Neuropædagogik – pædagogik med hjernen og med hjertet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Neurokonference 2011 Neuropædagogiske kompetencecenter
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Neuroaffektiv udviklingspsykologi
Den sansende hjerne Neurokonference 2011.
Den autonome og sansende hjerne
Specialbørnehaven Børnehuset Sønderskov
Specialpædagogisk massage
7. Nationale Kongres Foreningen for palliativ indsats 21. Juni 2013
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
REFRAMING I BARNEHØYDE
Præstationsangst!.
Forening af krop og sind
Mere liv i samtalen Liv i samtalen Liv i hverdagen.
Forældresamarbejde PUC Taarnby d. 22 marts 2012
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Læring i et vejledningsperspektiv
Selvbeskyttelsesstrategier og regression
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Jeg gør det bedste jeg kan
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Nær Jyllands varme hjerte og skovens blanke å der ligger vores skole og troner stolt som få Gode trygge rammer gi’r plads til liv og leg En sådan skole.
De 3 domæner. Produktionens domæne. (Forældre) Procedure-regler – beslutninger -monolog. Refleksionens domæne. (Voksen) Ligeværdighed -accept- respekt-nysgerrighed.
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
V. Ole Thomsen, Koncerndirektør, Region Midtjylland
Relations kompetencer
Affektregulering og mentalisering
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Grænser for forskelle Tilknytning og palliation Foreningen for Palliativ Indsats 8. Nationale kongres 25. – 26. september 2015 Helle Schimmell 2015.
~Velkommen ~ Et liv i balance. TINGENE BLIVER IKKE BEDRE – DU FÅR DET BEDRE.
Grethe Lindbjerg Sørensen – Rundt om det affektive Grethe Lindbjerg Sørensen – Klar, parat, vælg – er de unge klar? Valg og.
Børn og unge med komplekse traumer
Uperfekt Lederskab Oplæg ved Jacob Storch, PhD
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Målrettet kommunikation
Århus Efterskole 21/
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
© Thybo, P. (2013). Neuropædagogik – Hjerne, liv og læring
Grænser.
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Robuste børn Skæring dagtilbud.
Jesus, jeg vil gi’ Dig mit liv 1, S1
28. September 2017 “Udviklende øjeblikke” Af Rikke Yde Tordrup FB : psykologisk konsultation.
Trivsel og mental sundhed
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Kroppen i samtalen og relationsarbejdet
Sanser og perception – i et neuropædagogisk perspektiv
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Neuropædagogiske samtaler
torsdag den 11. april 2019 Basen
Nervesystemet CNS Funktion:
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Neuropædagogik – pædagogik med hjernen og med hjertet Anni Mortensen, NPK - anm@ucn.dk

Dagen i dag Neurovidenskabelige perspektiver på tanker, følelser og sanser, set i forhold til tilknytning. Barnets tilknytningsadfærd besvares af omsorgspersonernes tilknytningsadfærd, Hjernen er et af de organer i kroppen, der har den mest eksplosive vækst de første leveår, og omgivelsernes besvarelse på barnets tilknytningsadfærd, har implikationer for barnets udvikling og mestring gennem hele livet. Anni Mortensen, NPK

Tal med sidemanden . Start med at sige ”Når jeg går fra dette foredrag i dag forventer jeg ……” Del med si Anni Mortensen, NPK

Neuropædagogiske genstandsfelt - et systemisk perspektiv HJERNE KROP OMGIVELSER Anni Mortensen, NPK

Historien bag neuropædagogikken Begrebet neuropædagogik opstod allerede i 1980´erne Ophavsmændene Matti Bergström- professor i fysiologi Kjeld Fredens - hjerneforsker En af de første der skrev og definerede begrebet neuropædagogik er Matti Bergström har i mere end 40 år forsket i den menneskelige hjerne - finske læge og professor i fysiologi. Meget optaget af børns udvikling Kjeld Fredens har brugt de sidste 35 år på at skrive om og forstå hvilke handlinger og tankeprocesser, der ligger til grund for tænkning, undervisning, læring, kreativitet og samarbejde Dorte Pedersen, NPK

Neuropædagogik, læring og inklusion Gummi-Tarzan-princippet: ”Der er altid noget, man er god til, man skal bare finde ud af, hvad det er.” (Ole Lund Kirkegaard, ”Gummi-Tarzan”, 1978) Anni Mortensen, NPK

Livshistorier Man skal vide hvor man står – før man ved hvor man skal hen. Anni Mortensen, NPK

Ressourcesynet i neuropædagogikken Udfordringer, problemer  ressourcer Benyt de kendte stier! Anni Mortensen, NPK Emotionel læring involverer erhvervelsen af en emotionel respons til en tidligere neural erfaring. Emotionel hukommelse er fastholdelse af respons over tid, og det sker ubevidst. Hver gang en sti i hjernen er aroused med relaterede hændelser, bliver den mere sensitiv og derved mere aroused

Der skal mennesker til at danne mennesker H.C. Andersen HC Andersen sagde engang der skal mennesker til at danne mennesker – vi kan blive nok så meget med nok så lidt – og vi kan blive nok så lidt med nok så meget. Hjerner er sociale og har brug for andre hjerner til at udvikle sig. Biologien former ikke menneskets handlinger og erfaringer, men sætter rammer for mulige udfoldelser. Det sociale liv har afgørende betydning for hjernens udvikling og det gode liv. Medfødte forudsætninger og miljømæssig stimulering påvirker hinanden i forhold til menneskets udvikling. 100 % arv 100 % miljø Dorte Pedersen, NPK

Den treeninge hjerne Anni Mortensen, NPK

T F S Arousal Kemi Det autonome nervesystem Anni Mortensen, NPK

Hjernestammen: Formatio reticularis, pons, cerebellum med vermis, arousal Anni Mortensen, NPK

Serotonin Anni Mortensen, NPK

Dopamin Anni Mortensen, NPK

Noradrenalin Anni Mortensen, NPK

Oxytocin Anni Mortensen, NPK

Det autonome nervesystem Anni Mortensen, NPK

Anni Mortensen, NPK

Sympatisk/hyperarousal Det autonome kompas Sympatisk/hyperarousal Aktivitet Parasympatisk/ hypo arousal - Passivitet Behag Ubehag Kamp Flugt Nysgerrighed Engagement Henrykkelse Energiløshed Træthed Følelsesløshed Afslapning Hvile Ro Alle børn har fra fødslen et grundlæggende behov for hjælp til fysiologisk selvregulering og til at etablere regulering i nervesystemet på grundlæggende niveauer, hvilket øger deres resiliens overfor stress. Dette gøres bl.a. gennem almindelig forældreadfærd, hvor omsorgspersonerne synkroniserer sig med barnets nervesystem. Anni Mortensen, NPK

Mother sneezes Dorte Pedersen, NPK

Limbiske system Hippocampus, Amygdala, Gyrus cingularis Anni Mortensen, NPK

Neocortex: Lapperne Anni Mortensen, NPK

Neocortex Adfærd koordineres. Refleksion over adfærd – hensigtsmæssig -uhensigtsmæssig Man tænker sig med andre ord GODT OM Man kan lave en VELOVERVEJET følelsesmæssig respons. Hvad er det for nogle krav vi stiller – hvor mange valg skal vores børn have – vælg mellem to mælk og vand At være ung betyder at neocortex er sat lidt ud af funktion Dorte Pedersen, NPK

Eksempel på evnen til impulshæmning og selvkontrol Børn handler ofte med deres sanser og følelser – de kan ikke tænke sig godt om endnu grundet mangelfuld udvikling af pandelappen. - Anni Mortensen, NPK

Ve. og hø hemisfære Anni Mortensen, NPK

Bottom up  top – down Anni Mortensen, NPK

Jeg har brug for din støtte når jeg søger ud Når jeg føler mig ok Glæd dig over mig Pas på mig når jeg udforsker Se verden gennem mine øjne og tal med mig om den Når jeg føler mig urolig Hvis jeg bliver frustreret så Hjælp mig lige nok til at jeg kan klare det selv Tryg base Tryg havn Være hos mig når jeg kommer hen til dig Altid Vær større, stærkere, klogere, God Når det er muligt: Følg barnets behov Når der er brug for det: Tag styringen Når jeg føler mig ok - Vis mig at du forstår mig ved at genspejle mine følelser Når jeg er urolig Hjælp mig når jeg er urolig Organiser mine følelser ved at dele, benævne og acceptere dem Helle Schimmell

Dannelse , læring og udvikling i et samspil Hvad sker der i samspillet? Et lille eksempel på hvordan hjernen dannes og udvikles i samspillet - initiativ, respons, imitation, vokalisation og tur-tagning - Læring sker i samspillet Imitation Gøre lige som Dorte Pedersen, NPK

Litteratur Hart, S. (2009): Den følsomme hjerne. HRF Schore, A. (2007). Affektregulering i udvikling og psykoterapi. HRF Hart, S. (2006): ”Hjerne, samhørighed og personlighed” HRF Peter Thybo (2013): ”Neuropædagogik, hjerne liv og læring” HRF Richard Davidson (2012): Din hjernes følelsesmæssige liv. Borgen Anni Mortensen, NKP 2015