Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Advertisements

Kvantitativt studie ~ PaRIS - spørgeskemaundersøgelsen Spørgeskemaundersøgelse Forår 2009 Mickael Bech, Trine Kjær, Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning,
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
KORT OM KVIS Temadag fredag den 29. januar Odense Temadag 29. januar Odense.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
Hvad har vi gang i? Vi beskriver ydelsen Vi aftaler levering af ydelsen med rekvirenten Vi leverer ydelsen og gør det synligt for os selv, rekvirenten.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Målet for virksomhedsindsatsen 2014 v/ Beskæftigelsesregionen Roskilde, 24. september 2013.
Brugertilfredshedsundersøgelse På området for Voksne med Handicap 2015 De små bofællesskaber.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Forretningsmodellering 2. Modul Foråret 2008 Nord LBP.
Århus Universitetshospital, Århus Sygehus Region Midtjylland Subakut geriatrisk dagafsnit med sammedagsudredning Bjørn Mathiassen Overlæge Geriatrisk Afdeling.
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin.
SÅRBARHED OG HANDLEKRAFT. Borgere og praktiserende lægers opfattelser af sociale forskelle i sygdom og sundhed” Temamøde om social ulighed Middelfart d.
Spieser på 16 øre Katalog version 1. Indhold Hvad fandt jeg ud af sidst (2011) Er der ændret på denne opfattelse Hvilke nye muligheder er der opstået.
Hvad fik jeg ud af at deltage? Indlæg KVIS-konf Bjørn Christau praktiserende speciallæge.
Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.
KVIS Anne Danielsen 2003: Speciallæge i dermatovenerologi 2005: Speciallægepraksis, København V sammen med Rune Lindskov og Mads Nielsen.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Karrierelæring på egen krop
CfL 2016 INDIKATOR™ om Organisation og HR
ORGANISATION workshop
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Markedsanalyser afsætning.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Sundhedssamtale med ‘skoleforsømmere’
Kvantitativ undersøgelse om hjerteflimmer 2016
Akutteamets målgruppe
Hovedfunn fra evaluering af VAM programmet
Akkreditering i speciallægepraksis
Medlemsundersøgelse 2016 Medlemsundersøgelse 2016
Medlemsundersøgelse 2016 Medlemsundersøgelse 2016
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Skolernes kvalitetsrapport
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Rapportstruktur Medarbejderundersøgelse 2016 Version pr 11. maj 2016
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Landsdækkende psykiatriundersøgelser LUP-psykiatri 2016
Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode
Elevernes evaluering af grundforløbet
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Landsdækkende psykiatriundersøgelser LUP-psykiatri 2016
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode
Det man ikke ser har man ikke ondt af
ÅRHUS AFDELING.
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde TNS Gallup februar 2006.
En vision for almen praksis
Danmarkspanel Uge Bolius – Sex-vaner.
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
En god start på lægelivet
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Pointer fra resultater på dagtilbudsområdet
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Ledelsesevaluering.
- En genre som alle andre
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Nyt Geodata-info Workshop SDFE 9. januar 2018.
Danmarkspanel uge
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder

Hvad kan speciallæger få ud af at gennemføre spørgeskemaundersøgelser af patientoplevet kvalitet? Undersøgelser/dokumentationsarbejde skal virke relevante og være brugbare for alle involverede parter Systematisk indsamlet viden om patienternes oplevelser og vurderinger Kvalitetsudvikling/benchmarking - Henleder opmærksomheden på områder med særligt forbedringspotentiale - Giver kvalitative inputs til, hvad der konkret kan gøres bedre på alle områder - Konkret udgangspunkt for dialog med andre speciallæger om best practice og erfaringsudveksling Organisatorisk kvalitet og overordnet vurdering af faglig kvalitet Følge udviklingen over tid Pilottest, som danner grundlag for, at KVIS kan komme med anbefalinger vedr. design og formidling til overenskomstens parter

Pilotundersøgelsen – overordnede valg Tilmelding via først til mølle-princippet Speciallægerne deltog individuelt (158) – ikke som flermandspraksis Spørgeskemaer blev udleveret personligt til 130 patienter (ingen rykkerprocedure)

De 158 deltagende læger fordelt på specialer og regioner

Spørgeskemaet, overordnede valg Alsidigt erfarings- og inspirationsgrundlag Overvejende udgangspunkt i DanPEP- undersøgelseskonceptet Åbne kommentarfelter Tilpasning til speciallæger og efterfølgende validering

Spørgeskemaets temaer Ventetid Speciallægen og personalet Undersøgelse og behandling Information Tidsbestilling og kontakt med klinikken Adgangsforhold og lokaler Ventetid Speciallægen og personalet Undersøgelse og behandling Information Tidsbestilling og kontakt med klinikken Adgangsforhold og lokaler Specialespecifikke spørgsmål, for øre-/næse- /halslæger (speciallægeklinikken som operationssted)

Rapportering – hovedelementer i den individuelle rapport Oversigt over andel tilfredse patienter på alle spørgsmål med benchmarking i.f.t. speciale og alle deltagende læger (og ”tidligere undersøgelse”) Placering på det samlede indtryk i.f.t. alle speciallæger i undersøgelsen Gennemgang af svarfordelingen for alle undersøgelsens temaer og enkeltspørgsmål Krydstabulering med alle baggrundsspørgsmål Renskrevne og anonymiserede kommentarer fra patienterne

Rapportering – elektronisk benchmarking Test af et redskab til interaktiv præsentation af resultater Mulighed for valg af benchmarkinggrundlag og kryds med baggrundsvariable Leveret som datafil med ”pakke” af egne resultater og benchmarkinggrundlag til testning i pilotundersøgelsen, men kan også gøres webbaseret.

Rapportering - landsrapport Grundlæggende samme opbygning som den individuelle rapport, men her med fokus på forskelle mellem specialer og regioner samt overordnede tendenser

Hvordan kan de deltagende læger arbejde med resultaterne fra pilotundersøgelsen?

Den enkelte læges placering på det samlede indtryk i.f.t. alle deltagende læger

Eksempel på overbliksafsnittet i de individuelle rapporter

Eksempel på sammenhængen mellem enkeltspørgsmål og det samlede indtryk

Eksempler på overordnede kommentarer  Jeg har kun ros til klinikken. Det er uden tvivl den bedste behandling jeg nogensinde har fået, føler jeg. Patientens samlede indtryk: Virkelig godt  Samlet set et meget godt indtryk. Dog savnede jeg information/materiale om hvad specifikt undersøgelsen ville betyde - med fare for ubehag. Ved ikke om det måske er min egen fejl (ikke undersøgt nok på nettet) eller om dette skulle være bedre forklaret af egen praktiserende læge. Patientens samlede indtryk: Virkelig godt  Personale godt. Trøster meget. Patientens samlede indtryk: Dårligt  Hvis kommunikation mellem læge og patient havde været ok havde mine krydser helt sikkert været sat i andre felter. Jeg kom med et problem og gik derfra med et problem. Jeg følte mig en smule ydmyget og ked af det. Patientens samlede indtryk: Dårligt

Eksempler på øvrige kommentarer Information  I den vejledning som blev udleveret på klinikken, var der tilføjet i forhold til versionen på hjemmesiden, som bør opdateres. Patientens samlede indtryk: Virkelig godt  Det havde været godt med en brochure inden behandlingen. Lidt uddybende om hvad der skulle ske. Det er erfaring fra anden klinik. Patientens samlede indtryk: Virkelig godt Adgangsforhold og lokaler  Der er meget lydt mellem behandlerrum, kontorer og venteværelse. Patientens samlede indtryk: Godt

Eksempler på resultater på tværs af de 158 deltagende speciallæger 53% er uforbeholdent tilfredse med deres besøg hos speciallægen. Flest inden for børn- og ungepsykiatri (73%), færrest inden for dermato-venerologi (41%). Generelt er der forbedringspotentialer inden for alle temaer, men det er temaerne undersøgelse og behandling samt speciallægen og personalet, der betyder mest for det samlede indtryk af besøget. Sammenhænge med baggrundsoplysninger? Større tilfredshed blandt patienter hos læger, der: deler personale med andre læger har tidsbestilling til konsultation (ikke kombineret med åben konsultation) har mailkonsultation har hjemmeside Generelt meget ringe grad af variation mellem regionerne