Katrine Schumann, communicate2innovate. Mission-statement: Superhelteakademiet Karakteristik af Den pædagogiske Konsulent 2010 Levendegørels e af Teori.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Medarbejderudviklingssamtalen
Refleksion i kommunikationen
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Anerkendende refleksion
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Kreativitet og innovation i ALT
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
INTRODUKTION TIL TEORI U
En konflikthåndterende kultur
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Roller og afgrænsninger
Kultur i organisationer
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
P SYKISK ARBEJDSMILJØ På Det Alternative Plejehjem, Esbjerg.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Hvad er forandring?.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Kommunikationsportalen.dk Arbejdet med kompleksitet i pædagogisk praksis udfra Benedicte Madsens kommunikationstrekant copyright 2013 kommunikationsportalen.dk.
- et udviklings- og dialogværktøj
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
Dagens og ugens program - uge 6
Pædagogisk innovation i lyset af RKV NVR konference den 10.juni 2010 Niels Larsen – UC Lillebælt Håkon Grunnet – VIA UC.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Kommunikation er svært Kommunikation er en syntese af information, meddelelse og forståelse.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Målrettet kommunikation
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
© Teori U – lederskab der åbner fremtiden (2.udg.)
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Implementering af Tablets som Supplerende og Alternativ Kommunikation
FTF fyraftensmøde den 8. juni 2011 kl. 15 – 17
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Dialog om samarbejdet mellem jeres grupper/funktioner
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Katrine Schumann, communicate2innovate

Mission-statement: Superhelteakademiet Karakteristik af Den pædagogiske Konsulent 2010 Levendegørels e af Teori U

Katrine Schumann, communicate2innovate Downloading Mønstre fra fortiden Seen Se med friske øjne Sansning Sanse ud fra mulighederne Presencing Forbindelse til eget udspring Krystallisere Udkrystallisere vision og intention Otto Scharmer, 2008 Give slipTage imod Prototyping Kollektiv prototyping af mikroverdener Performing Opnå resultater i praksis Teori U – 7 elementer

Katrine Schumann, communicate2innovate Kommunikation i U’et Downloading Høflig samtale Seen Debat og diskussion Sansning Dialog og empatisk lytning Presencing Skabende nærvær Krystallisere Otto Scharmer, 2008 Give slipTage imod Prototype Performing

Katrine Schumann, communicate2innovate Ét U - 3 dage – 3 processer Downloading Nulstille Omdirigere Skabende nærvær Presencing Krystallisere Otto Scharmer, 2008 Give slipTage imod Performe Performing Onsdagens program Torsdagens program Debat Dialog Høflig samtale Fredagens program

Katrine Schumann, communicate2innovate Adgang og forhindringer Otto Scharmer, 2007 Voice of Judgement Voice of Cynicism Voice of Fear Open Mind Open Heart Open Will

Katrine Schumann, communicate2innovate Teori U – Otto Scharmer At lære fra den frembrydende fremtid Læringsteori - innovationsteori Bygger på refleksion (insp. Schön) Bygger på handling (insp. Kolb) Bygger på ledelsesteori (insp. Schein, Senge) Bygger på kompleksitetsteori - emergens Rummer en teori om autencitet som lederskab Tydeliggør menneskets potentiale som kollektiv kraft

Katrine Schumann, communicate2innovate Teori U niveau 1: Downloading Tale ud fra dét, jeg forestiller mig, de gerne vil høre Hvem er jeg, og hvad kendetegner mit arbejde som pædagogisk konsulent? Præsentationsrunde i gruppen Brug høflig og konverserende kommunikation Undgå at være konfronterende eller dybt indlevende

Katrine Schumann, communicate2innovate Teori U niveau 2: debat Tale ud fra det, jeg tænker og mener Fragmenter af et signalement af den pædagogiske konsulent 2010 Hvilke opgaver skal løses og hvorfor? Hvilke faglige kompetencer fordres der? Hvilke personlige kompetenser kræver det? Skab et debat-rum, om jeres synspunkter, ved at I tager udgangspunkt i indlæggene. Forsøg at se på egne, hinandens og oplægsholdernes synspunkter ”med friske øjne” Brug fornuften og argumentér med fornuft frem for følelser Forhold jer kritisk-analyserende til det, der kommer frem Tal ærligt, lige ud af posen og uden at prøve at skyde andre ned Skriv gerne noter på dugen!!!

Katrine Schumann, communicate2innovate Teori U niveau 3: dialog tale ud fra at se mig selv og mine åbne sanser som del af den store helheden Fragmenterne samles og udforskes indefra Hvad er egentlig vigtigt for mig og for os? Hvem er jeg egentlig som pædagogisk konsulent? Hvad kendetegner egentlig mit arbejde? Hvad ønsker vi egentlig at være som pædagogiske konsulenter? Trio arbejde: 3*10 minutters samtale, hvor I efter tur har eget konsulentvirke i fokus. Den med fødselsdag først på året starter, den m. næst fødselsdag spørger ind og tredjemanden skriver og tegner noter og indtryk på dugen. Lyt med indlevelse til den andens perspektiver og spørg ind til den andens ideer. Tænk over, hvordan I kan fremelske den andens perspektiver og svar på spørgsmålene udfra en personlig vinkel. Prøv at forstå, og forstå ”bagom” – ikke at blive enige Aktiv lytning og anerkendende kommunikation omkring udfordringer og løsninger Herefter delerunde med hele bordet – led både efter ligheder og forskelligheder!

Katrine Schumann, communicate2innovate Teori U niveau 5: krystallisering at give det frembrydende en stemme og et sprog Mit slogan eller mantra som pædagogisk konsulent m. overbygning fra Superhelteakademiet er: Det har jeg valgt fordi, Jeg får særligt brug for det når,

Katrine Schumann, communicate2innovate Teori U niveau 6: prototyping Skabe en samlet mikro-verden af den nye virkelighed Noter til studieleders bud på syntese

Katrine Schumann, communicate2innovate Teori U niveau 7: Performing Just do it! Hvordan udnytter jeg min nye indsigt i mine mål til at skabe det arbejdsliv som pædagogisk konsulent jeg allerhelst vil have? Hvad er min udfordring? Hvad er min intention?

Katrine Schumann, communicate2innovate Katrine Schumann Direktør i konsulentfirmaet communicate2innovate Facilitering af innovation – innovativ facilitering Fokus på innovation gennem kommunikation, ledelse og organisation Kreativ akademiker – akademisk kreativ Master LAICS (leadership and innovation in complex systems, CBS/PDU) Cand. phil. Kommunikation, AaU Forskeruddannet i organisatorisk læring, AaU Tidligere lektor v. UCN (University College Nordjylland) på pædagoguddannelsen og Diplomuddannelsen i Ledelse Besøg mig på Facebook eller min blog på Eller ring på ;