Dansk Klatre Forbund Træner 1 Velkommen. Dansk Klatre Forbund Træner 1 Dagens program Indledning Mentale faktorer: målsætning, fear of failure, faldtræning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I dag er temaet Visualisering
Advertisements

Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
ET SPORTSPSYKOLOGISK PERSPEKTIV BEDST NÅR DET GÆLDER…
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
I Medgang og Modgang.  Sportschef i Dansk Håndbold Forbund  Rådgiver i Brøndby IF  Bestyrelsesmedlem i Team Danmark m.fl.  Forskningsudvalg, TD 
U19 Spillermøde august Dagsorden Præsentation Præsentation Træning Træning Skadesbehandling Skadesbehandling Sponsorer Sponsorer Hold, kampe & trup.
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
Træningsplanlægning Træner 2 1. Træningsplanlægning Træner 2 Formål med den enkelte øvelse Målsætning – kort, mellem, langt sigt Planlægning Gentagelser.
Tekniktræning træningslære Træner 2 1. Tekniktræning hvad er teknik? Træner 2 Hvad er (god) teknik i idræt? 2.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Performance. Feedback Vigtigheden ved at give korrekt feedback Man kan få karten til at køre, ligesom man vil have den. Hurtigere konkurrencedygtig.
YF Trænerudvikling 2016 Opsummering Målsætning Når man arbejder med målsætninger og mål, skal man være klar over, hvilken type mål der arbejdes.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Kommunikationskursus
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
U19 Spillermøde august 2016.
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Vidensbrønden Et interaktivt læringsgulv
Forberedelse til eksamen
FagLudo Ludo på en helt ny måde.
Medlemsweekend FAKS Ved Fysioterapeut Maria Balslev Larsen.
Kært barn har mange navne
Trivsel og værdier - i skoletasken
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Velkommen til DGI Miniton
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Walt Disneys kreativitetsmodel
Velkommen til DGI Miniton
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
Rygsmerter Information og øvelser
øæ Jeg kan det jeg skal Målsætning, evaluering og selvevaluering
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Velkommen til DGI MINIton kursus Sorring hallen
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
MUNDTLIG FREMSTILLING
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter
1½ times arbejde i gruppen
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Future Vejle inspiration
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
Future Vejle inspiration
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Illeris trekant og andre referencer
MENSTRUATION OG TRÆNING
Trivsel og værdier - i skoletasken
Hvad ser du på næste side?
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Velkommen

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Dagens program Indledning Mentale faktorer: målsætning, fear of failure, faldtræning Opvarmning, klatreopvarmning (Faldtræning på topreb) Dynamisering Faldtræning under føring Frokost ca. kl. 13 Rytme og tempo Øvelser Onsight, redpoint, flash - øvelser

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Motivation Målsætning Frygt for at fejle Frygt for at falde Konkurrencer?

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Motivation Typer af motivation: Konkurrenceorienteret Opgaveorienteret Hvad er bedst?

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Målsætning Typer af mål: Resultatmål Præstationsmål Procesmål Drømmemål (BHAG)

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Målsætning Det gode mål

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Målsætning Derudover skal mål være: Bestemt af udøveren og føre til selvbestemmelse Der bør både være delmål og langsigtede mål Og målene skal (kunne) evalueres jævnligt

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Målsætning Gruppearbejde: Vælg en case – enten fra egen praksis eller fra en udøver – og besvar disse spørgsmål Lever målene op til SMART-kriterierne? Hvad kan udøveren få ud af at præcisere sine mål? Udform en specifik målsætning for det næste års klatring/træning

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Frygt for at fejle Symptomer: Klatrer altid de samme ruter Klatrer ikke sammen med andre Prøver ikke nye ting Undskyldninger Løsningsforslag: Opsøg ”underdog- situationer” Spørg dig selv: ”Hvor meget går folk egentlig op i, hvor godt jeg klatrer?” Find opgaveorienteringen frem … det er en fejl ikke at fejle

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Faldtræning Sikkerhed Vurdering af objektive risici (både som sikkerhedsforanstaltning og mental forb.) Nogle gange SKAL man være bange! Tryghed og tillid – klare aftaler Hvad er man bange for? Specifik faldtræning (ikke bare ”falde en masse”) Dynamisering

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Faldtræning Faldgruber ved faldtilvænning: Lærer man sig at falde på kommando - eller lærer man at være tryg ved at klatre til sin grænse? Er man bange for at falde - eller er man bange for at bevæge sig opad uden at vide, om man kan lave bevægelsen? Man kan bruge følgende billede til at beskrive fornuftig faldtilvænning: Man skal udvide sin komfortzone ved at skubbe til grænserne indefra

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Faldtræning Komfortzone

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Faldtræning Øvelse: Hvad er du bange for?

Dansk Klatre Forbund Træner 1

Faldtræning Sikkerhed: Evt. bagstopper Gradvis opbygning Dynamisering!

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Dynamisering Hvordan dynamiserer man? Statisk vs. dynamisk (vises ikke!) Hvorfor er det vigtigt? slammer-at-echo-cliffs Hvordan trænes det sikkert?

frokost

Pointer ift. faldtræning Hvad kan I tage med jer? Hvad er vigtigst? Andet i forhold til det mentale?

On Sight, Flash, Red Point On sight: Rutelæsning Flash: give og modtage beta Red Point: Tricks, sværhedsgrad øvelse

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Til konkurrence Konkrete gode råd op til konkurrence: Træn svagheder. Det er ærgerligt at falde på en ”nem” sloper Træn tag. Det er ofte i taget, man falder. Her bliver man pumpet, og så skal teknikken sidde der. Træn rutelæsning. Evt til både os og flash

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Til konkurrence Konkrete gode råd under konkurrencen Hav styr på konkurrenceformen (totalrute, flash, os, isolation, regler Hav styr på programmet. Hvornår skal du varme op, spise o.l. Hvornår kan du koble fra og chille.. Tag selv ansvar for at varme ordentligt op. Hvis du er træner for et barn: tag ansvar for at barnet varmer ordentligt op. Nogle gange er den perfekte opvarmning ikke mulig. Få det bedste ud af det. Opvarmning: start stille og roligt. Korte tunge/eksplosive træk til sidst Hold fokus og hav styr på dine ting Slå altid videre! Hav aftalt dette på forhånd med dig selv/din udøver

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Til konkurrence Mentalt ift. konkurrencer: Overvej hvorfor du konkurrerer. Mærk efter hvad det giver dig. Nogen får positiv energi. andre negativ. Balancegang mellem at gå for meget op i det og være ligeglad Forventningspres og den indre megaloman

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Rytme, tempo Hvil Indklipning Sekvenser

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Hvileøvelser Stopleg Finde hvil hængeudfordringer

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Indklipningsøvelser På jorden Traversere m. hale Topreb m. hale

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Tempoøvelser Speedbouldering Langsomt-hvil-aggressivt

Opsamling..