engagement og fællesskab

Vores værdigrundlag - En god skole for alle - Alle mennesker er forskellige og unikke - Respekt for mangfoldighed er det bærende fundament for Bakkegårdsskolen Vi værdsætter de forskelliges resurser Vi tror på, at alle yder deres bedste Vi ved, vi gør en forskel, og tør vise, hvem vi er Vi er forpligtet på dialogen Vi viser vores holdninger i forhold til værdigrundlaget og handler derefter

Trivsel Bakkegårdsskolens trivselspolitik Det er en meget væsentlig forudsætning for os på Bakkegårdsskolen, at skolens elever trives og har det godt med sig selv, blandt og med andre.Det er en meget væsentlig forudsætning for os på Bakkegårdsskolen, at skolens elever trives og har det godt med sig selv, blandt og med andre. På Bakkegårdsskolen ønsker vi en skolegang med trivsel, der bygger på succesoplevelser for den enkelte elev. En skolegang, hvor der gennem positive relationer i undervisnings- og fritidsdel, skabes grobund for accept og respekt for hinandens forskelligheder. En skolegang, hvor det enkelte barn bliver set, hørt og forstået – hvor det får lov at udvikle sig i et trygt miljø, såvel fagligt som socialt med synlige og rummelige voksne medspillere.På Bakkegårdsskolen ønsker vi en skolegang med trivsel, der bygger på succesoplevelser for den enkelte elev. En skolegang, hvor der gennem positive relationer i undervisnings- og fritidsdel, skabes grobund for accept og respekt for hinandens forskelligheder. En skolegang, hvor det enkelte barn bliver set, hørt og forstået – hvor det får lov at udvikle sig i et trygt miljø, såvel fagligt som socialt med synlige og rummelige voksne medspillere. Derfor er vores fælles opgave at skabe et miljø, hvor eleverne trives og ingen mobbes.Derfor er vores fælles opgave at skabe et miljø, hvor eleverne trives og ingen mobbes. Vi vil ikke have, at nogen mobbes. Vi skal tydeligt vise, at mobning er uacceptabel. Vi gør noget ved det hver gang!Vi vil ikke have, at nogen mobbes. Vi skal tydeligt vise, at mobning er uacceptabel. Vi gør noget ved det hver gang!

Klar tolerance – på den gode måde Derfor forventer vi, at alle på skolen skal:Derfor forventer vi, at alle på skolen skal: tale pænt til hinanden og om hinandentale pænt til hinanden og om hinanden passe på skolens materialer og ting og bidrage tilpasse på skolens materialer og ting og bidrage til at holde ordenat holde orden hjælpe hinanden med at løse konflikter på en godhjælpe hinanden med at løse konflikter på en god måde og tænke over, hvordan ens adfærd opfattes afmåde og tænke over, hvordan ens adfærd opfattes af andre med forståelse for skelnen mellem sjov og alvorandre med forståelse for skelnen mellem sjov og alvor udvise en adfærd der bidrager positivt til det sociale fællesskabudvise en adfærd der bidrager positivt til det sociale fællesskab handle så ovenstående er synligthandle så ovenstående er synligt Denne politik bygger på en positiv tilgang til voresDenne politik bygger på en positiv tilgang til vores Klar-tolerance-politik, som I kender, og som beskriver,Klar-tolerance-politik, som I kender, og som beskriver, hvad vi ikke vil acceptere, nemlig:hvad vi ikke vil acceptere, nemlig: at bruge et groft eller nedladende sprog over for andre elever og/eller ansatteat bruge et groft eller nedladende sprog over for andre elever og/eller ansatte at lave hærværk mod inventar eller bygningerat lave hærværk mod inventar eller bygninger at fremsætte truslerat fremsætte trusler at være voldeligat være voldelig at udvise en adfærd, som virker skræmmende ellerat udvise en adfærd, som virker skræmmende eller krænkende på andre elever og/eller ansattekrænkende på andre elever og/eller ansatte Vedtaget i Pædagogisk Råd og Skolebestyrelsen 2010Vedtaget i Pædagogisk Råd og Skolebestyrelsen 2010

Samarbejde skole/hjem Det har en stor betydning for dit barns læring og udvikling, at du som forælder involverer dig aktivt i dit barns skoleliv. Ved at vise interesse for det dit barn laver i skolen og ved fx at læse dagligt med dit barn, støtter du dit barn til at klare sig godt i skolen. Du kan også støtte dit barn ved at skabe et positivt forhold til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen. På den måde er du med til at stimulere dit barns læring, trivsel og udvikling både i og uden for skolen. Når forældre involverer sig aktivt i barnet og dets skoleliv, har det en afgørende betydning for barnets læring og udvikling og dermed for, hvordan barnet klarer sig i og efter skolen. Du vil opleve, at du får løbende kontakt med skolen. Du vil blandt andet blive indkaldt til forældremøder og skole-hjem-samtaler. På skolens ForældreIntra vil du kunne finde og bidrage med information omkring dit barns skolegang og det øvrige forældresamarbejde i klassen. En gang om året udarbejder lærerne en elevplan. Elevplanen indeholder mål og status for dit barns læring og en beskrivelse af, hvordan der følges op herpå. Elevplanerne ligger tilgængelige på ForældreIntra.

Forventninger Som forælder til et skolebarn kan du forvente, at: dit barn får et trygt skoleliv dit barn får en god faglig undervisning du bliver informeret om forhold, som vedrører dit barns skolegang du bliver lyttet til. Skolen forventer af dig, at: dit barn møder til tiden, udhvilet og mæt dit barn taler og opfører sig ordentligt over for andre du viser interesse for og støtter dit barns skolegang du orienterer dig på ForældreIntra du deltager i skole-hjemsamtaler, møder og arrangementer. Derudover forventer skolen, at: både du og læreren tager kontakt, hvis I har spørgsmål eller oplever problemer du og læreren omtaler hinanden loyalt forældrene og skolen er sammen om at tage vare om klassens sociale liv

Hvad betyder det at skulle starte ?

Skolens organisation Indskoling = klasseIndskoling = klasse Udskoling = klasseUdskoling = klasse 30 timers skoleuge30 timers skoleuge ÅrgangssamarbejdeÅrgangssamarbejde Lærere og pædagoger arbejder sammenLærere og pædagoger arbejder sammen

Hvordan ser en skoleuge ud? TidAktivitetFU/UU MorgensamlingUU Læsebånd FU Fag (klasse) FU Frikvarter30 min Fag (klasse) Spisning FU Frikvarter30 min :00 Fag (klasse) FU 13:00-14:00Understøttende undervisning Lektielæsning Afrunding og forberedelse på morgendagens program UU

Hvad er god undervisning ?

Introduktionsdag for kommende børnehaveklassebørn Torsdag den 9. april klokken i indskolingsafdelingen

Mere information (søg på skolestart)